רוצים לשכנע את עם ישראל לקנות את מוצרכם? חברת הפקות מובילה מציעה לכם תוכנית שלמה ב-40,000 ש"ח – וללא כל גילוי נאות לצופה על כך שהוא צופה בפרסומת.
עד עכשיו יכולנו כצופים רק לחשוד שכתבות טלוויזיה שונות מציגות רק צד אחד של הסיפור – הצד של בעל הממון. בזכות סקופ של אתר "העין השביעית", יש לנו הוכחה ניצחת.
אתר "העין השביעית" חשף אתמול (12.6.11) שחברת ההפקות ענני-תקשורת, אשר מפיקה בישראל, בין היתר, את ערוץ הבריאות, ערוץ החיים הטובים, ערוץ אגו וערוץ ניקולודיאון לילדים, מציעה לבעלי חברות לפרסם את האג'נדה של החברה שלהם בתוכנית טלוויזיה פרסומית, שבה לא ייעשה כל גילוי נאות בפני הצופה על כך שהוא צופה בפרסומת.
על תוכנית כזאת דורשת חברת ענני-תקשורת 40,000 שקל, אבל זו עסקה טובה לבעל העסק: בתמורה לכספו יקבל תוכנית טלוויזיה פרסומית שתשודר בעשרה שידורים חוזרים לפחות במשך שנה, וכן כתבות קטנות שיגזרו מהתוכנית וישודרו בערוץ הבריאות 165 פעמים. לטובת אלה שלא צופים בטלוויזיה, התוכנית תגיע גם לאתרי האינטרנט וואלה ו-ynet.
כתבי אתר "העין השביעית", בצעד לא שגרתי, יצרו קשר עם חברת ענני-תקשורת. הם העמידו פנים שהם יבואני בשר שהיו רוצים לעשות תוכנית טלוויזיה שתעסוק בבשר טחון, כדי לטפל בחששות הבריאותיים של הציבור מפני צריכת בשר בקר. ההיענות של ענני-תקשורת היתה מיידית. תוכנית כזו, הם אומרים, תעלה 40 אלף שקל, ותיחשב כ-”תוכן שיווקי". אך בניגוד לכל תוכן שיווקי אחר, הם לא יודיעו לצופה שהוא למעשה צופה בפרסומת שאורכה חצי שעה.
במייל ששלחה חברת ענני-תקשורת אל כתבי "העין השביעית", היא מציעה להם לקנות פרק בתוכנית "דוקטור אריק" של ערוץ הבריאות, “על מנת לקדם ולהציג באופן מקסימלי את אג'נדת החברה". מישהו הזכיר ערכי המוסר, או לפחות את החוק? כל אלה לא בשבילם – אצלם רק הכסף מדבר.
כתבי אתר "העין השביעית" החליטו לקחת את זה צעד אחד קדימה והתחזו למשווקי תרופות פסיכיאטריות. חברת ענני-תקשורת הודתה בפניהם שכבר עשתה בעבר תוכנית פרסומת על סכיזופרניה יחד עם יצרנית תרופות סכיזופרניה, אך אל חשש: "יש אפשרות לעשות תוכנית על הנושא של מחלות דיכאון, אפשר לתקוף את הדברים בצורה אחרת. על מחלות דיכאון לא עשינו… זה משהו שבהחלט אפשר לעשות.”
בפרק העוסק בסכיזופרניה לא נעשה כל גילוי נאות לגבי האופי הפרסומי של התוכנית. בנוסף, הוכיחו כתבי אתר "העין השביעית" שהפרק העוסק בהפרכת המיתוסים השליליים על החלב בתוכנית "דוקטור אריק", היה קנוי אף הוא.
הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו מוסרת בתגובה ש-”מימון של תוכנית על-ידי גורם מסחרי הוא אסור", אך באותה נשימה אומרת ש-”לצערנו, במקרה הזה, בשל העובדה שאין הפניה לתוכנית מסוימת שבה לטענתכם בוצעה הפרה, לא ניתן לבחון ולקבוע זאת.” משמע, הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו לא הצליחה למצוא תוכנית של ערוץ הבריאות. אלה הרגולטורים שאמורים להגן על זכותנו לקבל גילוי נאות על אופי פרסומי בתוכניות טלוויזיה שאנו צופים בהם.
ניתן להזכיר שוב שחברת ענני-תקשורת מפיקה תוכניות גם עבור ערוץ הילדים "ניקולודיאון". חברת ענני-תקשורת הוכיחה שהם ראויים לקיטונות של בוז (ואולי אפילו תביעה ייצוגית קטנה או שתיים) על כך שהם שמים את האינטרסים הכלכליים שלהם מעל החוק. המחשבה באיזה תוכן שיווקי סמוי צופים הילדים שלנו בשעה שהם מול ערוץ ניקולדיאון, מחרידה אותי.
תודה רבה לאתר "העין השביעית" על הכתבה האמיצה ועל העיתונאות האמיצה. כן ירבו כאלה.
אם נסתכל בתוכניות הבוקר של הרוצים המסחריים יהיה קשה לנו להבדיל בין הפרסומות לתוכניות, גם אלו וגם אלו מוכרים באגרסיביות מוצרים והדרך היחידה לדעת זה לפי הסמל שמשתנה בפינת המסך בזמן פרסומות.
תודה על הכתבה.
הנה התוכנית מוואלה, פשוט להתפקע מצחוק.
אחלה תגובות יש שם…
לא מצאתי את התוכנית של ד"ר אריק יכול להיות שהסירו אותה מהאתר.
במקום מצאתי כתבה עדכנית למה דווקא לא כדאי לצרוך מוצרי חלב, גם כן מוואלה:
http://health.walla.co.il/?w=/5101/1829539