כתבה תמימה ב-YNET לפני כשבוע בישרה על תוצאות סקר טלפוני שבדק עמדות הורים לגבי שפעת וחיסון השפעת.
במבט ראשון נראה שמדובר בעוד ספין שגרתי לשיווק חיסון השפעת.
מבט שני מגלה שהכותב הוא מיודענו הרופא ו"איש השיווק" איתי גל. נו, טוף…
אבל מבט שלישי חושף סיפור מעניין הרבה יותר. אז בואו ונראה…
מי מימן את הסקר
מי מימן את הסקר? חברת התרופות אסטרה-זנקה.
טוב, הם וודאי לא עשו זאת מנדיבות ליבם.
אסטרה זנקה היא יצרנית חיסון ארבעה-זני חדש לשפעת, שלפני יומיים היה הראשון מסוגו לקבל את אישור האיחוד האירופי.
החיסון צפוי להכניס כסף רב, כפי שכותב אתר בתחום: "[החיסון] הוא אחד מדור חדש של חיסונים שאמור להיות מתומחר במחיר פרימיום…"
ואיך יכולה להרוויח אסטרה-זנקה מסקר כזה? הרי אין כאן ענין של למכור לציבור באופן ישיר את החיסון שלה. לא, את החיסון הם צריכים למכור למש' הבריאות.
איך עושים את זה? האם נסגרה איזו עסקה קטנה עם אחד ממובילי חונטת החיסונים בישראל שידחוף את החיסון עבורם?
כך אומר פרופ' אלי סומך, יו"ר איגוד רופאי הילדים ו"משווק חיסונים ראשי" (אין כזה תפקיד רשמי כמובן) בהמשך הכתבה ב-YNET:
"הסקר מאשש את התחושה של רבים מאיתנו אשר עוסקים בנושא כי המדיניות הנהוגה כיום של מתן חיסוני השפעת מחוץ לשגרת החיסונים הרגילה גורמת לירידה בהתחסנות. העמדות של ההורים לגבי הנקודה הזו מחייבים את מערכת הבריאות על כל מרכיביה להערכה מחודשת של הנושא".
יצע המרצע מן השק. עכשיו הכל ברור.
הייתכן שחברת אסטרה-זנקה בשיתוף עם פרופ' סומך (וודאי עוד כמה מחברי החונטה) החלה במהלך של הכנסת חיסון השפעת לחיסוני השגרה בישראל?
הסקר המדובר הוא אולי צעד ראשון באסטרטגיה שהתוותה החברה בניסיון להעלות את שיעור ההתחסנות לשפעת בקרב ילדי ישראל.
יש להם ביד מוצר שיכול להכניס כסף טוב. עכשיו נשאר לקשור כמה קצוות בעזרתם האדיבה של "משווקי החיסונים" אלי סומך ואיתי גל, ולשכנע את מש' הבריאות שיכניס אותו לשגרת החיסונים.
וכולם, כמובן, ירוויחו יפה מהעסק.
חוץ מאיתנו – שנשלם מכיסנו על כל זה.
וחוץ מהילדים שלנו. הם ישלמו – בבריאותם.
מקור: חיסונים בע"מ