1. הפיכה, הריסה, החרבה: "כמהפכת סדום ועמורה" (דברים כט כב).
2. רבולוציה, הפיכה-בכח של משטר-המדינה, ביטולה של צורת השלטון הקיימת לשם הקמת שלטון חדש: המהפכה הצרפתית הגדולה (1789).
3. שינוי הפוך ופתאומי במצב או במקצוע מסויים: תורת היחסות של אינשטין חוללה מהפכה במדע-הפיזיקה.
4. (דיבורית) מצב של אי-סדרים, אנדרולמוסיה (גם בהפרזה): עוברים דירה מהפכה בבית.
(מהפכה, מילון אבן שושן)
הערך והמשמעות של המהפכה תלויים באופן שבו היא מתבצעת.
בדיוק כמו כל מילה אחרת, או כותרת שאמורה לגרום לנו להתחדש ולשנות את העתיד.
אבל השאלה אם קרה באותו יום אקטואלי משהו חדש, היא כבר מזמן לא חלק מערוצי החדשות.
נראה שהנאות החיים החדשות יוצרות סוג חדש של מתירנות מתוקשרת שמשכפלת ומפזרת את אוצר המילים עד שכבר כמעט ואין להן תוכן.
מספיק לצורך הענין לייצר בבתי החרושת של התקשורת מאות מיליונים של שימושים לא נכונים או "חדשים" במילים כמו: "חברתי", "קיצוני", "מהפכה", כדי להפוך את המטבע הרשמי של הרשמי למטבע המזוייף.
זה מקביל לתרחיש דמיוני, שבו השוק שלנו יוצף בהמוני מטבעות של שקלים מזוייפים, כשהרוב המוחלט של הציבור ישתמש בהם במקום במטבעות אמיתיים, בלי לבדוק, כך שמהר מאוד, השקלים המזוייפים יהיו המקובלים והאמיתיים ייחשבו כנראה למזוייפים, או אולי יהיה להם ערך אצל אספני מטבעות אם הם יהפכו לנדירים.
התקשורת והצרכנים באופן טבעי לא סובלים בגלל שינויי מילים ופירושים שנתפסים כבלתי מזיקים, ולמעשה, כחסרי חשיבות בתור כלים שקל ונוח לייצר, לשבור ולהחליף ללא הגבלה.
אבל לרוע המזל, רוב האוכלוסייה וגם האנשים ששולטים בצינורות הגדולים, לא מודעים לעובדה שהזנחה של הבבואות של המילים שלנו, היא גם ליקוי עכור של המחשבה, הראייה, הדיבור, ובסופו של דבר, גם של החברה ושל המאבקים הפנימיים שקמים ונרדמים בתוכה.
בהתחלה המילה "מהפכה" תיארה את המהפכות הגדולות של המדינות המודרניות רבות העוצמה בין סוף המאה ה-18 לאמצע המאה ה-20: צרפת, רוסיה, סין וכו'. אפילו גרמניה ,איטליה ויפן לא נחשבו למהפכניות בהשוואה לדוגמאות המובהקות. בהמשך דיברו גם על הציונות כעל מהפכה לא אלימה, בדומה ל"מהפכות לבנות" במדינות אחרות. אבל מאז סוף המלחמה הקרה, היה משעמם בכדור הארץ, אז החליטו להעניק מתוך אמפתיה לכמה התקוממויות שלא הובילו לשינוי ממשי במשטר את התואר הפוליטי היוקרתי של העולם המערבי. הכוונה היא כאן, כמובן ל"מהפכות"- מהומות שפרצו במצרים ובעוד כמה שכנות וארצות ערב.
אולי זאת מין הבחנה מתקנת שמיועדת להקל על הדרישות הפוליטיות של מדינות מתפתחות, בדומה למדיניות של קבלת סטודנטים ללימודים על בסיס של שיקולים חומריים, אתניים, סוציאליים וכו'.
התפנית המתקדמת ביותר חלה לאחרונה בנווה המדבר החדיש הזה של המזרח התיכון: במיקרו היסטוריה של צריכת מוצרי החלב הישראליים התארגן חרם צרכנים יחיד ממינו, מתוקשר וקצר טווח שהונהג על ידי לוחמים חברתיים שאינם בעלי זקנים, חובשי כיפות ולבושים בבגדים ארוכים. במגזר החרדי, חרם צרכנים ממושמע הוא מהלך שגרתי ושכיח. ובאותו אופן, חרם צרכנים גדול הרבה יותר אינו נחשב ל"מהפכה" בארה"ב, באירופה או בקהילות ערביות, מוסלמיות ויהודיות ברחבי העולם.
אבל בעולם הקטן שלנו, חרם צרכנים חילוני על קוטג' היה מספיק חשוב בשביל להפוך לדגל הראשון של מהפכה חברתית… שלמעשה איפשר בכל ההמשך מעין הארכת זמן ותמרון כמעט ללא תמורות חדשות של אותו חרם צרכנים שהסתיים בהעלאה חרישית של רוב מוצרי החלב… זה כאילו שכוחות המהפכה מתרוצצים סביב מוצרים שונים ורחוקים באותו מרכז קניות… ומתוך שיקולים של תועלת, לרגל מה שנראה כמו סיכוי להתעשרות מהירה, העיניים קופצות מהגבינה עם הבית במקרר של הסופרמרקט, לעסקי הנדל"ן ובדרך גם למשפחתונים לילדים ולעגלות לתינוק וכל דבר "בר השגה" שאפשר לתפוס במשך שבוע וכמה ימי עבודה או עד גמר המלאי.
העובדה שמחאת האוהלים הזאת, שהמשיכה לרוץ עם הדגל של הקוטג', מעולם לא הציגה התייחסות או עמדה כלפי הנושא שלה, ולמעשה גייסה את כל התומכים שלה ללא פשר או מכנה משותף כלשהו חוץ מאינטרס כלכלי, משרטטת בבירור את תווי הפנים הייחודיים של המחאה החדשה.
השרטוט הזה מציג בעיקר חוסר תווים, פשטות ריקנית ובעיקר ציפייה מהמתבונן למצוא ממרחק קרוב יותר כמה תווי פנים עמוקים יותר, שלמעשה לא קיימים בכלל. ורק מסתתרים מאחורי אמצעי תקשורת, משקפי שמש ואינטרסים זולים שנמצאים במידה שווה בכל הכיסים, ללא אפליה בין גזעים, מדינות, מקומות עבודה, גנבים ושוטרים.
זוהי הנוסחא של המכנה המשותף הנמוך ביותר. וזוהי למראית עין העוצמה "החברתית" שלו- אפשר לכאורה לגייס את כל הקולות של החברה. או לפחות את האוכלוסייה החילונית הגדולה של "מעמד הביניים" מכל קצוות הקשת הפוליטית. כי אם אין למחאה שום מניע חוץ מלתת לכולם קופונים על סך 60 מיליארד שקל לקניית דירה או להורדת שכר הדירה, לא יהיה שום נושא פוליטי שחברת האוהלים עשויה להעלאות לדיון שעלול להביא לחילוקי דעות ולהתפלגויות שנובעות מגיבוש של דעות שעוסקות בתוכן של המחאה ולא רק בקליפות ובפסולת שהיא מייצרת ומוכרת בעזרת התקשורת, נגד הממשלה, ולטובת האופוזיציה.
הסוף של ה"מהפכה" נראה ידוע מראש. וזה רק ענין של זמן עד שיתברר שבלי תוכנית ובלי מחקר סביר ולפחות דרישה של פתרון אפשרי וגלוי, אי אפשר לשנות את המערכת של המדינה, כי אחרי הכל, התפקוד תלוי באנשים, ובלי רעיונות חדשים, המערכת תישאר אדישה או חסרת אונים לנוכח הבעיה הקיימת, וגם זה, רק אם אנחנו מאנישים את המערכת הכלכלית כדי לייחס לה אדישות או חוסר אונים אנושי. פילוסופים פוסט מודרניים כגון בודריאר וליוטר כבר הבחינו לפני כמה עשורים, שהמנגנון של המדינה בת זמננו חזק ויציב הרבה יותר ממה שנדמה לרוב האזרחים- כאשר ארועים כמו "מחאות" או "מהפכות" בתקופה המאוחרת כבר לא יכולים ליצור שינוי מהותי בסדר הפוליטי והכלכלי… זה היה אפשרי במאות הקודמות, אבל היום כבר מאוחר מדי ואין אלטרנטיבות שיכולות להתחרות במדינה המערבית ובכלכלה העולמית. אפשר לפעול בתוך המדינה, בדומה לארגוני השמאל שמשתמשים במחאת האוהלים בהתאם לשיטה הפוליטית המקובלת. אבל לנסות להתערב בעבודה של הממשלה מבחוץ, מתוך בועת אוהלים, ובלי תוכן, זאת בדיחה א-פוליטית. הממשלה תתגבר על הבעיה הזאת תוך זמן מסויים, כמו שהיא התגברה על השריפה על הכרמל. זה לא מאיים על הפוליטיקה. אבל זה הורס את החוש הביקורתי שלנו כאזרחים ובסך הכל זה מוכר את מעט ההבנה הפוליטית שלמדנו בחינם באזרחות תמורות מניות שאין להן שום ערך כלכלי או פוליטי.
המאמר נכתב ע"י גלעד סליבנסקי יועץ פילוסופי במקצועו, בעל תואר שני בפילוסופיה ובוגר מכון פילוהרמוני לפילוסופיה יישומית.
כתבה מעניינת. אני בעצמי חושב שמה שקורה זה שפה בארץ ובכלל בעולם רגילים כל כך לייבא את התרבות והשגעונות של התרבות המסחרה האמריקאית, ויחד עם זאת גם הראדיקליות ומה שנקרא שם הCounter-Culture אשר רואה עצמו כמהפכני, גם אותו אנחנו פה בארץ נראה שמייבאים באופן די מכובד. אין פה שום דבר מקורי כפי שאתה מצביע, זה הכל מיובא מארה"ב והתרבות שלהם…
תודה על המאמר.
הכותב הנכבד נשמע כמו סוכן של השיטה הקימת.או שכל מה שאתם מפרסמים באתר הוא שקר והממשלה לא מנסה לחסל אותנו בעזרת פלואוריד רעיל במי השתיה חיסונים שבהם וירוסים מסרטנים וכספית שמיצרת אוטיזם ואלומינים שגורם אלצהיימר…
או שהאמירה במאמר הזה שיכת לאתר של משרד האוצר.
בתור נושאי הדגל של המאבק בהרעלת המים בפלואוריד על ידי אינטרסנטים מהתעשיה הכימית הכבדה חיפשתי לשוא את מחאת הפלואור בין כל המחאות של אלה שהתעוררו לאחרונה למציאות האמיתית של חיינו…או שזה הכל דיבורים…
שלום ג'סטין.
אני אחלק את תגובתי כמנהל האתר לשניים:
1. לא כל כותב באתר מייצג את עמדתי כמנהל האתר או את עמדת הפרויקט באופן כללי.
אני באופן אישי חושב שעצם העובדה שההמונים יצאו לרחובות מלמדת על שינוי. אני גם מאמין בכוחו של השינוי לייצר אלטרנטיבה גם אם היא לא היתה שם מראש.
מצד שני, צריך גם להיות יותר שקולים וזהירים בתמיכה במאבק הזה, חוסר הכיוון שלו זו רק סיבה אחת מדוע כדאי להיות זהירים.
2. לא כל כך הבנתי על מה אתה מלין בעניין הפלואוריד, באתר הפרויקט לקחנו את עניין הפלואוריד באופן אישי ופרסמנו עשרות ידיעות הקשורות וגם היינו מעורבים בדיונים בכנסת בנושא.
אם אתה מתכוון שאין אזכור לפלאוריד במחאת האוהלים, בזה אני מסכים איתך.
לא צריך להספיד את המהפכה עדיין, יש רבים שהתחילו לעשות את זה בתקשורת ולצייר מן סוף ידוע מראש של כשלון ואכזבה.
המחאה הזאת מגיעה מלמטה ומתוך צורך אמיתי, אין לה תוצרים מוגדרים עדיין ולדעתי לא צריך לדחוף לשם כרגע, השינוי שהם רוצים להביא הוא שינוי גדול הרבה יותר מהטבה או חוק כזה או אחר. זו התקוממות של אנשים שיצרו אחווה מעבר להבדלים כדי לשנות את החוקי המשחק של הון ושלטון.
סימכו על האנשים היצירתיים והחכמים הללו שהם ימצאו איך לגרום לאטומים שם למעלה להזיז את עצמם.
היופי והעוצמה של המהפכה הזאת הוא בכאוס היצירתי שלה.
אני מתנצל על ההספד… אבל זאת הנחת היסוד של כל המאמר שלי ושל הדרך היחידה שבה אני מניח שאפשר לפרש את תופעת המחאה הזאת.
לא רק בהקשר של המחאה והקיץ הזה, יש לנו בארץ בעיה תרבותית ואינטלקטואלית קשה מאוד בכל מה שקשור לפוליטיקה וגם לנושאים כלליים אחרים שרלבנטים לחיים בעולם המערבי.
המחאה הזאת, ממחישה בעוצמה יוצאת דופן חוסר השכלה וחוסר הבנה בסיסית של חלק גדול מהאוכלוסיה שלנו בהתארגנות פוליטית או חברתית וכו'.
לאנשים אין מושג מה הם עושים. אין להם תאוריה. אין להם פיתרון או מנהיג שהם רוצים לתמוך בו. ואפילו אין להם ידע בסיסי שמאפשר להגדיר את הבעיה או הבעיות ולהצביע על הגורמים העיקריים (שזה הרבה פחות מלפתור אותן).
המוחאים לא מעודכנים בהיסטוריה של הבעיות ובפעילות של הממשלה הנוכחית באותו כיוון. אין להם שום דרך להעריך תפקוד או פתרון טוב או לא טוב… והכל מבוסס על הרבה רעש והרבה עיניים עצומות + עצימת עוד עיניים.
זאת הפקרות במובן הכי גרוע של המילה. וזה עלול בקלות להזיק יותר מאשר להועיל לרוב הציבור.
להתאסף בלי דעות פוליטיות ובלי שום מחקר או מחשבה מתקבלת על הדעת, זה פשוט חוסר הבנה בסיסי של דמוקרטיה ושל פוליטיקה בכלל. דמוקרטיה מבוססת על דיון ועל הצגת פתרונות טובים, לא על צעקות ולחץ בלי שום תוכן. זאת התנהגות שמתאימה להמוני שטופי אמונות תפלות מימי ביניים-לא לעם נאור במדינה מודרנית.
אחרי גל אחד של "פלישות ברבריות" לפוליטיקה, זה יהפוך להרגל בכל קיץ, ואז באמת נהיה חסרי אונים וחסרי עמדה מול בעלי הכוח.
הלוואי שאתה צודק ושהמחאה לא תימוג לאיטה עם הפלסטרים שמציעים לנו.
נחכה ונראה מה יוליד יום.
B5: "אמיתי מלמטה"? אתה רציני? מי עומד מאחורי "המהפכנים" האלו הם הקרן החדשה לישראל. אם המהפכה הצרפתית לא התחילה מלמטה אתה חושב שפה כן?
לצערי אני מסכים עם גלעד.
נכון שהקרן החדשה היא אחד מהגופים התומכים במאבק, אבל היא ממש לא עומדת מאחורי כל מאות האלפים במאבק.
מקסימום מנסה לתת כיוון אינטסנטי וראוי לגינוי.
צריך להיזהר לא לשפוך את התינוק עם המים.
לצערי יש להרבה אנשים בסצינת ה"קונספירציות" את הנטיה הזו.
כמה ציניות! וסליחה גם חוסר הבנה שלך גלעד.
ממתי מוחים צריכים להביא פתרונות? הם צריכים להצביע על בעיה באופן שלא ניתן להתעלם ממנו. ואתה חייב להודות שאת זה הם עשו בצורה יצירתית ומדהימה. בעיני דווקא העובדה שהם לא ממהרים לקפוץ על פתרונות היא מה שעושה את המחאה שלהם לאפקטיבית.
תפקידה של הממשלה להביא פתרונות ואם היא לא מסוגלת אז או שתביא מומחים או שתעוף למקום בו השמש אינה זורחת.
מה עדיף – לעשות משהו גם אם לא מושלם או לחזור להיות שלושת הקופים?!
A&Y – קל מאוד לזלזל ולמסמס את מה שקורה – יש לך הוכחות שהקרן החדשה לישראל מממנת את המחאה? את כולה? על כל המחאות הקטנות שהצטרפו לאחת גדולה? את כל האנשים מכל הסוגים שהתאספו שם? אם כן – הבא אותן לפנינו בבקשה כדי שנוכל לשפוט בעצמנו.
בעיני אתם משולים לאנשים שיושבים על הכורסא עם קערת פופקורן ומעבירים ביקורת על מי שמזיע שם בחוץ כדי להביא שינוי עמוק ואמיתי.
חלק גדול מהמוחים הם מגוייסים: התאחדות הסטודנטים, הקרן החדשה, הנוער העובד, חד"ש, כוח לעובדים ועוד. חלק בולט מהמארגנים המקוריים או העיקריים של המחאה הם יחצ"נים מקצועיים שפשוט מקדמים את הקריירה שלהם בצורה הזאת. התקשורת מאוד נהנית מההזדמנות בדרך שלה. בשביל התקשורת זה לא משנה מה ילד יום, העיקר לצלם ולמשוך תשומת לב מכל הכיוונים האפשריים בבת אחת… לממשלה יש אפשרות לנצל את הרוח הגבית הזאת, בשביל להעביר החלטות כלכליות שאי אפשר היה להעביר קודם, בגלל המעצורים של האופוזיציה וכו'.
בקיצור, מי שחושב שאין פוליטיקה המובילה את המחאה טועה עובדתית. אולי בדרך נס, מעז ייצא מתוק… למשל, אולי ביבי יעביר החלטה כלכלית-חברתית טובה בזכות הלחץ של המאבק… אבל זאת מין ירייה באפלה. וברור שהכוונה של רוב המוחים היא להוריד את ראש הממשלה ולא להפוך אותו למשיח.
שוב, העובדה שיש אנשים בחוץ, היא פשוט מיותרת וטפלה במונחים מעשיים או פוליטיים… ריכוז אוכלוסייה בלי דעה ובלי מנהיג או עמדה, זה כמו להביא אנשים ללונה פארק או לקייטנה בחינם. אין להם משקל משלהם.
והתוצאה היא או שלא ישתנה כלום, או שאחד מהזאבים הפוליטיים יצליח לנצל את היסטואציה הזאת לטובתו.
ואגב, גם פרופסור דני גוטויין שהוא רחוק מהשלטון של ביבי, אמר שהמוחים הם "סוכני השיטה שמשרתים את משטר ההפרטה"- http://e.walla.co.il/?w=/221/1844539. כל מי שמבין בפוליטיקה יודע שבסופו של דבר הכל מתנקז בפועל לארועים ולגורמים פוליטיים.
גלעד,
האם בכל הזמן הזה שבו לא היו מחאות – בו ניקח את העשור האחרון – היית אומר שהחקיקה שהועברה בכנסת היטיבה עם מעמד הביניים?
בוא ננסח את זה אחרת, האם עיקר החקיקה שהועברה בעשור האחרון נטתה לטובת בעלי ההון או שכבות הביניים והשכבות החלשות?
האם נעשה נסיון לשינוי מהותי בסוג החקיקה הזה? האם היה סיכוי למישהו להעביר חוקים שיטיבו עם מעמד הביניים והשכבות החלשות נגד בעלי ההון? (להזכירך אפילו מאבקו של כחלון בחברות הסלולאר לא נגמר בתרועת ניצחון).
האם הצליח מישהו להעלות את הבעיות על סדר היום של הממשלה עד היום? האם ניסית אתה בשיטות להן אתה מטיף?
לדעתי המחאה עושה את זה בצורה האפקטיבית ביותר עד היום, טוב הרבה יותר מכל המומחים והפלספנים והפוליטיקאים ששכחו מזמן את מי הם משרתים.
עד עכשיו המהפכנים לא נתנו לאף אחד לעשות עליהם סיבוב, וזה רק מוכיח כפי שכבר אמרתי שהם לא מחפשים פתרונות קלים ולא פוליטיקה משומשת.
מהפכות צריכות להט (ולא אגיד דם) ואת זה יש שם בשפע.
השבוע ברוטשילד, המומה מעוצמת ההתרחשות, השפע, הדיאלוג, היצירתיות, האור בעיניים אמר לי גיסי שהתגורר במאהל: "במהפכה הזו המדיום הוא המסר" כלומר האופן שבו הדברים קורים הוא המסר האמיתי, לא התכנים ורשימת המכולת. זה השינוי התודעתי. מותר להיות באי-ידיעה. רענן פרומן השכן שלי היטיב לבטא את זה: http://local-blog.co.il/?p=16669