- פרויקט אמת אחרת - https://www.emetaheret.org.il -

השיווק האגרסיבי של חברות התרופות: שחיתות, הפחדה ושקרים

כשיש רסיסי אור בעיתונות הממוסדת, שווה להביט אל עבר אלומת האור.
"חברות תרופות בישראל מעבירות לציבור מסרים מעוותים ומפחידים על מחלות כדי לגרום לו לרכוש מוצרים רפואיים."
המשפט הזה לא נכתב באתר נידח או על-ידי חובשים של כובעי אלומיניום הזויים.
הוא נכתב באתר חדשות מיינסטרימי, שזוכה לכניסות של עשרות אלפי גולשים ביום.
אתר החדשות "הארץ" פרסם באוגוסט [1] כתבה חשובה מאין כמוה, המבוססת על נתונים מחקריים שנערכו באוניברסיטת חיפה
ושהגיעו למסקנה הבאה: הרבה מאוד מהמידע הרפואי שמגיע לציבור דרך אמצעי התקשורת הוא "מנופח, מעוות ומעורר אימה (בכוונת מכוון)."

מסקנה נוספת שעורכי המחקר הגיעו אליה (ושהתפרסמה כאמור באתר הארץ חברים): כתבות הבריאות המתפרסמות בעיתונים ובאתרי החדשות הם במסווה של קמפיינים להעלאת המודעות. או במילים קצת יותר ברורות: שקרים שנועדו לגרום לכם להאמין לחברות התרופות ולנתונים (המנופחים, מעוותים ומעוררי האימה) שהן מפרסמות.

bribing doctor money corruption [2]

אמרתי זאת בעבר ואחזור על זה כעת שוב: חברות התרופות הן עסק כלכלי (מאוד רווחי) והן צריכות שאנחנו (הלקוחות) נמשיך לקנות את המוצרים שהן מוכרות (תרופות). למעשה, חברות התרופות הן העסק היחידי שאני מכיר שעושה רווח כשהאנשים חולים ומפסיד כשהאנשים בריאים. אין זה פלא אם כן שחברות התרופות משקיעות מיליארדי דולרים בשנה בקמפיינים פרסומיים והעסקת תועמלנים רפואיים (אנשי שיווק שמפזרים שקרים) הכל במטרה להמשיך לעשות כסף.

חייבים לשכנע את הציבור להמשיך לצרוך תרופות - דרושים 66 אנשי שיווק [3]

חייבים לשכנע את הציבור להמשיך לצרוך תרופות – דרושים 66 אנשי שיווק

"רבות מהאסטרטגיות והטקטיקות שבהן משתמשות חברות הפארמה בארץ לקידום מוצריהן הן כאלו המוגדרות כ'חרחור מחלות'. חלקן דומות מאוד לשיטות שבהן השתמשו בעבר תעשיות הטבק, ובמקרים רבים הן מנוגדות לא רק לכללי האתיקה, כי אם גם לחוקים, לתקנות ולנהלים בארץ"

כך מסבירה בכתבה בהארץ ד"ר יפה שיר-רז, חוקרת תקשורת בריאות מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה.

מזכיר לכם משהו? אולי את פארסת שפעת החזירים מלפני 5 שנים? אולי את פארסת הפוליו מלפני שנתיים? אולי את קמפיין ההפחדה הנוכחי של חיסוני השפעת?

הכתבה בהארץ חשובה מאוד. חשובה מאוד מאוד אפילו.

אני לא זוכר פעם שבו נאמרו דברים כאלו בעיתון על תאגידי ענק (שגם משקיעים כסף רב במודעות פרסום באותו עיתון):

"…מגוון הטקטיקות השיווקיות של תעשיית הפארמה בישראל: מגיוס רופאים, איגודים רפואיים ועמותות חולים כדי שיעמדו בחזית המסרים ויעניקו להם אצטלה חפה ממסחריות, דרך טקטיקות של הפחדה, הסתרת מידע והטיית מידע מדעי, ועד פברוק סקרים והמצאת ימי מודעות חדשים למחלות."

"הארץ" ממשיך ללא רחמים:

"רובן המכריע של ההודעות שהועברו לכלי התקשורת, לכאורה על ידי גורמים מקצועיים כמו איגודים רפואיים, עמותות חולים ורופאים שונים – בכלל זה הודעות על קווים מנחים חדשים לטיפול במחלות – נכתבו למעשה על ידי משרדי היח"צ של חברות הפארמה"

הנתונים הללו לא מפתיעים אותי בכלל, ואני בטוח שגם לא את קוראיו הותיקים והנאמנים של פרויקט אמת אחרת. בשנים האחרונות פרסמתי אינספור כתבות וחשיפות על השקרים, ההטיות וניפוח הנתונים, לא רק של חברות התרופות אלא (וזה הרבה יותר מדאיג וחשוב) גם של משרדי הממשלה שאמונים על שמירת בריאותנו.

אותם משרדי ממשלה, שבנסיון נואש לשמור על פיסת האמינות האחרונה שעוד נותרה להן אצל חלק גדול מהציבור, משקיעים מיליוני שקלים בקמפיינים ממומנים ובגיוס רופאים שלמעשה משמשים כשופרי השיווק של תאגידי הפארמה.

רופאים אלו, חלקם כבר מזמן לא עוסקים בטיפול ממשי באנשים אלא משמשים כפקידים שמעבירים סכומים דמיוניים להנעת גלגלי האלופטיה, הם למעשה "שכירים" של תאגידי ענק. ואנחנו משלמים את שכרם.

אז בפעם הבאה שאתם רואים כותרת אדומה בעיתון על "מגפה חדשה" או רואים תשדיר פרסומת בטלוויזיה עם "רופאים" שמפצירים בכך ללכת להתחסן עכשיו נגד "בלה בלה בלה" זיכרו את הכתבה ב"הארץ".

והעיקר, תהיו בריאים.

מקור: אתר הארץ [1]