האם עורכי הויקפדיה מושפעים מאינטרסים זרים?
בעבר כבר כתבנו פוסט על כך שנראה שעורכי ויקפדיה מנסים לשנות את ההיסטוריה, ושאולי הם מונעים משיקולים זרים.
בפוסט עם הכותרת: היסטוריית האקלים שוכתבה – לפחות זה מה שקרה בויקיפדיה.
יותר מ-5,000 ערכים הקשורים להיסטוריית האקלים בויקיפדיה, שוכתבו ע"י עורך בויקיפדיה וכך תרמו להסתרת נתונים המראים על תקופת התחממות קודמת שנקראת: "תקופת ההתחממות בימי הביניים".
ועכשיו, נראה שיש עורכים בויקפדיה שלא מעונינים שתדעו על החסרונות שיש לכרטיס הרב-קו, כרטיס התחבורה החדש בישראל.
כרטיס הרב-קו
מתוך ויקפדיה:
רב-קו הוא כרטיס חכם המשמש לכרטוס משותף בישראל, ואמור להחליף את מרבית הכרטיסים הקיימים כיום במערכת התחבורה הציבורית. כל נוסע יכול לרכוש כרטיס רב-קו אישי ולהטעינו בסכום כסף, ולאחר מכן להשתמש בו בשירותי התחבורה הציבורית ללא צורך במזומנים. הכרטיס נשאר בתוקף במשך שמונה שנים מהנפקתו.
הערך בנוגע לרב קו נפתח בתאריך 8.3.2009 ע"י עורך בשם: Nefzen
הערך המקורי הכיל מעט מאוד אינפורמציה על כרטיס הרב קו.
רק בתאריך 17.1.2010 הוספה פיסקה המתארת חלק מחסרונות הכרטיס:
לא ניתן לקבל את כרטיסי הרב-קו באוטובוס. יש לפנות לאחת מעמדות ההנפקה. נכון לינואר 2010 יש בארץ 10 עמדות כאלה בלבד – שתיים מהן באותו מקום (התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב).
לא ניתן לדעת כמה נסיעות נותרו ע"י התבוננות בכרטיס. יש לשמור את את הפתקיות שמודפסות בכל נסיעה.
פגיעה בסביבה – הכרטיס עשוי מפלסטיק שאינו מתכלה ואינו ניתן, מעשית, למחזור. בנוסף לכך, בכל נסיעה מודפסת פתקית נייר. סה"כ 10 פתקיות לכל כרטיסייה.
הפסקה הזו התגלגלה פחות או יותר ללא שינוי עד לתאריך 16.8.2010 ושם נוסף המשפט הבא בנוגע לחסרונות הרב-קו:
כמו כן, בעצם היותו של הרב-קו כרטיס אלקטרוני, כל נסיעה שיעשה הנוסע תהא מתועדת במשרדי החברות, דבר שיגרום לפגיעה בפרטיות הנוסע.
בתאריך 26.10.2010 החליט העורך Gilgamesh שהפסקה בנוגע לחסרונות הרב-קו היא מיותרת. וכך נעלמה כלא היתה הפסקה המתארת את חסרונותיו של הרב קו.
הוא צודק.
מדוע להפריע את מנוחתתם של ההמונים בזוטות כגון חסרונות?
עדיף שלא יהיו מודעים כלל לחסרונות.
אולי העורך החרוץ צריך גם לבטל את הסטאטיסטיקות על מימדי העוני בישראל?
או אולי נתוני זיהום האוויר באזור חיפה?
בשביל מה העם צריך להיות מוטרד?
הכל בסדר בארץ חלם.
שימו לב כיצד העורך החרוץ מתאר את עצמו בדף האישי שלו בויקיפדיה: (כל ההדגשות הן שלי)
אני תומך נלהב בכלכלת השוק החופשי. אני לא רואה בעיה בפערים חברתיים. העניים אשמים בעוניים וחלילה לקחת כסף ממי שיש לו כדי לתת אותו למי שאין לו. שילכו לעבוד. אם אינם מסוגלים לעבוד, שירעבו ואולי אז יצליחו לעבוד. כמו כן, יש להפסיק את מתן התמיכות השונות למובטלים. זה רק מעודד אותם להמשיך במעשיהם הפסולים. יש להכריח אותם לעבוד בכח הזרוע, אם יש צורך.
כמו כן, אני תומך בעונש מוות על פשעים חמורים ומתנגד לשחרור מחבלים בתמורה לחיילים חטופים חיים או מתים. בעיני אין סיבה לשחרר מחבלים חיים תמורת חיילים. חיילים מסתכנים בשירותם ומוות בשירות צבאי הוא אחד הדברים שיכולים לקרות להם. החיילים אינם "בנים" אלא אנשים שיעודם הוא הגנה על האזרחים. בתור אזרח אני דורש מהצבא להגן עלי, גם במחיר חייהם של החיילים.
אני מתנגד למתן מקלט לפליטים בישראל וקורא להמעט את מספר העובדים הזרים ובוודאי שלא להעניק להם אזרחות. בנוסף, אני מעודד את הממשלה בדרישתה לגרש את ילדי העובדים הזרים. אני מצטער שלא רוצים לגרש מפה את כולם.
אז העובדה שכרטיס הרב-קו פוגע בפרטיות האזרחים היא מיותרת, כמו גם הזיהום המוגבר שיגרם מנייר ומפלסטיק שלא ניתן למחזור.
גם העניים מיותרים ועדיף שבכלל ירעבו אם הם לא מסוגלים לעבוד.
ולגבי העובדים הזרים?
צריך לגרש מפה את כולם!
הייל!
בחלק מהדברים ה"נאצי" צודק,
העניים אשמים חלקית בעוניים,
צריך להפסיק תמיכות למובטלים,
חוכמולוג אבל אם כך צריך לשלם פחות לביטוח לאומי.
להמעיט במס' העובדים הזרים.
ברור שהאדם עצבני ולא קרא ,למשל,את האתר הזה או מאמין
במה שכתוב בו.
לפחות הגרסאות הישנות של הערך רב קו בויקי לא נמחקות-
"שמחת עניים".
יאלה תרשמו לו בדף שיחה בויקיפדיה שהוא נאצי.
הוא אכן נאצי
בבקשה לא לקרוא לאדם אחר (גם אם דעותיו שונות) בשם נאצי.
יש דרכים שונות, סמויות יותר, לרמוז על סלידה מדעות של אחרים.
זה היה הרעיון שלך ה"הייל" אני רק קראתי לילד בשמו.
נוסף לכך נאצי היום הולך ומשתרש כמילת סלנג,מנסים
לעצור את זה אבל אי אפשר לעצור את הקידמה.
ויקיפידיה? מושפעים מאינטרסים זרים???
אני צוחק כמובן.
בוודאי שויקפדיה מושפעים מאינטרסים זרים ועוד יותר מזה, מושפעים מדעותיהם של העורכים הבכירים. לציבור הרחב (עיקר המשתמשים בויקפדיה) לא ברור בכלל איך איך המנגנון הזה עובד, איך מתקבלות החלטות, מי כותב, מי עורך. אנשים חושבים שמה שכתוב בויקפדיה זו האמת המוחלטת. גם אני חשבתי כך עד לא מזמן.
לצערי, למדתי את הדברים על בשרי כשביקשתי להכנס לרשימה המכובדת והיפה של הסופרים בישראל. מי שיקרא את דף השיחה (הדיון שהתקיים בין העורכים של ויקפדיה) על הערך שלי פשוט לא יאמין. מילא הרשעות, מילא ההתנשאות והזלזול (על סף האלימות) מצד עורכי האתר, אבל לראות איך הם כולם מישרים קו עם החלטותיהם של העורכים הבכירים. מי הם אותם עורכים בכירים? אלה אנשים כמוני כמוכם שפשוט נמצאים במערכת שנים רבות וביססו לעצמם מעמד של "עורך על". הם נמצאים שם כ"כ הרבה זמן שכבר הספיקו לשכוח את עקרונות האתר הבסיסיים ביותר (אינציקלופדיה פתוחה וחופשית) ומנכסים לעצמם את הבעלות על האתר ועל יתר העורכים "הצעירים הירוקים וחסרי הניסיון". עורך צעיר בתחילת דרכו חייב לישר קו עם עורך בכיר ומאוד לא כדאי לא להסתכסך עם עורך בכיר. עורכים צעירים שהולכים ראש בראש עם העורכים הוותיקים מוצאים את עצמם מנודים ובהמשך יגלו שיהיה להם מאוד קשה להעלות ערך חדש או לערוך ישן. כל עריכה שלהם תתקל באינספור התנגדויות.
במילים אחרות, הכל פוליטיקה. כמו ברוב המקומות המערביים המנוהלים ע"י בני אדם.
מי שרוצה לקרוא עוד קצת על הנושא הזה מוזמן להיכנס לפה. כתבה שפורסמה ב- NRG ע"י יובל דרור, :
http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/931/471.html
כותרת הכתבה:
"ויקיפדיה בונה מגדל שן: אל תשנה לי ולא אשנה לך
ויקיפדיה הופכת למועדון סגור של קבוצה קטנה שמחזיקה כוח עצום. קיים פער בין הרטוריקה המדברת על "אנציקלופדיה פתוחה חופשית" לבין הפרקטיקה"
לסיכום, ויקפדיה זה בהחלט מקור מידע חשוב ואין לזלזל בו, אבל גם אסור בשום פנים ואופן להתיחס לדברים כאמת המוחלטת. כל הדברים שנכתבים שם – יש לקחת בערבון מוגבל.
כרטיס הרב-קו הוא אחד הדברים הגרועים ביותר בתחבורה הציבורית בישראל. כל אלה שאינם יכולים להרשות לעצמם להשתמש ברכב פרטי ילכו עם העדר וינפיקו את הכרטיס הטיפשי והמטופש ביותר שהיה אי פעם בתחבורה הציבורית בישראל.
אם באמת היו רוצים לשפר את השירות בתחבורה הציבורית היו מקימים בכל התחנות המרכזיות קופות למכירת כרטיסי נסיעה ובנוסף היו מקימים מכונות אוטומטיות למכירת כרטיסים.
כרטיס הרב-קו הוא צרה צרורה וטוב יהיה אם כל המשתמשים בתחבורה הציבורית יצביעו ברגליים, יטילו חרם על כרטיס זה וימנעו מלהשתמש בו.
החיסרון הגדול ביותר בכרטיס הרב-קו הוא בכך שמדובר למעשה בשבב המשמש כארנק אלקטרוני. על מנת להשתמש בכרטיס הרב-קו יש להטעינו בסכום כסף מסויים, הנתונים על הסכום הטעון נשמרים בתוך השבב, ופה בדיוק מתחילה הבעייה. הנתונים שטעונים בתוך השבב עלולים מסיבה זאת או אחרת להימחק, במידה והנתונים בשבב האלקטרוני נמחקו, כל הכסף שהיה טעון בכרטיס הרב-קו (בשבב) אבד לחלוטין ולמחזיק הרב-קו אין שום אפשרות להוכיח שהכרטיס היה טעון בכסף. בחברות התחבורה הציבורית יטענו תמיד שהוא השתמש בכרטיס לנסיעותיו והכסף אזל, לנוסע כמובן אין שום אפשרות להוכיח אחרת. בכרטיסים ובכרטיסיות מנייר לא יכול לעולם לקרוא דבר דומה מכיוון שכרטיס מנייר מהווה למעשה מסמך משפטי המוכיח שהאדם הנושא את הכרטיס שילם עבור הנסיעה. דבר זה לא קיים בכרטיס הרב-קו שמבוסס רק על המידע המצוי בתוך השבב שעלול להימחק.
בעייה חמורה נוספת עם כרטיסי הרב-קו היא תקלות חוזרות ונשנות בקוראי הכרטיסים אצל נהגי האוטובוסים. במקרה של תקלה טכנית בקורא הכרטיסים או במקרה של מחיקת הנתונים מהשבב האלקטרוני בכרטיס הרב-קו, על הנוסע לשלם לנהג במזומן על הנסיעה למרות שכבר שילם ממיטב כספו על הטענת כרטיס הרב-קו סכום כסף רב, סכום שכאמור ירד לטמיון מכיוון שאין לנוסע שום אפשרות להוכיח בצורה משפטית שהנתונים שהיו טעונים בכרטיס נמחקו.
גם אם שיטת עיבוד הנתונים של מערכת הרב-קו הארצית מבוססת על עיבוד באצווה, לעולם לא יהיה לנוסע אפשרות להוכיח בעת עלייתו לאוטובוס שכרטיס הרב-קו היה טעון בכסף מכיוון ששיטת העיבוד באצווה שבה משתמשים באוטובוסים אינה מאפשרת זאת ועל הנוסע יהיה לשלם במזומן לנהג עבור הנסיעה למרות שכבר שילם עבור כרטיס הרב-קו, דבר המייתר למעשה לחלוטין את כרטיס הרב-קו.
תקלות מהסוגים שהוצגו לעייל אינם דבר שכיח אבל עלולות לקרות, בכרטיסי הנסיעה מנייר לעולם לא יהיו תקלות מסוג זה.
חיסרון נוסף ומשמעותי ביותר הוא בכך שאין באפשרות הנוסע לדעת כמה נסיעות או כמה כסף נותר בכרטיס הרב-קו מכיוון שלא קיימת בכרטיס שום אינדיקציה לגבי כמות הכסף או הנסיעות שנותרו בכרטיס. הנוסע עלול להגיע לאוטובוס ויתברר לו שלא נותרו יותר נסיעות בכרטיס ויהיה עליו לשלם לנהג במזומן עבור הנסיעה.
ועוד חיסרון של כרטיסי הרב-קו, אבל לפני זה תקציר ומעט היסטוריה,
לפני כ-10 שנים הופעלה במדינת ישראל רפורמה בתחבורה הציבורית. קווי אוטובוסים רבים שהופעלו בלעדית על ידי הקואופרטיבים אגד ודן הועברו במכרז למפעילים אחרים (להלן המפעילים האחרים). מטרת הרפורמה היא למעשה לקצץ בסובסידיות שהמדינה משלמת לקואופרטיבים אגד ודן, וזאת מסיבות היסטוריות שראשיתן עוד בתקופת המנדט הבריטי ולא כאן המקום לפרטן. מטרת הקיצוץ בסובסידיות נועדה לחסוך בכספי האוצר. המפעילים האחרים הם למעשה חברות פרטיות שהוקמו במיוחד על מנת להשתתף במכרזים ולזכות בהם. יזמים פרטיים גילו את הפוטנציאל הטמון בכך והקימו חברות יעודיות רק לשם השתתפות במכרזים, זכייה בהם, והפעלת קווי השירות באוטובוסים. מפעילים אחרים אלה מעסיקים נהגים העובדים (ולמעשה נוהגים באוטובוסים ציבוריים) כל יום 12 שעות ומקבלים את שכר המינימום וללא תנאים סוציאליים כלל (12 שעות זה המקסימום שיכול לעבוד ביום נהג של רכב ציבורי. נהגי המפעילים האחרים מקבלים את השכר הנמוך ביותר שניתן לשלם כחוק). מפעילים אחרים אלה אינם מחזיקים כלל קופות למכירת כרטיסי נסיעה או מכונות אוטומטיות ומטילים את כל העבודה עם הכספים ומכירת הכרטיסים על הנהגים המנוצלים. בכך היזמים הפרטיים חוסכים כסף רב ולמעשה צוחקים כל הדרך אל הבנק (על חשבונם של הנהגים המנוצלים כמובן). לא פעם היו נהגי האוטובוסים קורבנות של שוד.
גם הטענת כרטיסי הרב-קו מתבצעת אצל רוב המפעילים האחרים על ידי נהגי האוטובוסים בלבד ולהלן הפרטים: בקואופרטיב אגד (שדרך אגב עומד לפני פירוק ובקרוב יפורק על פי הסכם עם משרד האוצר) הופעל לאחרונה פיילוט של כרטיס הרב-קו בעיר רחובות, הטענת כרטיסי הרב-קו בפיילוט זה אפשרית רק באמצעות נהגי האוטובוסים. בחברת דן (לשעבר קואופרטיב דן), ניתן להטעין את כרטיס הרב-קו גם בתחנות שירות. בחברת קווים ניתן להטעין את כרטיסי הרב-קו גם באמצעות שתי מכונות אוטומטיות המוצבות האחת בתחנה המרכזית בפתח תקווה, והשניה בתחנה המרכזית בעפולה. אין לי נתונים עדכניים לגבי קבוצת עפיפי וחברת נתיב אקספרס, אני רק יודע שבקבוצת עפיפי וחברת נתיב אקספרס יש קופות כרטיסים. הטענת כרטיסי הרב-קו אצל כל המפעילים האחרים לרבות חברת אגד תעבורה מתבצעת על ידי נהגי האוטובוסים בלבד !!!
פיתרון הכירטוס הטוב ביותר הוא הפעלת קופות למכירת כרטיסי נסיעה ומכונות אוטומטיות שימכרו את כל סוגי הכרטיסים של כל מפעילי התחבורה הציבורית לרבות כרטיסי נסיעה משולבים. כרטיסי הנסיעה צריכים להיות מנייר מתכלה שאינו מזהם את הסביבה. כרטיסי הרב-קו עשויים מפלסטיק שאינו מתכלה ואינם ניתנים למחזור, דבר המהווה פגיעה בסביבה.
אי אפשר כרטיסיות רגילות במכונות אוטומטיות
כי לחלק מהכרטיסיות צריך תעודה מסוימת או גיל מסוים.
בדיוק בשביל זה יש באגד קופות מאוישות למכירת כרטיסים.
ברכבת ישראל כרטיסיה מורכבת מ-12 כרטיסי נסיעה (12 נסיעות במחיר של 10). ניתן ברכבת ישראל לרכוש כרטיסיות (כרטיסיה=12 כרטיסים במחיר של 10) בקופות המאוישות ובמכונות הכירטוס האוטומטיות.
ניתן לרכוש כרטיסיות גם בקופות הכרטיסים של נזרין טורס (ג'י בי טורס קבוצת עפיפי) ונתיב אקספרס.
תודה ניב על הפוסט מאיר העיניים הזה. אקטיביזם חברתי במיטבו. יישר כוח.
הייתי לא מזמן בהונג קונג. יש להם שם כרטיס שנקרא Octopus (תמנון) – גם הוא כרטיס פלסטיק ובעזרתו ניתן לנסוע בMTR (רכבת תחתית), לקנות במגוון חנויות וגם לשלם לאוטובוס.
בניגוד לכאן, כשמשלמים באוטובוס לא מודפס כרטיס, אלא רק מקבלים רשות מהנהג לעלות. בנוסף הכרטיס אינו אישי, אנונימי וניתן להעברה בין אנשים בקלות. יתרה מכך, השימוש בו מוביל להנחות מסויימות בנסיעות.
מה ההגיון של הרב קו, פרט לרמיסת הזכות לנוע מבלי להיות במעקב, רק השד יודע.
רק שתדעו שאם תנסו להשיג אחד אנונימי, יידרש מכם לשלם 10 שקלים וכן לא תוכלו להטעין אותו בשום דרך פרט לכרטיס אשראי, שהוא מן הסתם לא אנונימי…
אכן, ההגיון הוא שליטה ומעכב. מישהו אמר "המאגר הביומטרי" ולא קיבל?
למה לא עושים כמו בלונדון יש להם מערכת חכמה יותר ממה שיש בארץ בלי קבלות ועמדת הטענה בכל חחור
למה ?
מדיניות ממשלות ישראל ונערי האוצר היא לעודד שימוש ברכב פרטי. אם יקימו מערכת כירטוס חכמה באמת וישפרו את השירות בתחבורה הציבורית רבים יעדיפו את השימוש בתחבורה הציבורית. אבל זה נוגד את האג'נדה של נערי האוצר לעודד שימוש ברכב פרטי. אז מה עושים ? מקימים פרוייקטים תחבורתיים שמעודדים שימוש ברכב פרטי כמו הפרוייקט הזה:
http://okef.co.il/index.php
וגם הפרוייקט הזה:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%91%D7%99%D7%A9_%D7%91%D7%92%D7%99%D7%9F
וגם זה:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%91%D7%99%D7%A9_9_%28%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%9D%29
ומי שאינו יכול להרשות לעצמו שימוש ברכב פרטי, שילך לעבוד כפי שכתב העורך הראשי של ויקיפדיה, גילגמש:
"אני תומך נלהב בכלכלת השוק החופשי. אני לא רואה בעיה בפערים חברתיים. העניים אשמים בעוניים וחלילה לקחת כסף ממי שיש לו כדי לתת אותו למי שאין לו. שילכו לעבוד. אם אינם מסוגלים לעבוד, שירעבו ואולי אז יצליחו לעבוד. כמו כן, יש להפסיק את מתן התמיכות השונות למובטלים. זה רק מעודד אותם להמשיך במעשיהם הפסולים. יש להכריח אותם לעבוד בכח הזרוע, אם יש צורך."
וזוהי בדיוק דעתם של נערי האוצר !!
בקשר לתגובה הטיפשית צרת האופקים על עניים וזרים , שמע אתה חתיכת גזען, לא כל בני האדם מושלמים ויכולים לקום ולעבוד יש אנשים עם מוגבלות אנשים איכותיים שמחפשים להתמקצע במקצועם ואף אנשים חסרי יכולת ביטוי וחסרי ביטחון (זרים) שאינם יכולים לעבוד בעבודות מתן שירות ללקוחות ,מכירה וכדומה , ואם אתה סוגר את עצמך לשינוי החברה הגם ככה מעוותת שיש לך בארץ אתה פועל מתוך אינטרס גאוותני ישראלי טיפוסי ואני קורא לך לחזור בך, אני אספר לך משו אנחנו לא אמורים להרגיש זרים באף מקום בעולם אנחנו אוניברסליים והעולם שייך לכולם כשאני הייתי גר בלונדון אנשים קיבלו אותי בצורה מכובדת למרות שלא ממש ניראתי או דיברתי כמו אחד ששייך ונכון היו גם אנשים צרי אופקים כמוך שהפלו אותי וגרמו לי אי נוחות אבל יודע מה הבנתי שהעולם שייך לי אם נולדתי בארץ או בסין ואפרופו סין כשאתה תהייה בסין אתה תראה איזה יחס חם אתה תקבל ופתאום תחליף את עורך ותהיי ממש נחמד אליהם , השאיפה חבר זה להרגיש שייך ולהרגיש את האנשים בכל מקום בעולם חוץ באפגניסטן עוד עובדים על זה מקווה שתיקח דבר או שתיים מהעניין הזה ותפתח את לבך החיים מאוד קצרים ולא שווים גזענות מיותרת עלה והצלח איש יקר
תודה מתן.
מתן,קראת את האתר או שאתה סתם רוצה לעשות לי רגשי אשם?
כמו כן לא ידעתי שיש גזע של עשירים וגזע של עניים :-;
לחובבי ynet:
במועצה להגנת הפרטיות מתריעים מפני שימוש אסור במידע האישי שנשמר בכרטיסי הרב קו.
מאחר שהכרטיס מכיל מידע אישי רב, פרטיות הנוסעים עלולה להיפגע. הכרטיס כולל מידע אישי רב, למשל, נתונים לגבי זכאות המשתמש לקצבאות ביטוח לאומי, וכן מידע על נסיעות שמאפשרות לעקוב אחרי בעל הכרטיס.
משטרת ישראל כבר עשתה שימוש במידע שעל גבי הכרטיס החכם, כדי לאתר חוסות שנמלטו ממוסד לחולי נפש.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4031941,00.html
בעניין הכרטיס "החכם" אך גם ממזר:
נקעה נפשי מהפלישה הזוחלת לתוך החיים הפרטיים שלנו.
כתושב ירושלים, אצטרך בקרוב כנראה להשתמש ברכבת הקלה.
וכדי להשתמש בה, יתנו זאת בהרשמה לכרטיס הפולשני הזה.
ואסרב להירשם אליו ובכך לוותר על פרטיותי, וגם בכך אתן הכרה ולגיטימציה לפולשנות הזוחלת הזו.
לפיכך, החלטתי שיש לעשות מעשה ולבלום את הפולשנות הזו לחיים הפרטיים שלנו ולא לאפשר יצירת מאגר נתונים על כל נסיעה ונסיעה שאני נוסע.
איך?
ע"י עתירה לבג"ץ בשלב הזה.
אני לא רוצה להגיש לבד את העתירה, וקורא למי שמזדהה עם דברי להצטרף אלי למטרה זו.
(כתבתי על כך גם בקפה דה מרקר:
http://cafe.themarker.com/topic/2179956/?last_method=create
אפשר לפנות אלי לכתובת enushi@walla.co.il
כרטיס הרב-קו יוצר מסביבו שדה אלקטרומגנטי.
מקור:
http://en.wikipedia.org/wiki/RFID
לכן יכול להיות שאם כרטיס הרב-קו נמצא הרבה שנים בכיס של אדם אז הוא יכול לגרום לגידול סרטני בקרבת אותו איזור בגוף (השם ישמור). זה גם אחד מחסרונותיו של כרטיס הרב-קו.
אומנם צריך לציין ששדה האלקטרומגנטי שנפלט מטלפון סוללרי אפילו לא בזמן השיחה (מהסוללה ומהרכיבים שפעילים גם לא בזמן השיחה)הוא יותר גדול מזה שנפלט מכרטיס הרב-קו.
כיון שזה כ"כ מזכיר כרטיס אשראי שכחתי שזה rfid.
מענין כמה זה חלש יותר מסלולרי.