זו מפת העולם הקלאסית כפי שאתם בוודאי מכירים
עפ"י צפייה במפה – מי יותר גדול ?
1.היבשה מעל קו המשווה או היבשה מתחתיו.
2.אירופה או דרום אמריקה.
3. בריה"מ לשעבר או אפריקה.
4.גרינלנד או סין .
אבל איך זה יכול להיות ? …
הנה הגודל הגאוגרפי (במיליון מייל מרובע) לעומת המפה שכרגע ראינו :
1. היבשה מעל קו המשווה = 18.9
היבשה מתחת לקו המשווה = 38.6
2.אירופה = 3.8
דרום אמריקה = 6.9
3.בריה"מ לשעבר = 8.7
אפריקה = 11.6
4.גרינלנד = 0.8
סין = 3.7
זו מפת העולם עם קנה המידה הנכון (ומיקום עפ"י קו המשווה האותנטי ):
והנה קטע מסדרת הטלוויזיה "הבית הלבן" שמציג את העניין בצורה מאוד ברורה:
האדם הלבן – אוהב להרגיש גדול …
החוקר לויד פיא יסביר לכם את הסיפור מאחורי המצאת המפה שלמדנו בביה"ס
והמפה המייצגת כראוי את קנה המידה האמיתי
(מתחיל בדקה 3:30 , אבל החלק הראשון מעניין לא פחות)
וקטע מסרט דוקומנטרי על יוצר המפה – ארנו פיטרס
וואו,זה ממש מעניין.צריך למצמץ פעמיים,רון,כדי לקלוט את גודל הרמיה
לאן גרינלנד נעלמה במפה שניה..
הייתי רוצה להתעמק בזה קצת יותר
פשוט מדהים, מה עוד יש בספר שלו? לא חשבתי שגם בקשר לזה שיקרו לנו…. כבר קשה להאמין בהכל, אחד המייסדים של NLP אמר משפט חכם פעם, בתירגום חופשי:
"אל תאמין בשום דבר יותר מידי כי יכול לבוא יום שבוא תמצא שמה שהאמת לנכון הוא לא נכון"
בטח זה לא הציטוט המדוייק, אבל דומה מספיק.
מישהו יכול לתת לי הוכחות שמגבות את התאוריה הזו? איפה הנתונים לגבי גודל השטחים של כל יבשת נמצאים (לינק) ?
הבנאדם צודק שאני בשוק! בדיקה קצרה של גודל השטחים בויקיפדיה מראה שיש משהו בדבריו.
אבל לא הבנתי משהו. במפה השניה "התקנית" מראים אמנם את האזור הצפוני כקטן ממה שהוא מוצג במפה הראשונה אבל את החצי הדרומי כענק. האם אוסטרליה למשל ענקית יותר ממה שהיא במציאות? היא הרי נמצאת בדרום כדה"א היכן שהשטח מתקטן גם כן (קרוב יותר לקוטב הדרומי)
זה אולי בגלל התנשאות אבל בעיקר בגלל הקרנת מרקטור:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%A8%D7%90%D7%A8%D7%93%D7%95%D7%A1_%D7%9E%D7%A8%D7%A7%D7%98%D7%95%D7%A8
המשפט "האדם הלבן אוהב להרגיש גדול" אומרת הרבה.
הנה הנתונים שכנראה רובנו לא היינו ערים להם, על פניו מעולם בדקתי את הנתונים והאמנתי לאשליה של מראה המפה.
http://en.wikipedia.org/wiki/Africa
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Africa_(orthographic_projection).svg
http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_Union
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Union_of_Soviet_Socialist_Republics_(orthographic_projection).svg
ממבט זה אפשר לראות את ההבדלים בבירור בין שתי היבשות
תודה רון! והינה עוד דרך נחמדה להסתכל מדי פעם על מפת העולם: הפוך! כאשר הדרום למעלה והצפון למטה.
http://flourish.org/upsidedownmap/
מרתק, אבל יש הסבר מדעי לעיוותים לעיל… הייתי מצפה מהחוקר לויד שיציג את מה שאני מקרה בהמשך, ויוכיח שהוא מדען. לא מצאתי שום חומר שכזה באתר שלו. ויקיפדיה מציינת את העיוותים, אך גם מסבירה אותם:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercator_projection#Uses
יש מודלים שונים להצגה דו מימדית של כדור הארץ, ולכל אחד מגבלות משלו. במקרה זה, המגבלה היא הצגת גודל מדויק של מקומות רחוקים מקו המשווה. מדוע גוגל משתמשת במודל לקוי זה? כי משתמשי המפות מתעניינים בזום גדול יותר מאשר כלל כדור הארץ. כבר בשנת 1805 הוצג מודל Mollweide:
http://www.worldatlas.com/aatlas/mollyout.htm
אין לי כרגע מפה זמינה של כדור הארץ, אך אני מניח שהמפה שתגלו שם אינה מציגה את העיוותים לעיל. אין סיבה להשתמש במודל לעיל במפה גלובלית מודפסת. אם אכן לפני עשרות שנים עדיין הוצגו מפות ישנות, היה זאת מתוך בורות או אכן מתוך התפיסה האימפריאליסטית.
תגובה רשמית של גוגל: "Maps uses Mercator because it preserves angles. The first launch of Maps actually did not use Mercator, and streets in high latitude places like Stockholm did not meet at right angles on the map the way they do in reality. While this distorts a 'zoomed-out view' of the map, it allows close-ups (street level) to appear more like reality. The majority of our users are looking down at the street level for businesses, directions, etc… so we're sticking with this projection for now. In the meantime, you might want to look at our favorite 3D view of the world."
http://www.google.com/support/forum/p/maps/thread?tid=075eb10962e00cc5&hl=en
Google Earth מראה גודל אמיתי.
אהבה789
מה ציפית שגוגל וויקיפדיה יגידו ?
את התגובות לתגובה הרשמית קראת ?
That is the most ridiculous response I've heard. It's a computer, you tell it what to do not the other way around. Your zoomed out projection of the world should use accurate projections and then switch to angle preserving projections as you zoom in.
Dear Google,
Would it not be possible to use Mercator projection for city-level viewing, and use a more realistic, respectful projection such as Winkel Tripel for global-level viewing? Perhaps their might be a formula for transitioning between the two?
I agree very strongly that Mercator projection is offensive, irresponsible, and embarrassing. It should be shelved rather than revived and perpetuated.
על כל פנים העליתי קליפ נוסף לפוסט, בכדי לחזק את טענותיו של לויד פיא
תודה רון, התשובה שלך והקישורים שאביא בהמשך משלימים את התמונה. לגבי גוגל, אכן נראה שהתירוץ הטכני שלהם אינו מושלם. הם לא עונים לתגובה, אך לפחות אין היא מצונזרת.
לגבי ויקיפדיה, בכל פעם שמועלות טענות, יש להוכיח אותן. לא כל ערך בויקיפדיה הוא מעוות.
טוב שהוספת מידע לגבי יוצר המפה.
שימו לב שיש עיוות צורני במפה של פיטר, בעוד מפות שמודפסות כיום מוצאות דרך ביניים בין עיוות צורה לבין עיוות גודל.
קישורים להמשך קריאה:
http://odtmaps.com/behind_the_maps/peters_maps/peters-map-guide.asp
http://www.oxfordcartographers.com/publish/peters.htm
אכן – וויקיפדיה רק נותנת הסבר נייטראלי.
וזה בסדר – רק לא מוזר לך שאף אחד לא סיפר לנו על זה
בביה"ס או בכלל.
אכן מוזר. הייתי מצפה שבהקדמה לאטלס יופיע הסבר. בהנחה שמישהו יקרא אותו…
תודה רון על הכתבה המעניינת.
הייתי מצפה מכל מורה שפותח את האטלס יוודא שהאמת תעבור אל התלמידים ובכלל אם זה מזיז לאליטות שיושבים במשרד ה"חינוך".
אני גאון…אני גאון.
לפני שנים רבות מאוד, זכור לי שבכיתה ח' התנגחתי עם המורה לגיאוגרפיה באותה סוגייה של המפה, כי כבר אז הרגיש לי לא טוב שמשהו לא בסדר עם הקנה מידה בפועל.
עכשיו אני רואה שצדקתי. מדהים.
מסתבר שעוד בהיותי נער זרם בי דם של מורדים ואינטואציה של בונה חופשי.
מאוחר יותר בתיכון, עזבתי את בית הספר כי הרגשתי שזה פוגע בלמידה האמיתית של האדם.
כיום אני מצדיע לאלו שעוזבים את היכל הבורות והחשכה שנקרא "בית ספר ממלכתי" או בשמו המקורי מה"מ (מרכז התניה ממלכתי) בניצוחו של גדעון סער, שר התעמולה של מסדר צלב הוורד (זרם בבניה החופשית) למוחות הצעירים.
הנה כמה ציטוטים מעניינים:
– "האנושות צועדת לאחור לקראת העתיד, ועיניה מתבוננות בעבר." ~ גוגליימו פררו
– "לא מתוך אונס ילמד הנער, אלא מתוך משחק. דעת שנרכשה באמצעות כפייה, אין לה קיום בנפש האדם" ~ אפלטון
– "בכל רחבי העולם, היכן שיש קפיטליסטים, חופש העיתונות פירושו החופש לרכוש אחזקה בעיתונים, לקנות כתבים בכסף, לשחד, לעוות, לשכתב את ההיסטוריה ולזייף את "דעת הקהל", לתועלת הבורגנות המבישה." ~ לנין
– "חינוך היא שיטה המאפשרת השגת רמה גבוהה יותר של דעות קדומות" ~ לורנס ג' פיטר
– "חינוך הוא כל אותם אוסף של דעות פרימיטיביות שאנו רוכשים לפני הגיענו לגיל שש עשרה" ~ איינשטיין
– "כמובן, חשוב מאד להיות פיכח בבחינות. קריירות רבות של טאטוא רחובות, קטיף פירות ונגינה בגיטרה במעברי הרכבת הושתתו מאז ומתמיד על אי הבנת העובדה הפשוטה הזאת."
~ טרי פראצ'ט{ מתוך הספר "ראי-נוע" }
– "המסוכן באדם לכל ממשלה בעולם הוא האדם המסוגל לחשוב על דברים בכוחות עצמו…כמעט באופן בלתי נמנע הוא מגיע למסקנה שהממשלה שתחתיה הוא חי אינה הוגנת, לא שפויה ובלתי נסבלת." ~ לא ידוע
– "מה שמלמדים אותם בבית הספר זה לקפוץ כאשר יש צלצול ולעבור מכיתה לכיתה. זה הכול. לקפוץ ולנוע לפקודותיהם של המאסטרים והגסטאפו של העולם הזה. ככה אתה יכול להיות משוכנע שבעתיד הם יקפצו וינועו גם בשדה הקרב בצבא כשיהיו בובות פלסטיק עם מדים בשביל המניות של וול סטריט….האבות והאימהות בהלוויה מתיזות דמעות של בורות על בניהם עם אנחת צער מאוחרת בשביל הקברן, שהוא בנקאי למעשה ומייצג את החוק הימי" ~ ג'ורדן מקסוול
"המחיר שאנשים טובים משלמים על אדישות לעניינים ציבוריים, הוא להישלט בידי אנשים רעים". ~ אפלטון
"אין דבר חדש תחת השמש, אבל יש הרבה דברים ישנים שאנחנו לא מכירים." ~ אמברוס ביירס
"כרוב: ירק גינה מוכר, בערך בגודל של ראש אדם, ובערך באותה רמת אינטליגנציה."
~ אמברוס ביירס
"מדוע? מדוע ילד, שבתנאים מסוימים הוא פיקח, חד-עין, מלא-דמיון, בעל כושר ניתוח, בקיצור – אינטליגנטי, יהפוך ברגע הכנסתו לכיתה, כבמטה קסם, לאידיוט גמור?"
~ ג'והן הולט
"תודה לאל שמעולם לא נשלחתי לבית הספר,להיכתש בתלם הטמטום עם כל העדר."
~ ויליאם ב. ייטס
"…כל האנשים הללו שרוצים לשלוט על ההתנהגות של מספרים גדולים של אנשים אחרים-עושים זאת דרך ועל סמך החוויה של אותם אנשים אחרים. ולאחר שאנשים מונעים לחוות מצב מסוים בדרך דומה, ניתן לצפות מהם להתנהג בדרכים דומות. לגרום לכל האנשים לרצות את אותם הדברים, לשנוא את אותם הדברים, לחוש את אותו האיום – ואז התנהגותם כבר שבויה, אתה קנית ויש לך בעלות על קהל הצרכנים שלך או בשר התותחים שלך. ואז כבר הינך יכול לגרום לתפיסה זהה של כושים כתת אדם, או של הלבנים כמרושעים או מנוונים, והתנהגות תתבצע בהתאם."
~ ר.ד.ליאנג
"בין האימרות שעל הקיר אצל האדון נאושיגה הייתה גם זו: 'לעניינים חשובים יש להתייחס בקלילות'.
והמורה איטיי הוסיף: 'לעניינים פעוטים יש להתייחס בכובד ראש'."
~ גוסט דוג- דרכו של סמוראי
"הורעלנו על ידי סיפורי מעשיות"- אנאיס נין
"…לימוד אומנויות אלו מקנה לאדם יכולת אינטלקטואלית הכוללת חשיבה ביקורתית, העמדת תיזה, בחינתה, הצגתה והגנה עליה, יכולת לימוד ועוד. הן תורמות להתפתחות האדם ככלל ולא ליצירת כישורים ספציפיים כלשהם. אדם בעל השכלה רחבה כזאת יכול להתאים את עצמו למציאות משתנה ותפקידים שונים שייקח על עצמו.
שבע האומניות תופסות מקום בבניה החופשית כחומר לימוד שראוי לבונה חופשי שידע. יש החושבים שהן נכנסו לריטואל בעת המעבר מבנייה מעשית לסימבולית, באמצע המאה השש עשרה, מכיוון שאת האחים שקודשו לא עניין לדעת איך בונים או עובדים עם אבנים אמיתיות, אלא איך לבנות עם אבנים 'חיות' (בני אדם) ולעצב את 'רוח התקופה' (צייטגייסט- נשמע מוכר, נכון?)
~ מתוך שבע האומנויות החופשיות, Artes Liberales, לשכת ברקאי מס' 17
רוני, כל הכבוד על הפיקחות כבר בגיל צעיר. בזמנו היה דיון בפורום על חינוך ולדורף בישראל. לא אפתח אותו מחדש כאן, אך מכיוון שאינך בפורום, אני שואל כאן מהי דעתך ועל מה היא מבוססת. איני שואל על תיאוסופיה או על אמירות של שטיינר, אלא ספציפית על חינוך ולדורף בישראל כחלופה לחינוך הממלכתי.
אני מעריך מה תהיה תשובתך, אך ייתכן שאופתע.
אם היו לך ילדים, אני מניח שהיית משקיע בחינוך ביתי, אבל אני שואל על חלופות פשוטות יותר למימוש.
אהבה 789,
חינוך ולדורף בישראל בצורה ממלכתית כמו שאתה מתכוון לעולם לא יושם. מאותה סיבה שלא מלמדים את שבע האומנויות החופשיות בבתי הספר ומאותה סיבה שלא מלמדים פילוסופיה, חשיבה ביקורתית ואסטרונומיה בבתי הספר.
מערכת הלימוד הקיימת מפתחת את הזיכרון, לא את היכולת להבין. וככל שהאדם זוכר יותר ומבין פחות כך הוא פחות יודע. בעולמנו קיימים הרבה מאוד אנשים משכילים. אך מעט מאוד אנשים חכמים. מערכת הלימוד הקיימת אינה מכשירה אנשים חכמים, אלא פקידים של ידע.
מה שקורה לילדים בבית הספר הממלכתיים משול לפיטום אווזים, האווז משמין, והופך אומנם תאווה לחיך, אך תפקוד הכבד שלו נפגע ונפגם. כך קורה אצל אדם שעובר את מערכת הפיטום של הלימוד הקונוונציונלי: כתוצאה מעודף ידע, נטול משמעות מיידית לחייו של הלומד, קיים סיכוי סביר כי היכולת שלו להפריד עיקר מטפל, ולחשוב בצורה זריזה ותכליתית – נפגמת. בית הספר מלמד עובדות מוגמרות אבל לא את הדרך לפצח חומר גלם כדי להפיק מממנו משמעות.
בבניה החופשית, באומנות ובפילוסופיה זה ההיפך הגמור- שם הילד כן לומד לפצח חומר גלם כדי להפיק ממנו משמעות. לכן, לא מלמדים את את זה בתיכונים וביסודי. כי הם צריכים אוכלוסייה של בורים שלוקחים הלוואות מהבנקים ומשרתים את מפלצות הממון והמזומן בצה"ל.
הילד כבר בילדותו צריך להשיל את האישיות שלו, אחרת לעולם לא יהיה מסוגל למצוא את האינדיבידואליות שלו. האינדיבידואליות ניתנת על ידי הקיום, ואילו אישיות נכפית על-ידי החברה. אישיות היא נוחות חברתית. החברה אינה יכולה לסבול אינדיבידואליות, כיוון שאינדיבידואליות לא תלך אחרי העדר כמו הכבשה. לאינדיבידואליות יש את האיכות של האריה. האריה נע לבד, ואילו הכבשים נמצאים תמיד בקהל. מקווים שבתוך הקהל ירגישו חמימות.
וכך גם האדם; בהיותו בקהל, האדם מרגיש מוגן, הוא מרגיש בטוח. אם מישהו יתקוף, בקהל לאדם יש את כל האפשרויות להציל את עצמו. אך לבד? רק אריות נעים לבד…וגם נמרים ופנתרים.
ולמעשה, כל אחד מאיתנו נולד אריה. אך החברה ממשיכה להתנות אותך, היא מתכנתת את השכל שלך ככבשה. היא נותנת לך אישיות נחמדה, נוחה מאוד, צייתנית מאוד. וזאת מכיוון שהחברה רוצה עבדים, ולא אנשים המסורים לגמרי לחופש. החברה רוצה עבדים, מכיוון שכל אלה השולטים בחברה רוצים צייתנות.
החינוך הממלכתי הוא הריסת היוצא מן הכלל לטובת הכלל. אני משער שבגלל שכמעט כל הילדים כיום הולכים לבית הספר, ורגילים שיארגנו בשבילם דברים, הם נראים כל-כך חסרי יכולת לחשוב על רעיונות משלהם.
למשל, ניתן לראות את הסימפטום הזה בא לידי ביטוי בערבי חברים בגינת הבית, כשהילדים צורחים את תת-החינוך הבית-ספרי בזעקות; "אבא, אבא, אימא,אימא, נכון שהולכים לקניון? נכון? נכון? נכון?",
מחכים לאיזהו אישור בירוקראטי מהול במשכך דיכאון. כן, אותו הקניון, תרבות של צריכה וצרחות.
בנוסף, מה שלא יספרו לך על חינוך ולדורף בוויקפידיה ובכלל, זה שהוא לקוח מתפיסת העולם של אפלטון, שהיה תלמידו של סוקרטס ומורו של אריסטו. כלומר, אפשר לומר שאפלטון הוא הגשר בין סוקרטס ואריסטו.
באופן דומה, נאמר שהאמת בד"כ נמצאת באמצע.
אפלטון ואריסטו היו שייכים בזמנם באתונה למסדרים הסודיים ואחוות התבונה הליברלית של האדם שהוא בעל רוח חוקרת, חיה ופועמת ובעל תעוזה.
"חיה כאילו זהו יומך האחרון, ותלמד כאילו תחיה לנצח". אמרה שמרסקת את החינוך הממלכתי בכלל ואת מערכת הבנקאות בפרט (אנשים יפסיקו לקחת הלוואות אם יבינו את סוד הכאן והעכשיו של אומנות הזן הבודהיסטי. לא פלא שיורים בנזירים בטיבט, הם אנטי קפיטליזם במיטבו)
באופן דומה, נאמר שהאמת בד"כ נמצאת באמצע.
לעניינו של דבר, אפלטון אמר שהוא היה מלמד מוסיקה, אסטרונומיה ופילוסופיה, אבל הדבר החשוב ביותר זה מוסיקה, מפני שבתבניות האומנות טמונים המפתחות לכל סוגי הלמידה. מאוד דומה למה שציינתי קודם לכן בשבע האומנויות החופשיות של הפרי מייסונרי.
וזה מתקשר לחינוך ולדורף.
האמנות משמשת ככלי הטוב ביותר ללימוד בגיל זה. מטבעה פונה האמנות לרגש ולחוויה ומעצבת אותם. חינוך ולדורף בבית-הספר היסודי הנו קודם כל חינוך אמנותי. כל מקצוע ומקצוע נלמד באופן האמנותי ביותר, ושיעורי האמנות אינם נלמדים לאחר השיעורים העיוניים אלא כחלק מהם, כך שכל שיעור ושיעור הופך לחוויה אמנותית יוצרת. אמנות שהיא חינוך – וחינוך שהוא אמנות, זו מטרת החינוך של ולדורף.
כמובן שזה מכוון לאוטודידקטים (לומדים באופן עצמאי) ולעולם לא יתגשם בפועל שהרי כל שטיפת המוח וההתניה שפועלת קיימת תתבטל.
וזה לעולם לא יקרה.
אחד השיטות שקומץ אליטה משתמשת כדי לשלוט על אוכלוסייה רחבה זה פשוט לשקר להם (בנקים, חברות תקשרות, חברות סלולאר, בתי כנסת, ממשלה מורים בבתי ספר). כל סוג של ממסד שיקר לכל אורך ההיסטוריה.
וכל עוד אנשים ימשיכו לתת אמון ביצורים השפלים האלה שהם שקרנים פתולוגיים מלידה הציטוט הבא ימשיך להגשים את עצמו בכל פעם מחדש:
"בני אדם לכל אורך ההיסטוריה תמיד תמכו בדיקטטורים ופאשיסטים, והם תמיד יתמכו בעתיד".
ועדיין, כיום עם כל עידן האינטרנט רוב האוכלוסייה פשוט מתועבת ומזוהמת תרתי משמע. הם נאחזים ברפש האינטלקטואלי של החדשות והממסד הרקוב כדי להצדיק את חוסר הביטחון שלהם וחוסר האחריות שלהם להתמודד עם השטן שהוא המדיניות הכלכלית.
מה עוד שבעידן של תחרות וכלכלה מבוססת צריכה, אתה לא יכול לתת אמון באף אחד- המטרה שלהם זה למכור לך קודם כל, וכדי לעשות כך, הם יגידו לך בדיוק מה שאתה רוצה לשמוע.
שמת לב שבזמן האחרון חברות (קופות חולים, וחברת תקשורת אחת) קוראים לעצמם "סמייל".
זה כמו הג'וקר בקומיקס באטמן, הוא תמיד מחייך וברגע שהתעסקת איתו אתה לא תחזור יותר לחייך. אבל הוא כל הזמן מחייך, כמו אובאמה הג'וקר.
הג'וקר בקומיקס הוא קרימינל שמייצג בין היתר תכסיסנות, רמאות, הונאה, אכזריות, ממזרות, שקר וקפיטליזם.
תחשבו על זה לפני שאתם מתעסקים עם קופת חולים כללית סמייל או 012 סמייל (וגם הוט, יס, אורנג, פלאפון).
הסלולרי זוהי הסיגרייה של המאה ה-21. זה יותר גרוע מסיגריה.
אני אישית מתרחק מכאלו (בד"כ נשים) שמדברים בסלולארי לידי.
"היי מה קורה, מה חדש, מה ככה, מה היה, איפה הטמפון? מי ניצח בנולד ***?
בהמשך לשאלתך לגבי ילדים. לא, לעולם לא יהיו לי כי זה חלק מהמטרה שלי בחיים.
תקרא לזה פנתאיזם, לא משנה לי, המטרה היא תקופת הגאיה.
http://www.vhemt.org/hebaboutvhemt.htm
רוני, נראה לי שהאתר הזה משרת אינטרסים של מישהו אחר. אי רבייה היא החזון של טרנר קיסינג'ר רוקפלר שאלת את עצמך מדוע כל שושלת כזו משריצה בלי סוף?
בכל מקרה הדברים שאתה מוציא הן עובדות נכונות וקיימות.
"הילד כבר בילדותו צריך להשיל את האישיות שלו, אחרת לעולם לא יהיה מסוגל למצוא את האינדיבידואליות שלו. האינדיבידואליות ניתנת על ידי הקיום, ואילו אישיות נכפית על-ידי החברה. אישיות היא נוחות חברתית. החברה אינה יכולה לסבול אינדיבידואליות, כיוון שאינדיבידואליות לא תלך אחרי העדר כמו הכבשה. לאינדיבידואליות יש את האיכות של האריה. האריה נע לבד, ואילו הכבשים נמצאים תמיד בקהל. מקווים שבתוך הקהל ירגישו חמימות."
שאפו!
עבודי,
"אי רבייה היא החזון של טרנר קיסינג'ר רוקפלר שאלת את עצמך מדוע כל שושלת כזו משריצה בלי סוף?"
שאלה טובה. המשפחות האלה בעלות קשר דם והם מתרבים בינם לבין עצמם כדי לשמר את הגנים וההארה.
זביחת הילדים והפדופיליה שנעשים על ידם זה לא כי הם "חולי נפש".
ההילה (אנרגיה) שנמצאת אצל הילד היא אדירה ומאוד חזקה. כשהם מקיימים יחסי מין עם נערות וילדות הם "מתדלקים את עצמם רוחנית" וגורמים לבלוטת האיצטרובל לעבוד בצורה עילאית.
Sorry, לא אוכל לפרט במקרה הנ"ל לגבי איזה ספר או מאיפה אני יודע את זה.
אני לוקח בחשבון שגם פה יש סוכני שב"כ סמויים.
תראה את הסרט "עיניים עצומות לרווחה" כדי לקבל תמונת מצב.
ולפני שאתה רואה אותו ומפספס את כל הסמליות הנה לינק שמסביר את רוב המסרים שסטנלי קובריק רצה להעביר לציבור לפני שנרצח אחרי עשיית הסרט.
http://www.youtube.com/watch?v=MtZLPwWt_IM
דרך אגב, האנשים שמאחורי המסכות הם בין היתר כוכבי רוק ופופ, תעשיינים כבדים, פוליטיקאים וכו'.
סוכני השב"כ הסמויים אם ירצו, יכולים לאתר את כתובת ה-IP של המחשב שלך, והכל בלחיצת כפתור ממטה השירות אי שם בצומת DMS-100.
כתובת ה-IP שלי מתשנה באופן רנדומלי וסיסטמטי. אין לי מנוי אצל שום ספקית אינטרנט והגלישה מתבצעת דרך רשתות ציבוריות פתוחות ללא תשלום באמצעות טכנולוגייה וכלים די מתקדמים שהצרכן הישראלי סביר להניח לא שמע עליהם. זה לא WIMAX אלא משהו יותר חזק בהרבה שמאפשר קליטה של חצי מדינה בגלישה חופשית ללא תשלום.
כמו כן, המחשב נקנה במזומן על שם בדוי.
ככה שגם אם הם יצליחו לאתר את כתובת ה-IP שלי זה לא יתן להם שום דבר, אלא רק את בסיס האם של הרשת הציבורית ובמקרה הגרוע את השם המפוברק של בעל המחשב.
לא שיש לי סיבה להסתתר, אבל אני פשוט אובססי לגבי זכויות פרט בכלל ואנונימיות בפרט.
ביאסתי אותך?
אני מחכה להמשך דיון ענייני שעוסק בחינוך וולדורף !!
*
חלק ניכר מהעיסוק של הילדים בקיבוץ הרדוף זה אומנויות.
רוני ולפני שהיה בי"ס לא היה כל מה שאתה מדבר עליו?
רוני,
תודה על התשובה המרתקת. יש בתי ספר תיכוניים ממלכתיים שמלמדים פילוסופיה, גם בישראל, השאלה היא איך. גם הסטוריה יכולה לעודד חשיבה ביקורתית. הייתה לי מורה כזו, למרות שהחשיבה הביקורתית לא נכללה גם בחלק של ההסטוריה היהודית…
"חינוך ולדורף בישראל בצורה ממלכתית כמו שאתה מתכוון לעולם לא יושם." ברור. התכוונתי לחינוך זה כאלטרנטיבה.
שמחתי לראות שאתה לא מדקלם סיסמאות של קונספיל.
ייתכן שכבר רשמת זאת פה באתר, אבל איני זוכר. אני מנסה להבין את תפיסת החיים שלך. להלן האפשרויות, ברשותך:
1. אתה בונה חופשי, אך מתנגד למניפולציות מבית היוצר של האליטות.
2. אתה בונה חופשי לשעבר או שסתם מכיר היטב את החומר, אולי בבחינת "דע את האויב", אך בניגוד גמור לאתר "קונספיל" שזורק לפח אפילו פילוסופיה, רק משום שלכאורה האחוות עושות בה שימוש, אתה חושב בחופשיות ומרשה לעצמך לבחור את מה שטוב ויעיל, גם אם האחוות עושות בו שימוש לרעה.
3. אחר.
כמו כן, באותה הזדמנות, אתה ניאו-מרקסיסט, אנרכו-סינדיקליסט, אנרכו-קומוניסט או אחר?
מצטער על התוויות 🙂
חחח…התשובה הנכונה היא 2. פגעת בול.
רוני תיקון קטן 🙂
אריות לא נעים לבד הם נעים בלהקות. נמרים כן נעים לבדם.
גדעון סער הוא רוזיקרושיאן כך גם שטיינר.
רוני, רק לידיעתך כיום אפילו אם אתה בכתה א' כבר מצמידים לך קצין מבחן.
הבהרה: עבודי מדבר לעיל על שר האוצר שטיינר, ולא על כבוד רודולף שטיינר שעלה פה בדיון…
כבוד שטיינר המורה הרוחני והתאוסופיסט
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner_and_the_Theosophical_Society
ויש את הגירסא העברית:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%95%D7%93%D7%95%D7%9C%D7%A3_%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%A8
http://www.antro.co.il/intro/GEN_intro.html
שם יש קישורים למידע נוסף על רודולף שטיינר ואנתרופוסופיה.
התכוונתי לזה
http://wn.rsarchive.org/Covers/theosrosic_cov.html
את מערכת החינוך הממלכתית עזבתי בפועל כבר בגיל 11 בכיתה ה', באופן רישמי עזבתי את מערכת החינוך הממלכתית בתחילת שנת הלימודים כשהייתי אמור להיות בכיתה ט' (אוקטובר 1984).
הייתי בורח (מבריז) מכל השיעורים ורץ אל המרכזיה הפדגוגית (הספריה של בית הספר) ושם הייתי עובד וקורא ספרים. את שיטת דיואי (שיטת קיטלוג הספרים ותקציר המיון העשרוני) שהומצאה על ידי מלוויל דיואי, למדתי כבר בגיל 11. בשנות השמונים הספריות בארץ לא היו ממוחשבות כלל וקיטלוג הספרים התבצע בצורה ידנית באמצעות כרטיסיות מנייר. ידיעת שיטת דיואי בעל פה, איפשרה לי לאתר ספרים תוך שניות, דבר שאפשרי כיום רק באמצעות מחשבים.
בכנס המחזורים במלאת 30 שנה לבית הספר היסודי שהתקיים במאי 2008 כינו אותי אלה שהגיעו לכנס המחזורים, הגאון של הכיתה. אני זוכר כשהייתי בכיתה ה' (בשנת 1981) חלמתי בשיעור הטבע על מה שאני מתכוון לעשות לאחר שיסתיים השיעור. במהלך התיכנון מה אני מתכוון לעשות לאחר השיעור, שמתי לב לכך שהמורה לטבע שואל את התלמידים שאלה פשוטה ביותר ואף אחד מהם לא ידע את התשובה. (מסתבר שהמורה לטבע ביקש מהם בשיעור הקודם, לקרוא בבית פרק מספר הלימוד. אני כמובן הברזתי מאותו שיעור והייתי עסוק בקליטת מדריכים למורה במרכזיה הפדגוגית שעסקו בחומה ומגדל ע"ע). ההמולה שהיתה באותו שיעור טבע הפריעה לי מאוד, החלטתי להפסיק את ההמולה לאלתר בכך שהחלטתי לומר את התשובה. אני הייתי היחיד בכיתה שידע את התשובה למרות שלא קראתי כלל את הפרק בספר הלימוד ולא ידעתי שהיה צריך לקרוא. (קראתי את הפרק שנה לפני אצל השכנה).
מה עשיתי מגיל 13 ואילך ניתן לקרוא כאן:
http://forum.emetaheret.org.il/post5168.html#p5168
*
לגבי הדיון שהיה בעבר על חינוך וולדורף,
בדיון שהיה בעבר על חינוך וולדורף לא השתתף אף אחד שמכיר היטב את חינוך וולדורף או מישהו שבוגר חינוך וולדורף. אמת1 הביא ציטוטים מאתר יד לאחים שהוא למעשה אתר של חרדים קיצוניים שמטרתם היא להחזיר בתשובה, ובנוסף הפנה לכתבות/מאמרים שנכתבו על ידי ישעיהו בן אהרון והכילו רעיונות נוצריים. אמת1 שלל את חינוך וולדורף בגלל המקורות הנוצריים של רודולף שטיינר ובגלל התכנים הלימודיים שמכילים מוטיבים נוצריים. סיקרט צ'יף שלל את האנתרופוסופיה וחינוך וולדורף למרות שהידע שלו על אנתרופוסופיה וחינוך וולדורף נובע בעיקר מעבודה בגן ילדים אנתרופוסופי.
אני לא מכיר את האנתרופוסופיה וחינוך וולדורף, אני צרכן של מוצרים אורגניים וקיבוץ הרדוף מהווה עבורי מרכז אספקה של מוצרים אורגניים. מכיוון שאני לא מאמין ולא מעניין אותי שטויות של דתיים, לא אכפת לי אם הילדים שלי ילכו לבית ספר נוצרי (בית ספר נוצרי לטענת אמת1). מכיוון שכל הדתות זה רק דתות ולא יותר מכך, אין ליהדות שום יתרון על הנצרות. אם בבית הספר הנוצרי (לטענת אמת1), נותנים לתלמידים מזון אורגני, הוא עדיף על בית הספר הממלכתי הרגיל שמאכיל את תלמידיו במזון מהונדס גנטית שאיננו אורגני (ע"ע סופגניות).
חינוך וולדורף הוא יקר מאוד ורק משפחות מבוססות יכולות להרשות לעצמן לשלוח את ילדיהם לחינוך היקר !! הביקוש לחינוך וולדורף הוא רב, ורבים לא מצליחים להיקלט בגלל היצע נמוך, דבר הגורם מטבע הדברים לעליית המחירים.
על פי רישומי משרד החינוך, בתי הספר האנתרופוסופים בקיבוץ הרדוף נחשבים לבתי ספר ממלכתיים רישמיים.
גם בית הספר האנתרופוסופי שקד בקרית טבעון, נחשב לבית ספר ממלכתי רישמי.
גם בית הספר וולדורף אדם בירושלים, נחשב לבית ספר ממלכתי רישמי.
שיחקתי קצת עם מערכת המידע של משרד החינוך על מנת לדעת מה פירוש המושג "ממלכתי" במשרד החינוך, וזוהי התשובה,
כל בית ספר הנמצא בפיקוח של משרד החינוך נחשב לבית ספר ממלכתי ! אם בית הספר פועל על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך, הוא נחשב מבחינה משפטית לבית ספר רישמי ! כמו בתי הספר האנתרופוסופיים ובתי הספר הרגילים.
בית ספר ממלכתי שאינו פועל על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך נחשב לבית ספר מוכר !
ואתם בטח שואלים, מה זה בית ספר ממלכתי מוכר שאינו רישמי ?
על מנת לא לבלבל אתכם ועל מנת לתת לכם את כל המידע, אני אתן לכם דוגמא לבית ספר ממלכתי מוכר שאינו רישמי:
בי"ס שמידט קולג' לבנות – בית הספר (לרבות המקרקעין בטאבו) נמצא בבעלות מסדר קתולי בנדיקטיני מגרמניה בשם "ארכיפיסקופל סי אופ קולון און דה ריין". הבנדיקטינים של ביירון (מרכז הפדרציה הגרמנית שנוסד בשנת 1863), מהווים משנת 1926 קהילה אוטונומית בקונפדרציה העולמית של הבנדיקטינים.
*
ועכשיו הגענו לדבר המעניין ביותר ! וביחוד את מי שעובד ומשלם מס הכנסה !
מה זה בית ספר לא ממלכתי ?
בית ספר שאינו בפיקוח של משרד החינוך !
איזה בתי ספר בישראל אינם בפיקוח של משרד החינוך ?
בתי הספר העצמאיים והאוטונומים (ובמימון משלם המיסים) של ש"ס ואגודת ישראל.
במדינת ישראל קיימים שתי רשתות של בתי ספר עצמאיים אוטונומיים שאינם נמצאים כלל בפיקוח של משרד החינוך. רשת אחת של ש"ס שנקראית "מעיין החינוך התורני", ורשת שניה של אגודת ישראל שנקראית "רשת החינוך העצמאי". נוסף על שתי רשתות אוטונומיות אלה, קיימות עמותות רבות המפעילות תלמודי תורה, ישיבות ואולפנות, הכל על חשבונו של משלם המיסים.
בבתי ספר אלה הלימודים בחינם וללא כל תמורה, התלמידים מקבלים יום לימודים ארוך, הסעות בחינם, ארוחות בחינם (מהונדס גנטית כמובן!!) ועוד…
יוסי,
מבחינתי אפשר להמשיך את הדיון אם יש ביקוש, למרות שזה לא קשור ישירות לפוסט הנוכחי. כאמור בעבר, אני אשקול מאוד בחיוב חינוך כזה לכשתגיע השעה. רשמת "סיקרט צ'יף שלל את האנתרופוסופיה וחינוך וולדורף למרות שהידע שלו על אנתרופוסופיה וחינוך וולדורף נובע בעיקר מעבודה בגן ילדים אנתרופוסופי."
למיטב זכרוני, לא היה לו שום טיעון שקשור לנסיונו, אלא רק מתוך קריאה של חומרים בנושא. הקישור לדיון אינו זמין.
כתבת שיש בתי ספר של חינוך ולדורף שמוכרים כממלכתיים. טוב לקרוא, אבל התכוונתי למצב שבו חינוך זה לא יהיה יקר יותר, שלא לדבר על היותו ברירת המחדל של החינוך בישראל. אין מצב…
סיקרט צ'יף טען באחד השרשורים: "פעם עזרתי בגן אנתרופוסופי בכפר הירוק."
http://forum.emetaheret.org.il/post3483.html#p3483
קישור לדיון על האנתרופוסופיה:
http://forum.emetaheret.org.il/forum1/topic360.html
*
מכיוון שמדובר בחינוך אלטרנטיבי, החינוך האנתרופוסופי תמיד יהיה יקר יותר ורק משפחות מבוססות יוכלו לשלוח את ילדיהם לחינוך זה.
*
ראוי להדגיש ולציין, שהחינוך האנתרופוסופי הישראלי עבר בישראל גיור על מנת לזכות ברשיונות של משרד החינוך, משרד הרווחה, ומשרד הבריאות.
בקיבוץ הרדוף פועל בית טוביה, פנימייה טיפולית לילדים ובני נוער בגילאי 6-19 שהוצאו מבתיהם עקב התעללות של הוריהם. הפנימייה נמצאת בפיקוח השירות לילד ונוער במשרד הרווחה.
אם אכן בית הספר בהרדוף היה נוצרי כדבריו של אמת1, הוא לא היה מקבל רשיונות ממשרדי הרווחה, הבריאות, והחינוך.
יוסי, טוב שמצאת את הקישור. אני רק רואה שהוא רשם שהוא עבד בגן אנתרופוסופי, ללא שום שמץ של ראייה לטענות הנגד שלו. גם אם הוא היה מביא ראייה, לא הייתי מחשיב אותו כמקור מהימן. לעומת זאת, שוחחתי בעבר עם הורים מאוד מרוצים.
סיקרט צ'יף מעולם לא הביא ראייה ממקור מהימן לטענותיו הרבות.
הבעייה איתו שהוא מאוד קיצוני ושולל את הכל חוץ מאשר את הדת היהודית.
רגע, אז גם בוויקיפדיה טועים ?
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%A6%D7%99_%D7%94%D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%A6%D7%A4%D7%95%D7%A0%D7%99
המפה שאמורה להיות מתוקנת גם לא נכונה, אפריקה צרה ואוסטרליה גדולה מידי, זו לא מפה נכונה.
רוני, לא הבנתי מדוע אתה לא רוצה לפרט מאיזה ספרים אתה לוקח את כל המידע.
מה הבעייה בלכתוב את שמות הספרים שמהם לקחת את המידע ?
*
לגבי פרטיות ושימוש בכרטיסי אשראי,
אני דווקא מצליח להשיג הרבה מאוד מידע באמצעות שימוש בכרטיסי אשראי…
את המידע שאני מצליח להשיג באמצעות שימוש בכרטיסי אשראי, לא ניתן להשיג בדרכים אחרות !
איך אני מצליח לשלוף את המידע באמצעות שימוש בכרטיסי אשראי, לא אוכל לפרט כאן, והמבין יבין.
יוסי את המידע לגבי חוק הים הוא לוקח מג'ורדן מאקסוול שהחל את דרכו ככתב באגודת ג'ון בירץ'.
http://www.livevideo.com/video/soca7/4D5CB0276CAE406B9E11A99A0B815BFD/maritime-admiralty-law-jord.aspx
http://www.greatdreams.com/maxwell/Jordan-Maxwell-2010.htm
המקום שממנו אפשר למצוא את המידע הכי טוב הוא *גוגל .
רוני בעברך כמגיב היית לשון נקבה, ללא שום קשר אני תומך מאד בדברים שאתה מדובב לנו.
*=צריך לדעת לחפש.
יוסי, רוצה לספר לנו משהו?
מה את רוצה לשמוע ? איך אפשר להשיג מידע באמצעות כרטיס אשראי ?
נתחיל במספר השובר, מה אומר מספר השובר 41001001 ?
*
באיזה קופה בוצעה עיסקה שמספר השובר שלה הוא 65018125 ?
*
פלוני רכש מוצרי מזון בחנות של אלמוני בשעה 19:06, החנות היתה אמורה להיסגר בשעה 18:30. בשעה 14:58 יעקב רכש 20 ליטר חלב ושילם בכרטיס אשראי 658.25 ש"ח. מספר השובר שניתן לפלוני בשעה 19:06 הוא 99001001, מספר השובר שניתן ליעקב בשעה 14:58 הוא 98001096.
1. מה ניתן ללמוד ממספר השובר 98001096 ?
2. מה ניתן ללמוד ממספר השובר 99001001 ?
*
מה זה ABS-589-4S ?
מה זה LIP-308-4S ?
מה זה POS-300-4S ?
*
מה שם התוכנה שבאמצעותה מתאפשר ביצוע עיסקאות בכרטיסי אשראי ושידורם לשב"א ?
מה זה שב"א ?
היכן ממוקם מרכז שב"א ?
מהי שיטת הניתוב של תקשורת לשב"א שמתבצעת באמצעות TCP\IP דרך האינטרנט ?
לשב"א יש אתר גיבוי ?
אם כן, היכן הוא ממוקם ?
האם יש קובץ פרמטרים בשם parameters ?
האם יש קובץ וקטורים בשם visa1 ?
אדם ביצע עיסקה בכרטיס מסרקארד זהב מקבוצה 31 שהונפק על ידי חברת ישראכרט, על השובר רשום במקום מסטרקארד זהב, אמת אחרת, איזה קובץ בתוכנה פגום ?
עכשיו נמשיך לעולם הטלקום,
מה זה טווח חי"פ ?
מה זה ציר PRI ?
מה זה קו ISDN ?
איך ניתן להבדיל בין קו טלפון רגיל לחי"פ ?
מה זה רשת נבונה ?
מה זה שיטת איתות 7 (SS7) ?
מה זה קומה 1 ?
מה זה מספר מוביל ?
מה זה קו וירטואלי ? (קו מדומה)
מה זה מספר צל ?
מה זה טבעת החנק ?
מה זה SDH ?
מה זה DWDM ?
מה זה חיוב מפוצל ?
כיצד מתקשרים מקו טלפון פנימי או קו טלפון ISDN למספרי הכוכביות ?
היכן ממוקם מרכז משוא"ה של רכבת ישראל ?
היכן ממוקם מוקד החירום של רכבת ישראל ?
היכן ממוקם מרכז הבקרה הארצי של חברת חשמל ?
כמה סוגים של מתגי TDM של טלפוניה (מפ"א) יש לבזק ?
כמה סוגי מתגי טלפוניה (מפ"א) יש לבזק ?
איך ניתן לזהות לאיזה סוג מתג מחובר קו של בזק ?
איך ניתן לזהות מספר טלפון שחסום לשיחה מזוהה ?
על צג השיחה המזוהה מופיע המספר 02-1620800, מה אומר המספר 02-1620800 ? מה מיוחד במספר טלפון זה מעבר לכך שהוא מחובר למתג בירושלים ?
אני מחייג מקו טלפון של בזק לקו אחר בישראל ובצג השיחה המזוהה מופיע המספר 0000-1401, כיצד יתכן הדבר ? (השיחה בוצעה מישראל לישראל ומטיילת בין מתגים בישראל בלבד!).
דרך איזה מתג עוברת שיחה זו ?
מה זה תקשורת בחיוג ? ( BBS, זוכרת)
איך מאתרים כתובת IP של אתר אינטרנט ?
איך מאתרים מספר AS של שרת ?
*
כל מה שכתבתי עד עכשיו זה עוד כלום, יש עוד הרבה מאוד דברים שצריך לדעת.
אם את יודעת את כל מה שכתבתי עד עכשיו אפשר להמשיך הלאה. אם יש משהו שמעניין אותך את יכולה לבקש ממני לקבל הדרכה. על מידע שמופיע באינטרנט אני נותן הדרכה בחינם !! על מידע שלא מופיע באינטרנט אני לוקח כסף.
על חלק מהדברים שנכתבו לעייל ניתן לקבל הסברים דרך גוגל וויקיפדיה.
יוסי, תדאג להישאר בצד הנכון של החוק, כן? לא חבל על מעצר, עורך דין… עוד יחילו עליך את החוקים החדשים נגד טרור בעוון פגיעה בבטחון המדינה, ימנעו ממך לראות עורך דין במשך חודשים, ישלחו אותך לגואנטנמו הישראלי, "יחקרו" אותך בשיטות חדשניות… לא חראם?
.
וכטעם מוקדם למה שמצפה לך, בחסות חוקי "גואנטנמו" החדשים:
http://forum.emetaheret.org.il/post6052.html
רון,
הסתכלתי על המפה הישנה, זו שלימדו את כולנו בבית ספר, ועל המפה "החדשה", שבה המידות יותר פורפוצינאליות, כשלא מתייחסים להיטל מרקטון לגבי כדור.
לפי המידות אכן יכול להיות שכך נראית המפה ולא כפי שהורגלנו לחשוב, ישנה רק בעיה אחת, תמונות!!
אם אתה לוקח תמונות שצולמו מהחלל, יבשת אפריקה (לדוגמא) נראית כמו במפות הישנות ולא מוארכת כמו בחדשה. הדבר נכון גם לגבי אירופה ואסיה.
האם יכול להיות שכל התמונות מהחלל מפוברקות, נאס"א בהחלט מסוגלים לעולל דבר כזה, או (לפי תער אוקהם) שהמפה הישנה היא הקרובה ביותר למימדים האמיתיים של העולם?
freethinker,
כזכור, דיוק בגודל בא על חשבון דיוק בצורה. אולי זה ההסבר לדבריך.
מדוע דיוק חייב לבוא על חשבון משהו?
*
מדוע אפילו במפת העולם אי אפשר שתהיה רמת דיוק גם בגודל וגם בצורה?
*
האם ע"י צילום מחללית\לווין אי אפשר ליצר מפה מדויקת שתראה את העולם כפי שהוא באמת?
*
האם לא השתמשו מעולם בלווין כדי לקבל מידות נכונות? והאם לא עברו משם ישירות לייצור מפות תואמות?
*
האם במאה ה21 אלו בקשות מוגזמות?
איני מתמטיקאי, למרות שייתכן שאם הייתי טורח, ההסבר הוא כנראה פשוט. יש אמיתות מתמטיות שתישארנה נכונות (כנראה…) גם במאה ה-31.
כל זאת כשמדובר בשני מימדים, ושם יש להימנע מעיווח גודל כשמדובר במבט גלובלי, ולהימנע מעיוות צורה כשעושים זום על מקום מסויים.
אפשר ליצור הולוגרמה 3D שתענה לבקשותיך.
במקרה אני כן מתמתיקאי, ברוב עוונותי, והיטל של כדור היא נוסחה מתמטית די פשוטה שאני בטוח שכל מחשב יכול להגיע אליה.
*
גם בקוביה יש לנו 3 מימדים, לעומת הכדור אנחנו יודעים איך לפרוס את הקוביה כך שנוכל לראות את כל שטח הפנים שלה ברצף (נראה כמו צלב של כל הפאות שלה), כך נוכל לעשות מפה מקוביה. אפשר גם לעשות מפה כזו מכדור, אבל בשום מקרה לא נקבל עיוות כמו שקיבלנו ב"מפה האמיתית", הגדלים של היבשות ישארו זהים לגדלים שלהם בתצלום מהלווין.
*
האם אי פעם יצא לך לראות גלובוס בצורת כדור שעליו מצויר כל העולם? האם המידות שלו כן נאמנות למקור? מה יקרה אם ניקח את הכדור הזה ונשבור אותו לחתיכות קטנות ואח"כ נשים אותם אחת ליד השניה, לאיזו מפה עולמית אז ידמה המוזאיק? לזו זכולם מכירים או ל"אמיתית"?
🙂
"האם אי פעם יצא לך לראות גלובוס בצורת כדור שעליו מצויר כל העולם? האם המידות שלו כן נאמנות למקור?" תיאורטית כן.
ככה זה כשפורסים כדור.
אין מפה דו מימדית נכונה לכדור.
איפשר לפרוס אותו.
הסיבה לעיוותים למה קנה המידה בחלק הצפוני אחר מהזה הדרומי, כדי להדגיש את אירופה. כי הם אלה שמיפו את הכדור.
שאלת תם…
לא הכי פשוט ליצור מפות יבשתיות מצירוף מפות מדיניות, ואז פשוט להניח אותן על לוח כחול של ים? בצורה כזו הפגיעה תהיה בעיקר בימים ובאוקינוסים (ואולי גם באיים קטנים).
טוב, רק כדי לסדר את העניינים פה לגבי המפה:
הנה איך עושים מפת בהיטל מרקטור –
דמיינו שיש כדור, והמטרה שלנו היא להטיל את הפרטים שעל פניו על מרובע שטוח.
שיטה אחת (השיטה שאנו מדברים עליה כאן) היא לקחת ריבוע שטוח ולגלגל אותו לצילינדר שעוטף את הכדור. עכשיו מהמרכז של הכדור אנו מקרינים כלפי חוץ.
התוצאה של זה היא שהפרטים באמצע פני הכדור (קו המשווה) יוצאים בצורה הנכונה, בעוד שככל שאנו הולכים לקטבים של הכדור הזווית גדלה. ><
אגב, הקוטב הצפוני והקוטב הדרומי הם בעצם בעלי גודל אינסופי, ואם תסתכלו על המפה אתם תראו את זה.
כלומר לא רק היבשות הצפוניות נראות גדולות יותר משהן באמת, אלא גם הדרומיות. במקרה הזה מדובר רק על אנטארקטיקה, שנראית הרבה יותר גדולה ממה שהיא. היא בעצם רק בגודל של אוסטרליה בערך.
השיטה הזו מעוותת גודל, אבל היתרון שלה הוא בכך שהיא שומרת את האזימוט והצורה.
המפה השניה שהראו פה, זו שמראה גודל אמיתי, מעוותת צורה אבל שומרת אזימוט וגודל.
מצד שלישי יש מפות שמעוותות אזימוט אבל שומרת צורה וגודל, ככה שכל היבשות פונות לכווונים שונים ומשונים, למשל.
מפת מרקטור היא מפה נפלאה שנועדה בעיקר לניווט ימי ואווירי, וזו הסיבה שהיא מאוד נפוצה גם היום. אבל היא מיושנת, ודיי מפסיקים להשתמש בה.
יום טוב.
שוב – אני מדגיש:
החלק הדרומי במפה הוא גדול יותר מבמציאות בדיוק כמו החלק הצפוני!!!
העניין הוא פשוט שרוב השטח שבדרום שמקביל לזה שבצפון הוא אוקיאנוס.
שימו לב שקו המשווה עובר במרכז היבשת אפריקה ומרכז היבשת דרום אמריקה. מתחת לקו המשווה יש מעט מאוד אדמה.
בעוד שמעל קו המשווה נמצאת מרבית היבשה על פני כדור הארץ.
מה שאני אומר הוא, שאם היתה יבשה באותה מידה בדרום כמו שהיתה בצפון, גם אז הייתם רואים שהיבשות בדרום היו גדלות ללא פרופורציה.
זה לא שהיבשות בצפון גדלות בגלל שהמשרטטים מהצפון. אלא פשוט בגלל שאין הרבה יבשה בדרום באותה מידה כמו בצפון ועל כן פשוט אין להגדיל פרט לאוקיאנוס.
תסתכלו שוב על המפות, חברים.
המילה היטל מצלצל בפעמונים כלשהם?
הסברים יש למכביר, העניין הוא שכמעט אף אחד לא יודע מזה וזה מה שחשוב…
אפשר להכניס לינק למפה בקנה המידה הנכון?
צריך לציין שהמפה של "פיטרס" בעצם הוצעה כמעט מאה שנה קודם לכן ע"י גאל ולכן מקובל לכנותה גאל-פיטרס.
כל היטל שמשטח כדור, כמו כל מפה, תפקידו להדגיש פרטים מסוימים ולעולם לא יהיה מושלם. מפת דרכים למשל תגדיל לאין ערוך את הכבישים ותתעלם ממסעדות חשובות בעוד מפת מסעדות אולי יתעלם מפארקים אבל ידגיש מסעדות.
צריך להזכיר שיש כיום בשימוש היטלים אחרים, נשיונל ג'אוגרפיקס למשל משתמשים בהיטל Winkel triple גם היטל רובינסון נמצא בשימוש.
ההיטלים האלה נראים פחות דרמטיים מגאל-פיטרס, פחות מדייקים בשטח, אבל הפשרה שלהם מאפשרת לזהות סדרי גודל של שטח וכן על צורה מדויקת יותר של היבשות.
כדור הארץ הוא כדורי (פעם אחרונה שבדקתי) ומפות הן שטוחות. לכן בהכרח מעבר מתלת מימד לדו מימד כרוך בעיוות כלשהוא. היטל מרקטור שמופיע פה קיים כבר כמה מאות שנים ושימש בעיקר לניווט ימי, בגלל שהזוויות שלו נשמרות, צורותן של המדינות נשמרות ובזום רציני הוא כמעט לא מעוות. כל מפה אחרת כרוכה גם היא בעיוות כלשהוא. כל הסיפור עם האדם הלבן, ואפליה של אפריקה הגיע רק אחר כן. אין מפה 'מתוקנת' או 'מוצלחת' יותר, כי גם היא תצטרף להמיר כדור תלת מימדי למפה דו מימדית. מי שמעונין להשוות את גודלן האמיתי של מדינות זו לזו יכול להשתעשע באתר הזה: http://thetruesize.com
הפתרון האמיתי הוא פשוט להתקדם טכנולוגית ולהציג את כדור הארץ על מסך (אייפד) ולא על נייר. כך אפשר להתחיל עם מבט תחת מימדי ולהציג דו מימד רק כשזום גדול.