חברת איקאה ישראל החלה בפיילוט נרחב לאיסוף החתימות של לקוחותיה בעזרת עט אלקטרונית.
ללא הודעה נרחבת לציבור וככל הנראה בלי אישור מהרשויות.
במסגרת ניסוי הפיילוט שהחלה איקאה לערוך מתבקשים הלקוחות בחנות הרהיטים הפופולרית בעולם לשרבט את חתימתם על גבי
לוח אלקטרוני. החתימה מוכנסת למאגר נתונים ממוחשב ונשמרת.
המהלך נועד ככל הנראה לייעול העבודה המשרדית, לחיסכון בנייר ולייעול חקירות ההונאה.
הדברים הללו חשובים, ואם החסכון יגיע גם בסוף לכיסו של הצרכן, מה טוב, אך כל מהלך של שמירה באמצעים אלקטרוניים של פרטיכם האישיים טומן בחובו סיכונים ממשים לזכויות הפרט שלכם, וחשוב לוודא שהוא נעשה כראוי.
בדומה למאגר הביומטרי ותעודות הזהות החכמות שכבר מיוצרות במלוא הקיטור במפעל HP בקיסריה,
גם שמירת החתימה האישית שלכם יכולה להיות סיכון לבטחונכם.
חתימה משמשת כהוכחה על קבלת דבר מה או תקפותו של חוזה.
גורמים פליליים שיפרצו למאגר המידע של איקאה עלולים לעשות שימוש בחתימת האזרחים ללא ידיעתם.
ואם החתימה נשמרת ביחד עם הפרטים האישיים כגון מספר תעודת הזהות, כתובת, טלפון וכ"ו,
מדובר בפרצה הקוראת לגנב.
החל מזיוף כרטיסי אשראי, חתימה על חוזים פיקטיביים, ועד לפשעים חמורים יותר, כל גורם פלילי עם ידע
מספיק במחשבים יוכל להגיע אל המידע.
ככל שהרשויות יסתמכו על מידע ואימות דיגיטלי להוכחת עסקאות, יהיה מושך יותר עבור הפושעים לפרוץ
למאגרים הללו.
המידע על הניסוי הגיע אלינו מלקוח (השם שמור אצלנו) שרכש מוצרי ריהוט בסניף מחלף פולג.
בהגיעו לקופה, שאלה אותו הקופאית אם הוא מוכן לחתום על פיילוט.
לא הוסברה לו המטרה של הניסוי או עבור מה.
הוא חשב לתומו שמדובר בעט פיילוט…
רק אחרי שהוא התבקש לחתום על נייר האשראי בנוסף לחתימה האלקטרונית הוא העמיק לחקור
ורק אז המוכרת הסבירה לו שמדובר בניסוי פיילוט לשמירת החתימה בבסיס מידע.
הוא מייד דרש להסירו מבסיס המידע ומהניסוי אך רק אחרי שדיבר עם אחת המנהלות במקום
ורק לאחר שהגיע לשירות הלקוחות, קיבל טופס להסרתו מהתוכנית. הלקוח אמר שלא היה שם שום שלט שמסביר מהו הפיילוט ומדוע חברת איקאה רוצה לשמור את המידע.
המידע על הפיילוט הזה בישראל לא פורסם באינטרנט, ולא ראיתי לגביו הודעות בתקשורת.
מסתבר שהצעד הזה הוא חלק מתכנון כולל של החברה העולמית ובסניפי איקאה נוספים ברחבי העולם מתחילים את המעבר לחתימות אלקטרוניות.
אך האם חברה עסקית רשאית לערוך ניסוי כזה מבלי להודיע על כך באופן ברור ומבלי לקבל אישור מהרשויות לביצועו?
אם חברת איקאה היתה מואילה לענות על השאלות הללו ואחרות ששלחנו אליה, אולי הייתם מקבלים תשובה.
אך הם בחרו לשמור על שתיקה ולא להסביר את המהלך.
או כפי שהתקשורת הממסדית אוהבת להגדיר את זה: "עד לסגירת הגיליון לא התקבלה תגובה"…
מעניין מאוד לשמוע את תגובתם. חוצפה.
הלינק בתמונה העליונה מפנה לדף 404
התוכן מעניין מאוד כרגיל
תודה משה,
הלינק תוקן.
להישלח במקביל למבקר המדינה. מבקר המדינה מתייחס לכל תלונה שאזרח שולח בדואר אלקטרוני במיוחד אם ישנם מסמכים מעידים על תוכן התלונה.
בברכה.
אבי ג.
אני חושב שזה נכון גם לגבי החתימות שאנחנו מבצעים בבנק. לא פעם חתמתי על גבי לוח מגנטי ואני מאמין שהם שומרים את חתימתי ולו רק כדי להשוותה לחתימה המקורית שלי, כשפתחתי את החשבון. גם לבנק יש את כל הפרטים האחרים שמתלווים לחתימה, כגון כתובת, טלפון, מספר חשבון בנק (כמובן), מספר כרטיס אשראי וכו'.
אמנם הבנקים מאובטחים יותר מאשר סניפי איקאה אבל אני חושב שעצם החתימה האלקטרונית כבר נמצאת כיום בעוד מקומות ולא כולם מאובטחים כמו בנק.
קניתי לא מזמן משקפיים באופטיקנה.
הם ביקשו שם מלא, מספר ת"ז,כתובת וטלפון.
לטענתם ללא פרטים אלו אין אחריות.
חברת אורנג' פרטנר כבר עושה את הדבר הזה זמן רב …
אני לא הסכמתי לחתום על הסכמים כך וביקשתי להדפיס אותם או שאני הולך למתחרה .
רק לידע כללי, גם אני סרבתי לחתום כך וללא שום וויכוח מצידם הוגשו כל הדפים המודפסים וחתמתי עליהם ידנית אחד אחד.
אין חוק בישראל לגבי ניהול מאגרים אלקטרוניים? להגיש תלונה במשטרה על עבירה על חוק זה או לפתוח בהליכים להגשת תביעה פלילית בבית משפט, ויפה שעה אחת קודם.
צהריים טובים לכולם !
סניף איקאה בנתניה נשרף כליל:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4024061,00.html
אחרי השריפה באיקאה: רק שחור בעיניים:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4024099,00.html