האם ייתכן שבקרוב נוכל לראות דור חדש של טורבינות רוח על גגות בנייני מגורים?
להב הטורבינות מפיק רעש בעצמה גבוהה ומשום כך ישנם אנשים החושבים שהימצאות טורבינות אלה על גגות הבניינים יפריע לדיירים.
בנוסף, יש הטוענים שתפוקת האנרגיה מן הטורבינות היא נמוכה בנוסף לרעש הרב ועל כן הרעיון אינו יעיל ואינו כדאי.
קבוצת חוקרים מרוטרדם שבהולנד ושמה " אר. אנד. די." טוענת שהם מתבססים על רעיונותיו של ארכימדס.
שם החברה אשר הקבוצה הקימה הוא "ארכימדס" וביום שלישי, החברה חשפה טורבינה חדשה הנקראת "טורבינת רוח עירונית מסוג ליאם אפ. 1".
סדרת טורבינות "ליאם" מובילה דור חדש לחלוטין של טורבינות רוח המיועדות לשימוש ביתי, מעוצבות עיצוב חדשני ויעיל.
החברה טוענת שטורבינות אלה מתאימות לגגות בנייני מגורים בדיוק כמו קולטי שמש (פאנלים סולאריים).
הטורבינות החדשות מסוג ליאם אפ. אחת מסוגלות לייצר בממוצע 1,500 קילווט לשעה, מהירות הרוח היא חמש אם./אס. אשר משתווה לכמות הזהה לכמחצית מכמות צריכת האנרגיה ליחידת דיור אחת.
בשילוב עם קולטי שמש על גג הבניין, יחידת דיור יכולה לספק לעצמה באופן עצמאי את כל כמות האנרגיה אשר היא זקוקה.
מנכ"ל ארכימדס, ריצ'רד רויטנביק הסביר: "כאשר יש רוח, אנו משתמשים באנרגיה המופקת על ידי טורבינת הרוח. כאשר השמש זורחת, אנו משתמשים באנרגיה המופקת על ידי הפאנלים הסולאריים."
בזכות העיצוב המיוחד, סדרת ליאם מפיקה רעשים בעצמות נמוכות במיוחד.
הממציא, מרינוס מירמנט, המנהל הטכנולוגי הראשי, המציא סוג של טורבינה אשר איננה גורמת לרעש כלל.
סדרת ליאם מבוססת על חוקי הטבע ותיאוריות של המתימטיקאי היווני ארכימדס.
צורת הליאם היא צדף נאוטילוס (סוג של חילזון ים). הטורבינה עוקבת באופן אוטומטי אחר כיוון הרוח ומסוגלת להפיק עד שמונים אחוזים מהמקסימום אשר ניתן להפיק באופן תיאורטי ומכאן שהטורבינה עובדת ביעילות ובשקט.
על מנת להסביר מדוע בחרו לעצב את הטורבינה בצורת צדף הנאוטילוס יש לקחת בחשבון את העובדה שמרבית טורבינות הרוח הקיימות כיום דורשות הפרש בין הלחץ בקדמת הטורבינה ואחורי הטורבינה והצד האחורי של להבי החוגה על מנת לעבוד ביעילות.
למרות זאת, פער זה גורם לאפקט שלילי. הטורבינות לוכדות אנרגיה קינטית של הרוח בגלל המהירות, גורמות לשינוי כיוון הרוח והפחתת עוצמתה לכמעט אפס לפני הפיכתה לאנרגיה מכאנית. על ידי כך אפקט מהירות הרוח (באנרגיה קינטית) ברוטור היא מקסימלית וניתן להשיג תנופה על ידי תאוצת הרוח על מישור הרוטור.
הארכימדס התחיל בשנת 2006, נוסד על ידי מירמנט ורוטינביק. ביום שלישי החברה הכריזה שהחלה גם בפיתוח טורבינות יחסית קטנות לשימוש על אניות, על עמודים של פנסי רחוב וגם טורבינות במים.
מקור: Phys.org
כדאי שמי שמתרגם את הכתבה יהיה בעל ידע רלוונטי בתחום, כי יש כאן כמה טעויות:
5 אמ/אס = 5 m/s הכוונה 5 מטר לשניה (תכפיל ב- 3.6 ויצא קמ"ש) – מהירות הרוח
כאדי בכלל לא לתרגם יחידות או שמות ולהשאיר אותם באנגלית (כמו "אפ אחת" בהמשך)
1500 קילוואט שעה – לשנה ? אולי הכוונה ל1.5 קוט"ש הספק רציף ? חסר מידע
1500 קוטש לשנה *70-80 אג' שווה במקסימום 1200 שח.
המתקן לפי פרסומים עולה 5500$ שזה כמעט 20000 שח לא כולל מעמ עלויות התקנה חיבור למערכת החשמל שיוסיפו עוד כמה אלפי שקלים להשקעה .
גם בלי רקע במנהל עסקים מדובר על השקעה גרועה . אף אחד לא ישים 20-25 אלף שח על השקעה שמחזירה 1200 שח בשנה. לא כולל בלאי תחזוקה שוטפת ותיקונים שבטח ידרשו לאורך התקופה.
מדובר על השקעה שתחזיר את עצמה אולי תוך 20 שנה במקרה הטוב בקיצור גימיק.
או אולי נושא לשיחה על כמה אני בר קיימה בשיחות סלון לאותם שיכולים להרשות לעצמם משהו לא כלכלי כזה.
לשעה ולא לשנה.
האם מדובר בפיתוח חדש של טורבינת רוח שלא היה בשימוש עד כה? מתי זה יימכר בזול?
ידוע לגבי טורבינות ש:
א. התפוקה שלהם היא פונקציה של מהירות הרוח בחזקת 3, כך שיש צורך ברוח חזקה וקבועה
ב. הטורבינות הן זולות לקניה אך יקרות בד"כ להתקנה – יש צורך להתקין תורן גבוה
באתר החברה (ארכימדס) כתוב ייצור אנרגיה של 1500 קילו-וואט שעה לשנה. במקום אחר שם כתוב שברוח מקסימלית הטורבינה נותנת הספק של 1.5 קילו-וואט