המניפולציות הפסיכולוגיות להוצאת כסף במרכזי קניות

  • מאת מנהל הפרויקט | 15 באוגוסט 2011
  • 2,433 צפיות | 9 תגובות
עודכן לאחרונה: 15 באוגוסט 2011

אוהבים קניונים?
ניתן להניח שחלק ניכר מגולשי 'אמת אחרת' לא מחבבים טיולי קניות בקניונים, אך בוודאי מדי פעם מבקרים בהם.
פעם, כשהתודעה הצרכנית הסתכמה ב-'לחם, גבינה לבנה וחלב… ואל תשכח להביא את העיתון שמואל!'
מרכז מסחרי היה אוסף של חנויות, או מקסימום איזה סופר שכונתי.
רק באמריקה היו בניני ענק רוחשים קונים ככוורת דבורים.
אח… הדודים מאמריקה היו מספרים לנו, לצברים, על חווית הקניה בקניון, יציאה לסרט עם גלידה.
היינו צופים בשקיקה מזילת ריר בסרטים האמריקניים של שנות ה-80 וחולמים…

היום החלום הפך לסיוט.
גם לאמריקנים, אגב.

קניונים מציפים את העולם המערבי, כל יזם עם כסף (ועם ייחוס משפחתי מתאים, בל נשכח) מקבל זיכיון לבניית מפלצת בטון מוארת ניאונים על איזו חלקת אדמה שפעם היו בה עצי תפוז.

האשמה לא בהם כמובן. הם רק יזמים שמנצלים את החולשות האנושיות, וכאלו יש הרבה ברוך השם.

אפילו בפרדס-חנה מקום מגוריי, מושבה ועדיין לא עיר, הולכים ומוקמים בימים אלו שני מרכזי קניות ענקיים, אחד מהם BIG, הייתם מאמינים?
BIG בפרדס-חנה?!

החוויה בקניון או בכל מרכז קניות ענק, כמו שמכיר זאת על בשרו כל הורה לזאטוטים או למתבגרים היא סוג של אתגר פיזי ומחשבתי.

הילדים מושכים לצד אחד, אתם לצד אחר ובסוף, מתפשרים על גלידה או קרפ.
וזה עוד לפני הקניות הרציניות באמת – הבגדים, הצעצועים, מוצרי החשמל, הספרים, משקפי השמש – ואוכל… הרבה אוכל.

לא שאני איזה מתחסד.
גם אני לעתים עומד פעור פה ולסת ובודק מבצעים.
אבל תמיד אחרי יש מין תחושה של לכלוך.
כאילו בזה הרגע, שוב מכרת את נשמתך לשטן, או שמישהו עשה בך מעשה מגונה.

אז עכשיו, מסתבר שיש לזה גם הסבר פסיכולוגי.
מניפולציה מכוונת שנועדה לגרום לנו להוציא יותר ממה שתכננו.
הרבה יותר.

אנשים לא מודעים לזה, אך הקניונים ומרכזי הקניות הגדולים, הסופרים וגם, איקאה שמגיעה לה קטגוריה נפרדת – מעוצבים בצורה מתוחכמת כדי להשפיע עלינו לצרוך עוד ועוד.

טירוף הקניות איבד כל גבול.
המשווקים והמפרסמים מודעים לחלוטין לחולשות האנושיות הטבועות בנו ועושים ככל שביכולתם כדי ללחוץ על הנקודות הללו ובכך לגרום לנו לרקוד על-פי החליל שלהם.

ילדים נחשפים לפרסומות וסמלילים של חברות מסחריות בגיל צעיר במטרה להפוך אותם לצרכנים לכל החיים של חברה או מוצר מסויים.
וכשזה מגיע למצב של טירוף מוחלט, אנחנו גם הופכים לחיות טרף:

אז בפעם הבאה שאתם בקניון, שימו לב למניפולציות, ספרו לחברים שלכם מדוע אין שם שעונים, מדוע הרצפות מבהיקות ומדוע מכריחים אתכם ללכת במבוך באיקאה.

כי רק לעכברים עושים מבוכים…

כדי לשלוח את הפוסט הזה במייל, או לפרסם אותו בפורום, השתמשו בקישור הזה:
http://www.emetaheret.org.il/?p=8303
רוצים לעזור? יודעים איך לכתוב ולהתנסח?
פרויקט אמת אחרת זקוק לעוד מתנדבים בעזרה בכתיבת כתבות.
אז אם אתם אוהבים את מה שאנחנו עושים, מדוע שלא תצטרפו לעשייה?
שלחו לנו מייל עכשיו
הירשמו עכשיו בחינם וקבלו עדכונים על תכנים חדשים ישירות למייל!»

אהבתם? שתפו עם העולם...
הבהרה: התוכן המוצג באתר הינו למטרות לימוד ועיון בלבד.אין לראות במידע המוצג הנחיה או המלצה מכל סוג שהוא, במיוחד בכל הקשור לבריאותכם.בכל מקרה של החלטה הנוגעת לבריאותכם, שינוי תזונה או כל דבר אחר,התייעצו עם רופא מוסמך.כמו כן, אין לראות את המידע המוצג כאמת מוחלטת, אלא יותר כהצגת דברים מתועדת היטב הנשענת על ראיות והצלבת נתונים.זו אחריותכם כבני אנוש עם ראש על הכתפיים להמשיך ולחקור ורק אז להגיע למסקנות, בהתבסס על כל המידע הקיים.
הגבלת אחריות: אתר פרויקט אמת אחרת אינו אחראי לדיוק, שלמות או יעילות המידע או המוצרים המוצגים באתר. דעות כותבי המאמרים הנן של כותבי המאמרים בלבד. המידע המוצג באתר הנו למטרות של חינוך ובידור בלבד והשימוש במידע הנו באחריות קוראי האתר. אתר פרויקט אמת אחרת ומפעיליו לא ישאו בשום אחריות עקב שימוש במידע המתפרסם באתר.

9 תגובות »

  • ליאור

    עדיין לא ראיתי את הסרטונים המצורפים אבל מחוויית המכירות שלי באנגליה אני זוכר כמה מניפולציות: בחנויות הכל-בו שבהן עבדתי לא היו שלטי יציאה בכלל – ממש כמו מבוך. על שעונים בכלל אין על מה לדבר. המוזיקה שם הייתה משתנה לפי השעה: קצבית בבוקר כדי לעורר את האנשים לקנות ובערב רגועה יותר כדי שיישארו. וזה עוד בלי לפרט את פועלם של שליחנו בעגלות.

    הגב לליאור
  • אורי

    סירטון נחמד

    הגב לאורי
  • לנה

    לי אישית זה מאוד מפריע, אני באה לחנות בגדים בישביל ליקנות ובסוף יוצאת מישם בלי כלום כי המוזיקה חזקה מדי ומגעיל לי מדי בתאי המדידה. כך שבעצם יוצא ההפך ממה שהם תיכננו… אני לא יודעת איך האנשים שעובדים שם סובלים את זה לי זה ניראה כמו עינוי לעבוד באחד המקומות האילו.

    הגב ללנה
  • אח שלו

    אפילו סופרמרקטים וחנויות בגדים (רווח שולי עצום להערכתי) משתמשות בטריקים מלוכלכים.
    דוגמא: חנויות בגדים מפיצים ריחות שונים בשביל ליצור אווירה, או שמים בגדים במידות גדולות במדפים העליונים (לקשור את המותג עם גיזרה דקה)
    סופרמרקטים שמים את המוצרים ה"בסיסיים" שכולם קונים וצורכים (חלב, לחם) ממש בסוף של הסוף, וככל שמתקרבים לקופה עולה רמת הפיתויי והרווח והקנייה הלא מתוכננת של המוצרים (גלידות, בקיץ, ממתקים לילדים ליד הקופות, וכו')

    הגב לאח שלו
  • חתיכת אדיוטים! אני בדר"ך בריון/טרול מופרע שבא רק להגניב מבט ברהיטים שלהם!!! איך איקאה הולכים לגרש אותי מהמבוך שלהם בדיוק אם כל כך מסובך בכלל לצאת ממנו?!

    אל תחשבו שזה לא חוזר, הסיבה שאני לא נכנס לשם היא שלפי ההלכה במסכת עירובין, אסור לי לגנוב דעתו של אדם, כל שכן של מוכר בחנות… אם אתה לא נכנס, אז אתה גם לא קונה!

    אתה לא יכול ואסור לך על פי היהדות להכנס למקום כזה אם לא באת מראש להוציא את כספך על מוצר שלהם, וכן… גם אם זה נראה כאילו הם מרמים אותך, ברגע שאני יודע שזו לא פרסומת, אסור לי… בדיוק כמו שאסור לי לגשת לדוכן טעימות כדי לטעום סתם… ואנחנו הרי יודעים שזה לא מנומס… לא ידעתם שזו ממש הלכה למעשה! אבל זו בעייה שלי ולא שלהם, מפני שהם שוגגים ואני מזיד…

    ועוד משהו, אם אדם נכנס לקניון הזה ולא מאמין למניפולציות, אז בד"כ מאשפזים אותו… בדיוק, תאמינו לי… האנשים שיש שם לא כולם טפשים… בשביל הטפשים יש את השומר בכניסה שיכול לגרש אותם כי אין להם מספיק כסף והם גם לא תואמים את צביון המקום… בקניון הזה זו לפעמים עברה חמורה לקנות בגלל שאתה רוצה להיות טוב, ומה שאתה קונה לא תוכל לתת לאדם אחר מפני שאתה הורס אותו כך!!! אלוהים, לפעמים יש לי הרגשה שאני מתעב אותך.

  • ז"א, זו לא חולשה אנושית! חולשה אנושית אמיתית מטופלת בתרופות פסיכיאטריות, באשפוז כפוי ובשומר בכל כניסה לאתר כזה! לאדם עם חולשות לא יתנו להכנס, וצרכן אחראי כן יוצא את כל הכסף שלו על כל האוכל הזה… הרי זה מה שאתם עושים… ואני מצדיק אתכם, רק שאני מטומטם מספיק להתלונן ולא לעשות זאת, ותזכרו! אל תהיו כמוני! כל מה שאתם מציעים אמור להראות חכם ויש לכך סיבה, אבל אתם לא כמוני ולא עושים זאת מתוך צביעות ורוע לב כמו שאני עושה… לעזאזל איך שאני מתעב את החברה הזו!!! וכולכם בסדר, באמת!

  • ז"א, משוגע וחולה נפש כמוני היה קורא לספר הזה: "איזו גבינה הם בדיוק הזיזו לי?"

  • מיכולה

    כנראה שבקניון ערד לא שמעו על המניפולציות האלה… הרצפה מטונפת ולא מחזירה אור, הסופר קפוא כך שאני מגיע ממוקדת כדי לצאת משם כמה שיותר מהר, יש חלון ענק בתקרה ותמיד נכנס אור ואפשר לראות את מזג האוויר בחוץ… אני מתחילה להעריך את הקניון 😉

    הגב למיכולה
  • קורמורן

    המניפולציה הפסיכולוגית העיקרית בתחום הקניות נמצאת בדיוק בין האזניים של כל אחד מאיתנו.
    כמו סנאים שאוגרים אגוזים, כך מרבית בני האדם אוגרים חפצים ומזון מתוך תחושה שכנראה מחר לא יהיה יותר, אז עדיף לחטוף עוד היום.
    מי שמתגבר על הנטיה הזו בתוך עצמו, יהיה קשה "לעבוד" עליו עם הטריקים של מיזוג אוויר, עגלות קניה גדולות, תאורה בצבעים מתאימים לבשר ולירקות ומוסיקת מעליות.
    לפני שנכנסים לקנות משהו, חייבים להגדיר מה אנחנו באמת צריכים ולא לרכוש שום דבר אחר.

    הגב לקורמורן
הנחיות לכתיבת תגובות:

1. שמרו על שפה נאותה
2. כתבתם טענה או הבעתם דעה הפוכה? צרפו קישורים למידע נוסף שתומך בדעה שלכם. משפט כגון: "זו סתם תיאוריית קונספירציה מטופשת" איננה תגובה מתאימה.
3. גם אם משהו נראה לכם הזוי, אין זה אומר שהוא לא נכון. בכל פוסט יש קישורים למקורות המידע וקישורים למידע נוסף. קודם קראו אותם, עשו קצת מחקר ואז תכתבו תגובה.
4. כתבו את שמכם וגם את שם המשפחה, או בחרו בכינוי ייחודי, או (הכי טוב) הרשמו באתר, כדי שנוכל לדעת מי כותב את התגובה ולהתייחס בהתאם.
5. אם הנכם מגיבים חדשים או שצירפתם לתגובה שלכם יותר מקישור אחד, המתינו בסבלנות עד שתגובתכם תאושר.
6. חובה לקרוא את תנאי השימוש באתר לפני פרסום תגובה.
7. תגובות שכל מטרתן להשמיץ ו-או לזלזל באתר או במי מגולשיו לא יפורסמו
מנהל הפרוייקט שומר לעצמו את הזכות לערוך תגובות שאינן הולמות ו/או לחסום גולש מלהגיב...

השאירו תגובה

קבלו את התגובות ב RSS

שמרו על כללי פרסום התגובות בבקשה

כדי להוסיף תמונתכם לתגובות הרשמו באתר: Gravatar .

קבלו עדכונים בחינם למייל»

הרשמו בחינם וקבלו עדכונים פעם בשבוע על ידיעות חדשות מהאתר. תמיד תוכלו להסיר את כתובתכם בקלות ואנו מתחייבים לא למסור לגורם שלישי את המייל.
  • רגע אחד...
אמת אחרת בפייסבוק
 
כבר עשית לנו לייק בפייסבוק?

בעזרתכם נוכל להגיע ליותר אנשים עם המידע...

אל תציג הודעה זו שנית