מצב מערכת החינוך (באופן כללי) הוא בכי רע.
ילדה ישראלית אחת מדהימה, בת 13 וחצי החליטה שנמאס לה.
היא עוזבת, אבל היא גם החליטה לנסות לשנות.
ילדה אחת קטנה מול מערכת מסורבלת ואטומה.
אנא קראו גם מכתב זה של תלמידה למחנכת שלה, שמספרת לה שהיא עוזבת את בית הספר והסיבות לכך.
"למחנכת אסתר (שם בדוי)
החלטתי לעזוב את בית הספר
כשאני כותבת לך את המכתב הזה אסתר אני מודעת לכך שזה דבר יוצא דופן
אני יודעת שילדים בגילי לא אמורים להעסיק את עצמם במחשבות האם טוב להם או רע להם בבית הספר.
אני יודעת שילדים בגילי לא אמורים סתם ככה לעזוב את בית ספר ובלי לדעת מתי ולאן הם ילכו.
אני יודעת שילדים בגילי אמורים להשלים עם המציאות הקשה שלהם כי ככה כולם עושים
אבל אני לא ילדה רגילה ואני לא רוצה לסבול יותר בבית הספר הזה.
וכמו הסרט ההוא , "הנחשול" שהראת לנו בכיתה שאומר שצריך לעמוד על שלך
ולא לעשות משהו רק בגלל שכולם עושים אותו.
אז הנה אני עומדת על שלי ואני כותבת לך מכתב עם כל הקושי שבדבר כי אני באמת מאמינה שזה הדבר הנכון לעשות.
אני לא כותבת לך את המכתב הזה כדאי להאשים אותך או לבקר אותך
ואני באמת חושבת שאת מחנכת טובה .
אני כותבת לך מכתב זה בשביל שתוכלי לראות את נקודת מבטי
נקודת מבט של ילדה בת 13 וחצי שאולי קצת שונה מכולם.
אני אספר לך קצת למה החלטתי לעזוב את בית הספר אבל לפני זה אני אספר למה בכלל רציתי לעבור לבית הספר-
הרצון שלי ללמוד בבית ספר רגיל נבע משתי סיבות:
1. הסיבה הלימודית
2. הסיבה החברתית
הסיבה הלימודית: נהוג לומר שילדים יכולים ללמוד משהו רק בבית ספר
לא שבאמת האמנתי שלא למדתי כלום כל חיי אבל המחשבה שללמוד כל יום 6 7 שעות ביום סקרנה אותי ועניינה אותי מאוד
תתפלאי הייתי צמאה לידע
מבחינה זאת התאכזבתי מאוד
לא רק שאני מרגישה שלא למדתי הרבה בבית ספר גם התחלתי לשנוא ללמוד
אני חושבת שהסיבה לכך קשורה במורים ובתלמידים ששניהם לא מאוד רוצים להיות בכיתה.
היה לי עצוב לראות איך הילדים איבדו את הסקרנות שלהם
איך הם מפריעים בשיעורים איך המורים צועקים עליהם
היה לי עצוב לראות איך ילדים מתחילים לתעב מקצוע אחר מקצוע רק בגלל שהכריחו אותם ללמוד אותו
היה לי עצוב ששיעורים שלמים עברו רק בניסיון לעשות שקט בכיתה
והכי היה לי עצוב לראות שהילדים כל כך סובלים שיעור אחר שיעור
אז מבחינת הלימודים לא למדתי הרבה בבית ספר וזה שיש לי ציונים טובים זה כי רמת הלימוד מאוד נמוכה והייתי יכולה ללמוד הרבה יותר בהרבה פחות זמן
הסיבה החברתית: 30 ילדים בכיתה! 250 בשכבה! המון ילדים המון חברים איזה כיף
אבל גם פה אפשר לומר שהתאכזבתי זה לא שאין לי חברות יש לי וגם עצוב לי לעזוב אותן
אבל כולם רק רוצים להיות מקובלים בבית ספר ובשביל זה הם יעשו דברים שיפגעו בעצמם ובילדים אחרים
התפלאתי במיוחד כמה ילדים בגילי יכולים להיות רעים ורעים באמת אסתר לא סתם
איך אין להם כבוד ולא אכפת להם לפגוע
איך הם מוכנים לשקר כל הזמן
נדהמתי בפעם הראשונה שחברה ביקשה ממני להעתיק שיעורי בית אבל מהר מאוד הבנתי שזה דבר רגיל לגמרי נדהמתי לראות חברות שלי כותבות שליפים לפני כל מבחן
ומשקרות בשצף קצף בקשר לעשיית או אי עשיית שיעורי בית
נדהמתי אבל גיליתי שזה נורמלי
שזה בסדר
שזה בית ספר
לסיכום למדתי מבית ספר:
שללמוד זה חרא
שמורים הם אויבים
שכמה מספרים קטנים שכתובים לי בתעודה אומרים כמה אני חכמה
שהדבר הכי חשוב בעולם הוא כמה אני מקובלת
ושהדעה שלי שווה בערך כמו מסטיק שלעסו אותו יותר מדי
ולסיכום אמיתי למדתי מבית ספר שזה שונה מאוד ממה שחשבתי
ושזה פשוט לא המקום בשבילי (אולי גם לא בשביל אף ילד אבל להם אין אומץ לקום ולהגיד את זה)
אז לאחר מחצית שלמה בבית ספר רגיל ועם תעודה טובה מאוד
אני יוצאת לחופשי ועוזבת
אני מקווה שעזיבתי תתקבל בברכה או לפחות בלי הרבה כעס
ואני מקווה שתצליחי להבין אותי
בתודה על הכל
פועה לסרי"
עצומה זו היא נגד מערכת החינוך בישראל ובעיקר בתי הספר הרגילים
אשר במקום ללמוד את הילדים ערכים כמו כבוד אחד לשני ואכפתיות הם מלמדים את הילדים להיות בעיסוק עצמי מוגבר ובתחרות בילתי פוסקת
ונוטלים מהם את הסקרנות ואת היצרתיות ואת האהבה הטבעית ללמידה
העצומה הזאת באה בזעקה לפתוח את העיניים של מערכת החינוך המנהלים המורים ההורים והתלמידים
כי כולם לוקחים חלק בדבר העצוב והמשחית הזה שנקרא בית ספר
ולכן כולנו אחראים לשנות את זה כדי שלגדול זה לא יהיה סבל
אנחנו ילדות בגיל בית ספר רוצות לשנות את מערכת החינוך ולא מוכנות לקבל את המציאות העגומה שלרוב האנשים נראת כמובן מאליו
אנחנו מנסים להשיג כמה שיותר חתימות כי אולי זה הצעד הראשון לשינוי גדול
לחתימה על העצומה, לחצו כאן
להרצאה מצחיקה, חכמה ומרגשת על חינוך ויצירתיות, לחצו כאן
איזה יופי של מכתב
כל הכבוד לה
יפה גם לקרוא מה אנשים שחתמו (ובניהם ילדים) כתבו
כל הכבוד לך אני אומנם כבר בת 40 פלוס וגם אני חוויתי כילדה את מה שאת חווה ומרגישה היום והכי עצוב שעברו 40 שנה ושום דבר לא השתנה מורים לא מכבדים תלמידים, ולכן מקבלים את אותו יחס מהם
מורים מדברים בפלאפונים ואף יש כאלו שמנצלים את מרותם לרעה כלפי התלמידים
אותי לימדו שאיןתלמיד גרוע יש מורה גרוע
הגיע הזמן שמשרד החינוך יעלה את רמת המורים
ויגייס מורים יותר איכותיים אני איתך לאורך כל הדרך
כן ירבו כמוהה.
כדי שתקראו בעיון רב את המאמרים של גבריאל רעם:
http://www.e-mago.co.il/Editor/edu-302.htm
http://www.e-mago.co.il/Editor/edu-329.htm
מומלץ להדפיס מאמרים אלו ולשמור.
כמו כן, תראו גם את זה עם ג'והן הולט:
http://ootips.org/horut/holt-intro.html
תגובה לרוני: כדי= כדאי.
בעברית יש "כדי" למשל במשפט כמו "ללמוד כדי (=בשביל, למען) להחכים". לעומת "כדאי" כמו במשפט "כדאי (=רצוי, ראוי)ללמדו כדי להחכים.אתה כתבת "כדי" והתכוונת ל"כדאי".
יכול להיות שזו אחת מאותן שגיאות ש"מקובלות" באינטרנט כדי לקצר.הקיצור במקרה זה- מטעה וגורם לקורא לטעות בהבנת במשמעות המתבקשת מן המשפט הכתוב.
עכשיו תארו לכם מאסה קריטית של הורים מוציאים את ילדיהם מן הממסד הזה שמתכנת את התודעה של הילדים, אז כוח יהיהלהם אח"כ?
זה הסיוט שלהם…כמו שיהטלר אמר:
"חשוב לשלוט בנוער כדי לשלוט על העתיד".
"תודה לאל שמעולם לא נשלחתי לבית הספר,להיכתש בתלם הטמטום עם כל העדר." ~ ויליאם ב. ייטס
"מדוע? מדוע ילד, שבתנאים מסוימים הוא פיקח, חד-עין, מלא-דמיון, בעל כושר ניתוח, בקיצור – אינטליגנטי, יהפוך ברגע הכנסתו לכיתה, כבמטה קסם, לאידיוט גמור?" ~ ג'והן הולט
"איך תהרוס אינדיבידואליזם של ילד? איך תגרום לו לראות את העולם כמו שאתה רוצה לראות אותו?.. איך תהרוס לו את השמחה?..את היצירתיות?…
קח אותו מגיל 6 עד 18, במשך 5-6 ימים בשבוע, 6-7 שעות ביום. והנה, עיצבת את התודעה שלו, את התפיסה שלו, עשית לו שטיפת מוח. הוא נהפך לסוג של סוכן ממשל ללא תשלום, שאפילו ימות בשביל "אידיולוגיות" של בנקאים ממזרים ועקומי רגליים, תחת האיצטלה של פטריוטיות"~ אהרון רוסו
המכתב נכון ואמיתי. פועה ילדה מדהימה ואמיצה והמכתב שכתבה נוגע בדיוק בשאלות הכואבות של כולנו.
אבל.
מה יעשה הורה שאינו יכול לקדם את ילדיו בעולם המהיר הזה כפי שרוצה פועה? אולי אין זמן כי הוא עובד בשתי משרות כדי לפרנס? אולי עולה חדש שנאבק בקשיי קיום וקליטה? אולי הוא בכלל לא מכיר ולא יודע איך לאפשר יצירתיות וחופש, דמיון ורצון חפשי?
בית ספר במתכונתו הוא לא הדבר הכי טוב אבל גם לא הכי רע.
המערכת הנוכחית בקריסה, חוסר תקציבים, כוח אדם וכו', אבל המוסד החינוכי או שיטת הלימוד החינוכית החדשה שכולם שואפים אליה צריכה להתאים לכלל האוכלוסיה, לענות על צריכים משתנים, לכוון לנמוך כמו גם לגבוה ובעיקר, בעיקר לעבוד במאסות.
זו לא חוכמה ללמוד בקבוצה קטנה – למי שיכול לממן. או למי שיש מודעות ואפשרות.
מה יעשו אלו שאין להם ולא יכולים?
הגיע הזמו שאנשים יפסיקו להביא ילדים במאסות. לא כולם כשירים להורות. משום מה דווקא מעוטי היכולת, אלו ש"אין להם והם לא יכולים" הם אלו שמביאים כל כך הרבה ילדים, בתקווה שאיזו מערכת רווחה או מערכת חינוך יישאו באחריות לגידולם.
די להורות ללא הבחנה. הגיע הזמן לצמצם את הילודה הגבוהה
המיסים שלי לא צריכים לממן את הנצלנות הזו
מבחינה הישרדותית העניים תמיד יביאו הרבה ילדים,אם לא יגבילו אותם,כי הסיכוי של כל ילד להצליח הוא נמוך עקב הקצעת משאבים נמוכה.
אצל העשירים יש נטייה בדר"כ להביא מעט ילדים ולהשקיע בכל אחד הרבה כי יש להם הרבה משאבים.
לכן יותר יעיל מבחינתם להשקיע הרבה משאבים במעט ילדים ולא ההיפך.
רק להזכירכם מה קרה פעם אחרונה בארה"ב כאשר קמה קהילה של אנשים אשר החליטו שאת ילדיהם הם לא שולחים למערכת החינוך המטמטמת של המדינה ובמקום החליטו ללמד אותם בבית, על WACO שמעתם?
אלו אבחנות מדהימות יש לילדה פועה לסרי,ממש נשמע כאילו מבוגר כתב את זה.
לאמא(מערכת הנוכחית) שהגיבה למעלה : את צודקת,מעט מאוד יכולים להרשות לעצמם לחשוב על אלטרנטיבה נכון להיום,מצד שני זה צעד אחד קדימה שפותח פתח לעתיד,והצבעה בעד או נגד משהו תמיד כדאי שתבוא דרך הרגליים.
במיוחד במצב שהמערכת הנוכחית מתישה גם את הילדים וגם את המורים,
חינוך לערכי אדם שהם הדבר הראשון בחשיבותם במעלה לפני מתמטיקה,תנך וספרות לא ממש קיימים. בעיני חינוך ששם דגש קודם כל על ערכי אנוש ואח"כ על ידע מתאים לכל סוגי האוכלוסיה,אני מקווה שאת מסכימה לזה,
אז המערכת חייבת להשתנות והיא זועקת:
שינוי!
רוני-המאמרים של גבריאל רעם נראים מעניינים
שמרתי אותם ואקרא אותם בהמשך
מר שיפל,אשמח לראות קישור..
אני בהלם ממכתבה של הילדה – כל כל כל הכבוד !
מר שיפל אתה לא יודע מה באמת קרה בוויקו טכסס
תראה לבד:
https://www.emetaheret.org.il/dev/wiki/doku.php?id=ארועי_ג_ונס_טאון_ווויקו_טקסס_-_מה_באמת_קרה_שם
אחי נראה לי שלא הבנת, מר שיפל התכוון בדיוק לגרסה של האירועים שאתה מתכוון אליה. מה לא ברור? בפעם האחרונה שאנשים ניסו להוציא את ילדיהם מהמערכת ולחנך אותם בעצמם – הם נרצחו ע"י השלטונות…
מדהים! אני חושב בדיוק אותו דבר..
קראתי את גבריאל רעם רק רציתי לציין שהוא מדבר על היכולות של המוח [כמונה גיגר]
המוצף במידע
אך גם בחומרים אשר לקחו ומאיימים לקחת לצמיטות את הפוטנציאל הגנטי המחשבתי שלכל ילד וילד
חייבים לעצור את זה
גם ניסויי הזנה אורגנית בבתי ספר באנגליה עזרו לבריאות לריכוז ולהישגים של
התלמידים ששינו את הזנתם בניסוי שנחל הצלחה והסכה [לפחות מצולמת למימצאים ולצורך]
מגיע לנו הגנה לילדינו מגיע לנו אמת וקידמה
לא ריסון והשתקה העולם צריך להישתנות כדי שילדינו לא רק יחונכו אלה גם ישרדו ולא יחיו חיי פחד אימה או אפילו הצלחה על חשבון עמים מוחלשים אנו לא רוצים להידמות למכחידיינו
לסרי, שם המשפחה של דני, דני (או שזה דן ?) לסרי, איש טוב.
הוא מוביל\הוביל קבוצה בשם האקדמיה הדיאלוגית אשר סיפקה סביבה חברתית לבני נוער שהחליטו לצאת מבית ספר כדי שלא ישארו מבודדים בבית.
היה נפלא, לצערי הלכתי רק פעמים כי התמקדתי בדברים פחות חשובים כמו אוניברסיטה :S
ישנם כמה אנשים ברחבי העולם, גם בארץ, שמיישמים פתרון המכונה "חינוך ביתי".
.
אך בואו נחזור אל בית הספר: צודקת האמא שהגיבה למעלה, שלא כל משפחה יכולה לקחת בידים את חינוך ילדיה, ויש לה צורך בעזרה. כאן נשאלת השאלה, למה המדינה לא עומדת בהתחייבות שלה כלפי אזרחיה? הזכות לחינוך היא אחת מזכויות היסוד של אזרח במדינה דמוקרטית, בעיקר כאשר הוא גם משלם עבורה, באמצעות כספי המיסים.
.
כאן אנו צריכים לתהות איך יתכן שכך המדינה מתחמקת מתפקידה ואחריותה, ומהן בעצם המסקנות הנובעות מכך.
ככה זה עם פמינזם ידידי, מוציאים גם את האישה וגם את הגבר מהבית ואז אין ברירה אלא לתת למדינה לטפל בילדים שלך, זה המתנה של פמיניזם לעולם.
אחלה 🙂
נראה לי שהגענו אל הפתרון האולטימטיבי, שלא לומר סופי לבעיית החינוך בישראל: נחזיר את הנשים אל המטבח והסינרים ובא לציון גואל (רצון).
איך לא חשבתי על זה קודם?
הוא צודק, ובלעדי הרטוריקה תוכל לראות את זה.
הרעיון שנשים צריכות להתחרות בגברים הוא מגוחך. חברה שמגיעה לעמדה שבה הנשים הופכות להיות גבריות והגברים מצופים להיות נשיים היא חברה גוועת, וזה משהו שניכר בחברה המערבית היום.
קיום החברה מבוסס על העבודה של הגברים והנשים גם יחד. בלי תא משפחתי, אין חברה; בלי שני הורים יציבים שמגדלים את הילדים, יסודות החברה מתחילים לקרוס. אישה לא אמורה להתיימר להתחרות עם גברים; יש לה את התפקיד הכי חשוב שיכול להיות – חינוך דור העתיד וטיפוח התא המשפחתי. לא מדוייק להגיד שאשה צריכה להיות בבית עם סינר. כמובן שהיא צריכה להיות מאושרת, למען עצמה ולמען המשפחה שלה, ובשביל להיות מאושר צריך להיות יצרני או יצירתי. אבל אי אפשר להתעלם מזה שאם אף אחד לא מגדל את הילדים, דור העתיד מקבל את החינוך וההשכלה שלו מבית הספר (ביחד עם עוד 40), מהטלוויזיה ומהאינטרנט.
אני לא רואה שהחברה המערבית באופן כללי מצפה מנשים להיות גבריים ומגברים להיות נשיים. אם מקימים משפחה ומולידים ילדים אז חינוך דור העתיד וטיפוח התא המשפחתי הוא תפקיד הגבר והאישה יחד ולא תפקידה הבלעדי של האישה. אין ספק שההורים צריכים להשקיע הרבה בחינוך הילדים. חוץ מזה, אנשים אמורים להקים משפחה (מוסד הנישואין) ו/או להוליד ילדים כי זה מה שהם באמת רוצים ולא כי הם צריכים או חייבים. מה אם הבאת ילדים לעולם לא מסב לאדם מסוים אושר? אז לא מולידים, הבאת ילדים זה לא עניין של מה בכך, לא עושים את זה כי ההורים רוצים נכדים או כי החברה מצפה ואנשים מרימים גבה ולא מבינים שיש כאלה שלא רוצים.
אפרופו תא משפחתי
מחקר בנושא האם ילדים צריכים גם אמא וגם אבא
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/01/100121135904.htm
שלום, שמי נעמי בן שיטרית. יש לי שלוש בנות (9,7,4) מעולם לא חשבתי לשלוח אותם למסגרת של משרד החינוך וגם לא לגן. לפני שנה וחצי עברנו לגור בקיבוץ נווה איתן יחד עם קהילה של 20 משפחות כמונו בחינוך הביתי.
את מה שהילדה כתבה הבנתי גם אני בגיל 13 והפעולה שאני נוקטת כמו רבים מחברי היא פשוט להתעלם מקיומו של המוסד הנורא הזה. (שיש בו אנשים טובים וילדים מקסימים אך כולם שבויים)
עבורנו למידה היא חופש ולא דיכוי!
אחרי 12 שנות לימוד
המסקנה שהגעתי אליה…..
לא הגעתי לשום מסקנה את האמת
קצת קשה לי להגיע למסקנות אחרי 12
שנים של כלום.
את כמות השעות המעניינות מהמורים הטובים
אפשר לסכם בשנה אחת נטו.
היה מאד מעניין לקרוא את מכתבה של פועה,
שאביה היה מייסד בית-ספר הפתוח "מיתר", והיא גדלה בבית-ספר זה, אכן, חשוב ללמד ילדים ערכים, כבוד האדם, ולא רק ציונים…
אך לצערנו, אנו לא גרים על פלנטה אחרת, והמציאות היא לא מאפשרת לנו, לא ללמוד,
האוכלסיה גדלה, והכיתות קטנות, אכן מנסים לתת מענה בכל פעם, אך עדין מוסד חינוכי, כשמו כן הוא, אי אפשר הכל להפיל על בתי-הספר, להזכירכם, הכל מתחיל בבית, מוסדות החינוך הם תחנות בחיים של הילדים, החינוך מהבית, הכבוד, הערכים, הביטחון, מגיעים מהבית. לראיה – פועה לסרי.
מאחלת לכל אדם באשר הוא לבחור את אשר מתאים לו. בהצלחה
המכתב מאוד מעניין
אני הייתי מורה בבי"ס תיכון וחטה"ב במשך 3 שנים וגם סיפרתי על כך בפוסט אחר.
זה היה קשה, מאכזב ומתיש. אני לא הטיפוס שחלם להיות מורה, אך אני מורה טוב מאוד ואני מרגיש שאני תורם המון לתלמידיי. ועם זאת, לא יכלתי להמשיך בבי"ס כמורה. המקום היה מלוכלך, עזוב, קולני(תחשבו על אפילו מפגע קולני כמו צלצול שמתרחש בכל יום לפחות 8 פעמים ביום). חלק מהמורים לא רצה ללמד וחלק מהתלמידים לא רצה ללמוד. מבחינתי זה נס שאיכשהו מורים וגם תלמידים מצליחים להחזיק מעמד ככה.
היום אני מלמד לבגרות במתמטיקה ופיזיקה לאנשים אחרי בי"ס שמשלימים לבגרות. גם שם לא קל אבל אפילו מהבחינה החינוכית וגם הערכית אני מרגיש שאני תורם לתלמידים פי כמה מבי"ס רגיל. אני יכול לדבר איתם בגובה העיניים, ובאמת לגעת בהם וללמד אותם, דרך המקצוע הקשה והמפחיד הזה, ללמד שהם זה לא מה שהם רואים: מה שהם זה ה שהם מחליטים להיות. שחשוב להתמודד עם הפחד. שהם אחראים בלעדיים למצבם. שאם הם יהיו פתוחים וקשובים, הם יגלו שהם מסוגלים. וזה באמת ככה, זו לא מליצה.
ובכל זאת גם כאן לא פשוט. אנחנו חיים בתרבות דורסנית וקשה, ובי"ס הוא לא האשם, לפחות לא היחידי, בכך. הרבה תלמידים מגיעים אליי עם בעיות קשב וריכוז, על ריטלין, תלותיים לחלוטין וחסרי אמונה בעצמם. דרך הלימוד שלהם זה להעתיק הכל מהלוח ולשנן. אחד הדברים הראשונים שאני עושה זה לגרום להם להפסיק להעתיק מהלוח כי בכך טעם, כי זה לא דברים שהם חשבו והבינו בעצמם, ורק המטלה הזו, שזה אבן היסוד ללימוד טוב, לא פשוטה להם לביצוע.
אני לא מאמין ברפורמות חינוכיות ממלכתיות כאפשרות לטרנספורמציה מוחלטת בחינוך, אם כי זה יכול לעזור במעט, משום שהחברה שלנו חולה. דרוש שינוי הוליסטי, הכולל שינוי תפישתי של כל התרבות שלנו וערכי היסוד.
שלום קוראים לי פועה אני זאת שכתבה את המכתב אנה כנסו לעצומה שלי וחיתמו http://www.atzuma.co.il/beitsefer/0/1/
שלום פועה, כל הכבוד.
מעניין לראות את התממשות הרעיונות של אביך, דני לסרי 🙂
.
כפי שאני רואה זאת, המצב העגום של מערכת החינוך בישראל אינו מקרי, אלא מכוון: מצב זה משרת כמה מטרות, בינהן "סוציאליזציה" של הילדים לשמש כנתינים ולא כאזרחים מודעים, וברובד אחר, להביא להפרטת אותה מערכת חינוך, כפי שכבר ניסו עם דו"ח דברת. דרדורה של מערכת החינוך הציבורית מאמתת את טענת הכלכלנים (הניאו-קלאסיים) שהמדינה לא יודעת לנהל כלום, לכן צריך להעביר את כל מוסדותיה ונכסיה לידיים פרטיות.
.
מכאן חשוב שנבין, לפני כל דבר, שהמדינה ומערכת החינוך היא שלנו – של הציבור, ולכן היא צריכה לשרת אותו, ולא לרתום אותנו לשרת את טובת קבוצות פרטניות, מה שמן הסתם מתקיים על חשבוננו.
קפיטליזם יוצר חברה מפלצתית. כל מערכת השיווק בנויה על רווחים ,ולא על תרומה לחינוך,החברה חולה , סרטים אלימים ,מגזינים לא מציאותיים , הצתרפו צייטגייסט ישראל פרויקט ונוס .וביחד נוכל להשפיע ולתקן, תודה אבי
Avi, אני מסכים עם הניתוח שלך, אבל במה הצטרפות אל תנועת צייטגייסט יכולה לעזור? מה האג'נדה שלכם, ומהם האמצעים?
hi danton . thanks , you can watch the movie and see the true for your self, if you thing this is right.tell your Farand ,http://video.google.com/videoplay?docid=-2361656931514293188&hl=en
thanks Avi
אני מכיר את תוכן הסרט, ואתה בטח מתכוון בעיקר לחלק של ז'אק פרסקו, נכון?
.
בהחלט רלוונטי להעלות את הנושא לדיון, ועדיף בפלטפורמה יותר מתאימה. אפשר למשל בפורום של "אמת אחרת". מתאים?
בתור מורה אני מבינה את פועה.
אני חוויתי חוויות אחרות לגמרי בבית ספר שבו למדתי. בתור דיסלקטית עם קשיים היו לי מורים שבזכותם למדתי ללמד את עצמי ולהנות מעצם הלמידה, מורים פתוחים מספיק לאפשר לי תוכנית קצת אחרת, בזכותם רציתי גם אני להיות מורה.
עצוב לי על כך שלא כותבים על הרבה מורים, מנהלים שאוהבים חינוך ומשקיעים בעבודתם בתוך מערכת לא פשוטה , בכיתות גדולות, עם משכורת נמוכה, ושעות נוספות ללא תשלום.
על מנת שיהיה חינוך יצירתי צריך מערכת יצירתית , מורים יצירתיים, אוכלוסיה יצירתית. ואנחנו עוד לא שם ,יש הרבה ילדים שלא ימצאו את עצמם בחינוך אחר מכיוון שתיהיה התנגשות עם החינוך שבבית.
לכן אני מציאה סבלנות ואורך רוח, קבלה, לקבל את החברה שסביבנו גם אם היא עוד לא יצירתית כמו שאנחנו רוצים שהיא תיהיה ולהתחיל בשינוי אצלנו ובסביבתנו הקרובה.
קשה לי עם עצומה נגד מערכת החינוך.
אני בעד שכל אחד יתחיל את השינוי בסביבתו עם קבלה של החברה בה הוא חיי
יעלה, את כותבת:
"הרבה מורים, מנהלים שאוהבים חינוך ומשקיעים בעבודתם בתוך מערכת לא פשוטה , בכיתות גדולות, עם משכורת נמוכה, ושעות נוספות ללא תשלום."
.
זו בדיוק הבעיה, שאותם אנשים טובים פשוט נזרקים לשטח, בלי תמיכה מערכתית. לא אמור להיות המצב הזה, שהכיתות גדולות, המשכורת נמוכה והשעות הנוספות לא משולמות. נגד זה העצומה, ולא נגד המורים אישית.
.
בואי נציג זאת מהצד השני: מזל שיש לנו את האנשים הללו, למרות מערכת החינוך, (ולא בזכותה).
זה כמו תאונות הדרכים – כל אחד תולה את האשם בגורם אחר, אבל הדברת גורם כלשהוא אינה משנה במאומה את התופעה… זה המורות, המשכורות, המפקחות, 40 הילדים בכיתה אחת, מזג האויר….
תכניסו לכם את זה טוב טוב לראש:
בית הספר הוא בייביסיטר ממוסד.
מי שנולד עם גנים טובים – ישרוד, יתקדם, יצליח.
מי שלא – יישאר בור ועם הארץ.
ורק המיעוט הוא בעל גנים טובים….
שלום פועה
הייתי מורה 20 שנים ופרשתי בדיוק מהסיבות אותן את מתארת.
אני חושבת שמשכורות המורים הן חשובות אבל לא רק. מעמדם חשוב יותר ואין על כך שביתות ועיצומים.
בשנים האחרונות מעמד המורים התדרדר בבית הספר ,לשפל המדרגה- בין היתר בגלל שההורים מכתיבים למנהל/ משרד החינוך ועוד גורמים איך ללמד את מי כמה ולמה. למורה כבר אין מילה. הוא לא יכול לקבוע מי יהיה בכתתו ובהקבצתו את מי להעניש וכו'אפילו את הציונים מכתיב לו המנהל המוכתב…. המנהלים שידיהם כבולות ע"י משרד החינוך המשפטנים וכו' נאלצים להשלים עם חוסר המשמעת ואז אינם מגבים את המורים. מה שקורה הוא אנרכיה גדולה.
ומי סובל? תלמידים כמוך כי גם המורה היצירתי ביותר שאוהב ללמד ורוצה ללמד ידיו כבולות. הוא אינו יכול לנהל/להעביר/ללמד בשיעור שלא לדבר על כך שיעורר את תלמידיו לחשיבה. התלמידים הטובים כדי לא להיות חנונים לא מעירים לחבריהם על ההפרעות, להפך המפריעים הם מלכי הכיתה. והאנרכיה גוברת.
אני פשוט קמתי ועזבתי את המערכת כמוך פועה…
אני חושבת שהנסיונות האחרונים של שר החינוך הם רק מסגרת שלא מחזירה את מעמד המורה ולא נותנת לו עמוד שדרה. אני לא רציתי שהתלמידים יקומו לכבודי בכיתה. אבל היה נחוץ גם נחוץ שיקשיבו לי ושיכבדו את חבריהם שרוצים ללמוד. שיכינו שעורי בית, שלא יעתיקו ולא יפברקו עבודות. אבל המערכת שרצתה להעביר כמה שיותר תלמידים את הבגרות/מיצ"ב ועוד לא עמדה לימיני.
לכן כל עוד מעמד המורה בשפל – אולי כבר אין דבר כזה מעמד המורה, אין לך מה לחזור לבית הספר.אני חשבתי כך גם לגבי בני בשנים האחרונות בביה"ס אך הוא רצה ללכת בשביל החברה….לא למד הרבה וחבל.
את צודקת שעזבת בהצלחה.
מה יעשו שאר הילדים והמורים? אולי אם תהיה פרישה המונית הן של תלמידים והן של המורים המערכת תזדעזע ותתקן את עצמה
בהצלחה
כמה נושאים:
כל הכבוד לך קודם כל שניסית להיות מורה בבית הכלא הנפשי שנקרא בית ספר.
הסיבה שלא מכבדים מורים היא כי הם מלמדים דברים שאינם ראויים לכבוד.
ילדים צריכים ללמוד דברים חדשים, איך פותרים בעיות, רובוטיקה, הקשר שבין אדם לסביבה, איך משפרים תקשורת (כי אנחנו לא מצליחים לדבר בלי לריב), חשיבה ביקורתית ועוד.
עד שזה לא יקרה (לא חשוב איך אני מציע שזה יקרה) החברה תהיה מפורקת.
בנושא אחר:
קפצה לעיני המילה אנרכיה, ואז קראתי את ההקשר וראיתי שציינת מעמדות בכיתת בית ספר כמצב אנרכיסטי – וזה ההפך הגמור מהמושג אנריכזם.
לפני 150 שנה בארה"ב זה בכלל לא היה בתודעה של האזרחים לשלוח את ילדיהם למישהו אחר שיחנך אותם. לכל אחד היה את המשק שלו, וההורים חינכו את ילדיהם או אומנת פרטית שהגיעה הבייתה.
לא איזשהו ממסד מלוכלך ומושחט יד יסוד. בשורה התחתונה הכול דיבורים, אפס מעשים.
בוא נראה אתכם מוציאים את ילדיכם מבתי הספר. אין לכם אומץ. אתם רועדים. פוחדים למות.
זה כמו עם הצבא, תמיד יהיו את הדפוקים האלה שייתגייסו.
היוצא מן הכלל לא מעיד על הכלל.
הילדים שלכם הולכים לחיות בעולם אורוולי, אכזרי, בלי שום זכויות, דיקקטורה של האולגרכים.
גם יהיה כסף אלקטרוני= תגידו ביי ביי לחופש.
החל מחודש פברואר הקטע עם הכסף האלקטרוני מתחיל בתחבורה הציבורית.
חכו חכו, הם גם יגיעו לבנקים. כמו עם "הרב קו" של חברת דן. בהתחלה שיווקו את זה רק למי שרצה.
ואז בוקר בהיר אחד אני מתעורר ואני רואה את כל האוטובוסים כמעט מקושטים ב"תם עידן הנייר".
יש לי הרגשה שהם גם יתחילו לשווק את הכסף האלקטרוני בשנה הקרובה. צמידי בארקוד או מה שזה לא יהיה, עם שם משתמש, סיסמה ותעודת זהות.
אם זה באמת יקרה, אני קופץ מהגשר.
האמת, שאפילו אני לא ציפיתי שזה יגיע כ"כ מהר. כנראה שסרטי צייטגייסט קידמו טוב את המכירות של Cashless Society.
"הם" יודעים שהציבור הוא עדר של בהמות גסות ופרועות.
אני מקדיש פה שיר:
להמונים מוכרים בידור/ שמואל ירושלמי
במקום לקרוא למהפכה
להמונים מוכרים משחקי-כדורגל;
מוכרים להם אולימפיאדות ומונדיאל.
מפטמים אותם ב"האח הגדול"
ובכל מיני מאדונות;
אך ההמון נותר להיות מושפל.
כשהמונים משמיעים זעקה
מאכילים אותם בידור ואטרקציות;
עוד כדורגל, עוד כדורסל ושחיה.
עוד מייקל ג'קסון, עוד דנה טרנס-סקסואלית;
הקץ לתקשורתית הזיה.
כמו בסמים, מטמטמים המון תמים
בכל מיני אפקטים;
אנשים רעבים ללחם,
אך מלעיטים אותם חגיגות-סרק.
התרבות נהפכה להיות אופיום להמונים
ושיטה לתעתע;
ייפול הקפיטליזם וייסדק.
המון זועם יקום ויניף חרב;
ימיט חורבן על מטמטמיו.
כן למלחמת-האזרחים נגד הרשע!
שלטון הפועלים יחל את ימיו!
הדיקטאטור הישראלי/ עומר גולן
לדיקטאטור הישראלי אין שפם
לדיקטאטור הישראלי אין כריזמה
דיוקנו של הדיקטאטור אינו מתנוסס בחוצות
לדיקטאטור הישראלי אין פולחן אישיות
הדיקטאטור הישראלי אינו בן-אדם
הדיקטאטור הישראלי הוא עדר
של בהמות גסות ופרועות
הקונצנזוס הוא הדיקטאטור
בדיקטטורה הישראלית יש הרבה מפלגות
שכולן אומרות אותו הדבר
לכולן יש אותן הדעות
ואותו קונצנזוס מנוכר
בעיתות שלום חלקן עוטות נוצות יונה
וחלק נוצות של נץ
אך כאשר יש מלחמה
כולן רוצות להרוג ולפוצץ
בדיקטטורה הישראלית יש חופש ביטוי
אבל רק למהללי השלטון והשיטה
כל מי שבאמת מביע ביקורת
תמיד מוקע כמוציא דיבה
מהפלסטינים בישראל מצופה
שיהיו יותר ציונים מציונים
אם הם דואגים גם קצת לעצמם
הם מוצאים מהחוק כבוגדים
הדיקטטורה היא רדידות המחשבה
המלאה בסיסמאות נבובות
האזרח הוא בהמה
המשתוקקת לשלטון הרודנות
נהנתנות וביטחון עצמי אין-קץ
הן שתי מצבות על קברה של החירות
מתוך זחיחות-דעת עצלה
איש אינו מוכן להודות באף טעות.
לתפארת מדינת ישראל
כל הכבוד לצה"ל
גם כאשר חיילנו טובחים
גם כאשר יד השרים במעל
הילד שצועק המלך הוא עירום
טובע בים של קלישאות נדושות
שפולטת תרבות העדר הקרנפית
המובילה אותנו לתהום
ועדיין, אתה כותב באתר שמראה את הדברים הללו,
שמדבר עליהם, בודק אותם, חוקר אותם.
קבוצה של אנשים שמחפשים, שואלים שאלות, עושים שינוי.
אני רואה בזה תקווה.
people should not go to school unless something propels them to do so
a dozen consecutive years in an education camp that teaches who knows what…because in retrospect, how many recall what they gleamed
skills such as reading,writing and arithmetics can be condensed into less than a year
every other topic is hypothesis per se and should be taught under the banner "fiction",
it is a fascist country that mandates Human beings be indoctrinated in a curriculum They did not authorize Themselves
it is a fascist country that indoctrinates unsuspecting People into taking a sabbatical from Life for 2 years and put on a homogenous uniform
and yet, even in cultures that laude conformity there are always sparks who shine brightest even
ארה"ב נתנה מקלט למשפחה גרמנית שחינכה ילדיה בבית
…שהרשויות בגרמניה קנסו אותם באלפי אירו משום שלא שלחו את ילדיהם לבית הספר. לפי דברי רומאיקה, מורה לפסנתר, הרשויות שלחו גם ניידת משטרה כדי ללוות את הילדים ללימודים.
…בארה"ב לומדים יותר ממיליון וחצי ילדים במסגרת החינוך הביתי.
למי שלא מכיר – חינוך ביתי באתר "באופן טבעי" :
http://www.beofen-tv.co.il/cgi-bin/chiq.pl?%EE%E3%E5%F8_%E7%E9%F0%E5%EA_%E1%E9%FA%E9
קראתי את כל התגובות וגם את המכתב. הופתעתי
מן התאימות בין המכתב ובין התגובות בעיניין אחד: התעלמות מוחלטת מן העובדה שפועה וגם הכותבים האחרים חונכו ולומדו בעיקר ומן הסתם באופן כמעט מוחלט רק בידי נשים. זה טבעו של החינוך, והוא מקצין והולך באותה הדרך מאז הקמת המדינה.
חינוך חד מיני הוא חינוך חד מימדי.הפתרון הפשוט מכל הוא לחייב את מערכת החינוך באיזון תעסוקתי -מיני על פי חוק. פשוט לא? תתעוררו, רבותי.
תשובה לילדה ישראלית שעוזבת את בית הספר: לא עוצרים באדום.
תודות לחינוך אחר מ'דה מארקר קפה' שהביא לידיעתנו אתהמאמר.
לתלמידה פועה שלום. אני מורה, אך לא בבית ספר. יש לי שלושה בנים, הגדול שבהם דניאל, בגילך . אז בתור אבא ומורה, וגם אני מקווה עדיין תלמיד, אני רוצה להגיד לך משהו שאת לא יודעת מבית הספר, או מההורים, או מעצמך. את לא מכירה את המילה חינוך יציבה. אף פעם לא אמרו לך 'מופע הזעם המחזורי'. או 'חינוך חד מיני' ואני יודע שכהרף עין את מבינה פחות או יותר על מה מדובר. כל אדם שאומרים לו את צירופי המילים האלה, בעיקר "מופע הזעם המחזורי" , רואים בפניו שהוא והיא מבינים. תשאלי את ההורים ואת המורים. אם יש לך אומץ/יכולת לדבר איתם על זה. גם הם בוגרי מערכת החינוך. איך זה קשור לכל מה שאמרת במכתבך למורה אסתר? כי דרך האלימות המילולית שבכיתה שיכולה לעבור גם בין השורות, שרירות כוחו של העלבון ועוצמת העקיצה, רק ההפרדה בין מי משלנו ומי לא משלנו היא שקובעת את עוצמת
הנגיחה. טיבעו של הזעם שהוא מתעורר לפעולה בכל פעם שבלוח החזה של מישהו נפתחת בועה של איזון שמתפרשת כפגיעות כי זה לא כמו אצל כולם, החזה דחוף קדימה בעמדת התקפה כל הזמן.. הזעם תמיד שם, והחל מסיפורת ימי המאה ה-19 התחילו לקרוא לו בשפת הימאים 'הכלב השחור'.1 כלומר ,דורות ספורים אחרי שחוק חינוך חובה כבר חל הלכה למעשה באירופה, ורובו ככולו מתמצה בקריאה וכתיבה ואימון הגוף הרך של ילד לשבת בכיסא שעות קצובות ללא תנועה. זה משפיע על הנפש ועל הגוף יותר מאשר אבא ואימא ואח ואחות וגנטיקה וזיהום תעשייתי וחור באוזון. כאן כל ילד הוא עולם בודד לעצמו, שיהפוך לבוגר בודד בעמדת עבודה על פס הייצור של הדוד הנרי פורד. הישיבה בכיתה היא ארוכה, והיא מולידה טראומה רוחשת שתשפיע על כל חלקי הווייתך.
התלמידה פועה, את ואני, ההורים והמורים וכל מי שהוא חלק ממערכת החינוך, כולנו קורבנות רב דוריים של השילוב הנורא בין חוק חינוך חובה בישראל ובין צרכיה של המהפכה הטכנולוגית. וכולם נמצאים בסיפור הזה, ואצל כולנו היציבה היא "חור שחור במודעות"2 או כדבריו של מומחה בפסיכיאטריה, " 38% של כתם לבן במה שאנחנו יודעים על
הסיבות להפרעות קשב וריכוז"3 . בגלל שאת ישראלית , ואין לנו מושג של 'חינוך יציבה', אפשר שאת אינך מודעת למושג אחר, ולמציאות אחרת בארצות אחרות. המושג 'מורה חייל'. לא קיים כבר יותר מחמישים שנה. יש רק 'מורות חיילות'. ולכן, זה מובן מאיליו לכל אדם ומחנך שבמציאות בית ספרית יש רוב מוחלט של מורות בגיל הרך ועד חטיבת הביניים. לדניאל בני היה מורה אחד לספורט ואחד למתמטיקה בכל שנותיו ביסודי. הן מעט המורים והן רוב המורות, וכמוני כמוך כמו כולם, למדנו לחשוב ולהתנסח ולהתנהג כמו איך לעמוד ואיך לשבת ואיך לקום, וגם ללמוד איך ללמוד, בעיקר בעיקר רק מידי מורות וגננות. נכון שתמיד אומרים "המורים", אבל כך הוא הדקדוק העברי. המציאות היא אחרת, והיא מאוד קיצונית. מתוכה נולד המסר הכפול ומתפתח לאמנות המשרתת היטב את מופע הזעם המחזורי. והוא, סיבתו קודם כל ביולוגית. כשל של הגוף והשלד מול הכיסא ובעמדת מוצא נחותה של התנגדות לכבידה5. אם את קמה עכשיו ועוזבת את בית הספר, לא תצטרכי להתמודד עם כל החוליים שהצבעת עליהם ביד אומן, אך בעיקר לא תצטרכי להתמודד עם ישיבה ארוכת שעות בכיסא לפי הצלצול. אלא שאפשר וגם לא תורשי לגשת אליו יותר כעמדת עבודה, וכבוגרת שחיה בסביבה טכנולוגית, בוודאי לא לכיסא הטייס. היציבה שלך משתנה עכשיו כמוך. וממילא מאחוריך כבר שמונה ועשר שנים של ישיבה, בערך שעות 10.000 בכיתה, ואת הנעשה אין להשיב, הטראומה של היציבה מתרחשת כבר בסוף כיתה ב' , ומופע הזעם המחזורי יהפוך גם אצלך לגורם שיש תמיד להתחשב בו, אך שוכחים ומדחיקים. לטעמי, עדיף להישאר ולהתחיל ללמוד איך יושבים בכיסא, וליהודים יש מסורת ארוכה בעניין אבל הישראלים איבדו אותה, את היכולת להתעמת עם מטלת הישיבה ולפתח כלים כדי להתעמת איתה. בהעדר ידע מוחלט, גם טאי צ'י זה לא רע בכלל בשביל ללמוד את היציבה, וזה לפחות בעמידה.( שיטת אלכסנדר יותר ממוקדת בעניין הישיבה בכיסא). כמורה לחינוך יציבה כבר פגשתי לא מעט תלמידות חובה שהקדימו את זמנן, אך אז זה לזנק אל קדמת הבמה או להיזרק בשוליים. בעידן אחר הן היו יכולות להיות בעלות מקצוע ובלעדיות של טייסות קרב בחלל עמוק. עד כדי כך היה כושרן בתחום היציבה. כי בנושא הזה תמיד יש את המעבר למעבר..עתיד וגם תקווה. ורק לומר לך שבעידן שלנו, שהוא עידן קטן במדרון עמוק לאורכו מתגלגלת נפש האדם ויציבתו וגופו, מטה ומטה בעין מעצור 4 ו5, לכל אחד יש הזכות להציל את גופו ונשמתו מתוך הזרימה הכללית, וכמיטב שיפוטו. וכך חושבים גם חברים אחרים שסיפרתי להם על מכתבך ועצומתך. בכל מקרה, את יכולה לנסות לתבוע מבית הספר ללמד אותך ישיבה בכיסא כי כך כופים עלייך. ואם יעשו את זה כולם, הרי שזה צעד קטן לתיקון גדול. ואם את חושבת שלשבת על הרצפה זה הפיתרון, אזי את טועה כמו הרבה אחרים. זה תפקידו ויומרתו של בית הספר להכשירך לחיים עתידיים, בהם ערך ההכנסה האישית עומד ביחס ישיר למחיר הכיסא בו את יושבת. אז אם את לוחמת תלמידה ודניאל הוא לוחם תלמיד במלחמת מערכת החינוך כל-בכל, ואין לך ברירה ולא להורייך, לא יעלה על הדעת שישלחו אתכם להלחם מבלי ללמד אתכם לירות. רק שלכם אין רובים, יש לכם כיסאות. אני מלמד חינוך יציבה במצפה רמון, ואני פתוח לכל הזמנה ללמד אימון קבוצתי בתרגול ישיבה בעמדת עבודה וקימה נכונה..
בברכה, צפריר יצחק.
1 קפטן הורנבלואר, סי.אס פורסטר-הרפתקאות לנוער.
2 שמואל נלקן, מורה לשיטת אלכסנדר. בספרו 'השימוש שלי בעצמי' סד' 'בריא לדעת' 1990
3 ד"ר עמית מאור, מומחה לפסיכיאטרית ילדים ונוער. הרצאה במצפה רמון על הפרעות קשב וריכוז.ינואר 2010.
4 תחזיתו של פרופ' אחיהוד שרוב תמותת האדם בעולם בשנת 2020 מסיבות של אסתמה,סרטן,עקמת וסכרת-ארגון הבריאות העולמי.
5 אובדן כושר ההתנגדות לכבידה ביציבת בן המאה ה-21 – מאת המחבר. יתפרסם בקרוב באתר מאמרים/חינוך יציבה
תודה רבה!
מאוד מעניין.
לפועה המדהימה, כל הכבוד, זו הדרך הנכונה, אנו בתור הורים, מורים, צריכים פשוט רצון והדרך לשינוי כבר כאן.
שולחת לינק לכתבה על תוכנית לימודים שיצרנו שנקראית "עוצמה והעצמה שבאה מהלב"
וגם אנו כתבנו עצומה ומתחברות באופן ערכי לכל הערכים שמנית. ישר כח
http://www.youtube.com/watch?v=fO6CYGP61_k
פועה לסרי התראיינה אצל אברי גלעד
הנה לינק לתוכנית
http://reshet.ynet.co.il/11462.aspx
תודה על הלינק.
פועה היא " מהילדים החדשים" ,נבונה,חכמה,עומדת על דעתה,שואפת לצדק ועושה משהו בנידון. פועה את פשוט מקסימה!
(אהבתי גם את הסיפור של הפונדקאית נוהר שבאה אחריה)
הנה נובטים הנבטים ויוצאים החוצה..
כן ירבו ויצוצו אנשים מהסוג הזה,העולם מחכה למשהו חדש,לגישה אחרת..
אנילא רוצה בית ספר זה סיוטטטטטטטטטטטטט
סתיו,
אז פשוט אל תלכי לבית ספר. את יודעת כמה כוח יש לך פשוט לא לעשות.
זה כמו עם הצבא, הרבה יותר קל להוריד אותם מהגב שלך כשאת אזרחית ולא חיילת שלהם.
כי ברגע שאת חיילת את נחשבת לרכוש שלהם.
וכשאת אזרחית הם לא יכולים לשפוט אותך בבית משפט צבאי. את יכולה לשכור עו"ד אישי, ולבקש להישפט בבית משפט אזרחי.
הם לא מעוניינים? בעיה שלהם.
את מצידך אזרחית ולא חיילת.
ועוד טיפ בשבילך. בישראל אין חוקה וגם לא תהיה, אבל יש פה משהו שנקרא "חוקי יסוד":
אל תפחדי אם יאיימו שישלחו לך משטרה צבאית עד הביית, הם עושים זאת לכולם.
וחוץ מזה משטרה צבאית מיועדת בשביל חיילים ולא אזרחים.
תחשבי על זה שנייה.
אוקיי, אז הנה זה:
לבו של חוק יסוד:כבוד האדם וחירותו עוסק, מטבע הדברים, בזכויות שעליהן הוא מגן. כפי שקובעת כותרתו של החוק, כל הזכויות הללו נגזרות מכבוד האדם וחירותו, כפי שהם מתפרשים לאור היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. זכויות אלה מפורטות בסעיפים אחדים:
סעיף 2: אין פוגעים בחייו, בגופו, או בכבודו של אדם באשר הוא אדם.
סעיף 3: אין פוגעים בקנינו של אדם.
סעיף 4: כל אדם זכאי להגנה על חייו, על גופו ועל כבודו.
סעיף 5: אין נוטלים ואין מגבילים את חירותו של אדם במאסר, במעצר, בהסגרה או בכל דרך אחרת.
סעיף 6:
(א) כל אדם חופשי לצאת מישראל.
(ב) כל אזרח ישראלי הנמצא בחוץ לארץ זכאי להיכנס לישראל.
סעיף 7:
(א) כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו.
(ב) אין נכנסים לרשות היחיד של אדם שלא בהסכמתו.
(ג) אין עורכים חיפוש ברשות היחיד של אדם, על גופו, בגופו או בכליו.
(ד) אין פוגעים בסוד שיחו של אדם, בכתביו או ברשומותיו.
למרבה הצער, הם איכשהו עוקפים את זה.
ואם הם עוקפים את זה, אז סימן שבית דין צבאי חזק יותר מבית דין אזרחי.
המסקנה כאן היא חותכת:
אנחנו נמצאים במשטר צבאי מאז קום במדינה. דיקטטורה צבאית נטו.
אבל תהיי עקשנית כמו פרד, לא לציונים האלה:
http://stage.co.il/Stories/537318420
רוני, למה לומר דברים לא נכונים ?
אני לא יודע מה החוק אומר בנושא, אני יודע מה קורה בפועל.
אם אתה תנסה לא להתגייס, בלי אישור חוקי, תבוא משטרה צבאית ותקח אותך לכלא צבאי, איך אני יודע ? קרה לאנשים שאני מכיר.
בסופו של דבר אתה תשוחרר, אבל אתה קודם תשב בכלא, אפשר גם להחזיק אותך שם שנתיים.
מצד שני אם מעולם לא הפגנת נגד הצבא זה כנראה לא יקרה לך, הם משתמשים בזה כדי להרתיע מלהפגין.
יוחאי,
מה זה בדיוק "יקחו" אותך..ברגע שהם יראו סרבנות בקנה מדיה ארצי, הם יהפכו את הצבא למקצועי תמורת משכורת של שכירים.
וחוץ מזה, בד"כ לא לוקחים- אנשים הולכים כמו כבשים בהסכמה.
קודם כל הם פולשים לשטח פרטי ועוד מנסים לקחת אותך בכוח- תן להם אלה בראש.
סמוך עליי, משטרה צבאית לא תבוא אלייך יותר.
תודה רבה על הלינק
איזה אומץ, וכמו שהיא אמרה זה כוחה של הקונדישנינג, ורק היא שבאה ממסגרת אחרת יכולה להבין מה הולך באמת וכל השאר כל כך מורגלים לזה שכבר איבדו את היכולת להבחין באמת.
נכון. קודישנינג, התנייה היא המילה. תהלין של יצירת התניות ובמרכזן ההתניה ישיבה=למידה=עבודה. ,החלפתן באחרות או שימורן
של אחדות לצורך יצירת התניות חדשות, וכל זה בהתאם לבורסה של החינוך בישראל, אשר דיגלה הוא אחד : כיסא =כסף.
אנחנו אומרים, יציבה=יציבות=שלום.
אחרת המחיר הוא עקמת לכולם ומופע זעם מחזורי גם.
לחתימה על עצומת חוק חינוך יציבה:http://www.atzuma.co.il/petition/yetsiva/1/
למה בדיוק אתה מתכוון כשאתה אומר מופע זעם מחזורי? פרט ונמק, ואם אפשר, גם בגב זקוף
לבוהה בשמש שלום.
מופע הזעם המחזורי: כל אחד מבין מייד על מה מדובר, גם אם שמע את צרוף המילים הזה בפעם הראשונה בחייו. קריז. חופה. אטרף.אמוק.אובדן שליטה. מתרחש כהרף עין ובהדחקה שהוא חוזר על עצמו בהפרשי זמן קבועים.. לופ.
פריקה של הצטברות מתח שרירי מועצם בין השכמות לצוואר לסת וקרקפת.תוצאה של שהיה ארוכה ביציבה לא נכונה, עקמת מולדת ואובדן כושר ההתנגדות של עמוד השדרה לכבידה. פריקתו בדרך של תנועתיות אלימה ו/או דיבור מועצם שמטרתו לפגוע. בר הדחקה בתנאים חברתיים על כן פורץ לרוב במסגרת המשפחה. תסמינים מוקדמים:טעויות, תאונות קטנות,קנדידה ,אובדן קומוניקציה ובהייה. תסמינים בעת ההתרחשות: שינויים בצבע העיניים וחיוורון-סומק. תחושת קשיון בעורף, תחושת קסדת ברזל בקרקפת,דלקת חניכיים וריח רע. מקור : טראומה רוחשת של היציבה ותורשה מאז החלת חוק חינוך חובה. לאחר ההתקף: כאבי ראש ומיגרנה. חולשה דיכאון ושלווה. שמות אחרים:
מלנכוליה. הכלב השחור.היסטריה מאניה דיפרסיה אובדנות אלימות התעללות והתעמרות.
מופע זעם מחזורי מודחק: נטירת איבה.המעדה הכשלה, מקל בגלגלים.
בחינוך: טרור נפשי ואלימות פיזית/מילולית. הטרדה מינית.
בבירוקרטיה:טעויות הקלדה,כל חודשיים לא זכאי בביטוח לאומי,טרור מיני בחלון של החזרי מס הכנסה, לא התכוונתי והסבר ארוך על כל תקלה.
בביטחון: אלימות של חיילים נגד אזרחים. הריסת בתים וסגירת מעברים. דיבורים על מלחמה.
אצל נערים וילדים:מופע נרכש. אצל נשים: מחזוריות קבועה לאחר הלידה הראשונה ועד עשור לאחר הבלות.
אצל גברים: מופע נרכש ומורכב של מחזוריות משתנה.
בחברה: גלים של תוקפנות וחרדה. תאונות דרכים.טרור תקשורתי.
תרופות: התמכרויות ל אוכל ולמין. אלכוהול. סמים. ריטאלין ואמפיטמינים.
מניעה: רב דוריות של חינוך יציבה. הרגעה ופתיחת מודעות: תרגיל ישיבה בעמדת עבודה וקימה נכונה. שעורי יציבה.
לתובנות מעמיקות יותר ומפורטות: הקלידי בגוגל מופע הזעם המחזורי ו/או חינוך יציבה, תמיד בראש הרשימה.
בברכה. לנושא זקיפות הגב: הקלידי קימה נכונה והזדקפות בגוגל, כותרת ראשונה.
חינוך יציבה זה פוליטי.
בפעם הראשונה שבה נאמרה לתיירנים החינוכיים המילה 'אהל חינוך יציבה',
הם אמרו לא. זה לא שיווקי. אז קיבלתי את זה.
בפעם הראשונה שנאמר
למפקחת על הבריאות שצריך ללמד ילדים לשבת, כי מכיתה א' ועד בגרות זה 15000 שעות, היא סירבה להודות בעובדה שילדים יושבים על כיסאות.
כמוה גם יו"ר המועצה הפדגוגית.
כשהלכתי למבקר המדינה, הפקידים אמרו שיש כאן שאלה, ועכשיו יש וועדה.
הפכו את היציבה לנושא יעד ארצי,
אך אמרו לי: חינוך יציבה, לא בבית ספרי.
גם ויקיפדיה ומועצת היוסיזם אמרו לא. אין ערך כזה, חינוך יציבה. שאלתי אותם : אם נכתוב, אולי יהיה?
אמרו לי: אין דבר כזה כמו לכתוב ערך שאינו קיים. ראה יציבה. חשבתי שאני מבין, שהרי מהי קיימות? וקיבלתי את זה.
כשאמרתי
למנהלת בית הספר חינוך יציבה, היא אמרה כן, אך עשתה לא. היא מעדיפה יוגה.
אז קיבלתי את זה.
כשאמרתי לנוער הדתי ישיבה בעמדת עבודה הם אמרו לי ישיבת סיגוף .
זה נכון, אך כבר היה לי את זה.
לעומת כל אלה,
האלטרנטיביים כבר אימצו את המילה יציבה, אך לא מסכימים לחינוך,
וממציאים מילים כמו ישיבה נכונה.
שנים שלא הבנתי למה כולם מסרבים לחבר בין המילים.
ולמה הפסיכיאטרים והאורתופדים והנוירולוגים,
בהפרעות קשב וריכוז לא מבינים,ואת השפעת הכיסא על האדם
15000 שעות מכיתה א' ועד בגרות, לא מפנימים, ואת מופע הזעם המחזורי
הם תמיד שוכחים.
רק לאחרונה
תפסתי. חינוך יציבה זה עניין פוליטי. זה קודם כל עניין בין נשים וגברים, מוכרים וקונים, אימהות וצאצאים.מורות ומנהלים.
ובמשרד החינוך לא מסכימים שיגידו שיש משהו שאיליו הם לא מחנכים.
בברכה, צפריר יצחק.
שלום צפריר,
נשמע מעניין מאוד מה שאתה אומר אבל תוכל אולי להסביר איך מלמדים ישיבה נכונה?
האם זה משהו פיסי או מנטלי או שניהם ביחד?
תודה והמשך ערב נםלא…
ל0mer שלום.
אני לא מלמד ישיבה נכונה או יציבה נכונה ואיני יודע מה מלמדים אחרים תחת הכותרת הזאת. אני מלמד חינוך יציבה בשיטת אלכסנדר וטאי צ'י, ואני משתמש בתרגיל '8 דקות ישיבה בעמדת עבודה וקימה נכונה' . בחינוך יציבה אין דבר כזה ישיבה נכונה. קימה נכונה/לא נכונה דווקא יש.
וכן, זה גם פיזי וגם מנטאלי.
בברכה צפריר
תודה צפריר.
חקרתי קצת ברשת וראיתי שאתה די פעיל בנושא אז המשך בדרכך המועילה… 🙂
חוץ מזה אולי תוכל לסייע לי בלמצוא עוד חומר או סרטים על הנושא שמסבירים איך ליישם את הישיבה והקימה הנכונה?
אני מתרגל כבר כמה שנים טאי צ'י וצ'י קונג ומרגיש את היתרונות שבכך…
המון תודות.
עומר
לעומר שלום.
אני מאמין שתמצא לא מעט סרטים תחת כותרות שונות, כמו קימה נכונה או להבדיל שיטת אלכסנדר גם באנגלית וכן שמות של שיטות אחרות העוסקות ביציבה. גם חקירות תחת הכותרת posture education עשויות להניב תוצאות. לטעמי,הידע אינו עובר כך, כי כשעוסקים ביציבה, אין תחליף לההיעדרו של ידע שעובר בנגיעה או נוכחות קרובה. או לפחות ארגז כלים ראשוני
הנוגע ישירות לשימוש בכיסא ומעוצב על ידי נוכחות קרובה.כזה הוא תרגיל /נוהל ישיבה וקימה נכונה 8דקות*, ואותו אני מלמד ומבקש להכשיר מדריכים להוראתו הלאה.
אני מלמד במצפה רמון,ואפשר שבקרוב גם במרכז. אתה מוזמן לתקשר באי מייל
yetsiva@actcom.net.il
טאי צ'י מעניק יתרון.
בברכה צפריר
סדרת כתבות בנושא חינוך ביתי:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3863947,00.html
כל הכבוד לך!!
אני מזדהה איתך , אני אומנם לא עזבתי את בית הספר וסבלתי 3 שנים- לא רציתי לבתר ולהראות חולשה , יש האומרים שעשיתי נכון ושאני חזקה ויש האומרים – " לא היית צריכה לסבול כ"כ הרבה שנים – היית צריכה לעזוב " .
אני כרגע בת 15 עולה לתיכון עם זיכרונות מזעזעים על בבית הספר . אני יכולה לספר בתמצית מה עברתי שם : השפלה , אלימות מילולית , פיזית ונפשית – ילדים מקללים ומשפילים אחד את השני ( = למשל לקחת חטיף ולהעביר אותו מאיבר מין אחד לשני ולשאול בנימוס את אחד הילדים רוצה לטעום מהחטיף ה " טעים " הזה – כל זה קרה מבלי שהילד הספציפי יודע מה עבר על החטיף הזה ).
ובנוסף שמים לאותו ילד רגל כשהוא יורד במדרגות , דוחפים אותו , מקללים אותו – קוראים לו מנודה , עני , מסכן , מכוער , מושפל , אההה וספרדי ( הקטע של העדות מאוד חזק – בין אשכנזי לספרדי וזה נורא חבל ) .
מי שלא אשכנזי אז הוא לא מתקבל ב " חברה " כי הוא נחשב ל – " חייה " … כאילו מה אנחנו לא בני אדם ?? ומה המורים אומרים בתגובה : " מה פתאום הבית ספר שלנו הוא ברמה לימודית מצוינת וכמובן חברתית !! איפה המורים כיום? מתי הם יבינו שאנחנו נפגעים יום יום ? מתי ?! כשמישהו יגיע לבית חולים ? אני אישית הגעתי יום יום הביתה בוכה , בלי ביטחון עצמי וכמובן מושפלת , ואני יכולה לומר לכם שאני באתי מבית טוב , עם ערכים, עם אמא שדואגת ומפרנסת אותי לבד ואני מעריכה את זה ותמיד למדתי לא לשפוט אנשים לפי איך שהם נראים ומאיפה הם באו – אולי טעיתי?
אני מאוד מבואסת על כך שסבלתי 3 שנים ובזבזתי 3 שנים מנעוריי 🙁
אבל מה שכן אני מודה לה' על כך שנתן לי כח לשרוד ! וכיום אני עולה לתיכון עם כח – ולעתיד אני יודעת איך לפתור בעיות רבות !!
נ.ב : מה שסיפרתי לכם עכשיו זה רק תמצית ממה שעברתי שם – יש גם את הקטע החברתי שבו ילדים דוחים אותך – כאילו אתה מסריח או משו כזה ואני יכולה להגיד לכם שזה הרגשה ממש לא נעימה של דחייה – בשיעורי ספורט המורה נהגה לומר- " תתחלקו לזוגות וכמובן למי שלא יהיה בן זוג שייפנה אלי" – וכל המבטים מופנים אלי – זה ממש לא נעים ניסיתי במשחקים לצעוק : " אלי אלי, , אבל אף אחד לא עונה לי , לא מוסר לי , לא מתקרב …
אני הייתי רוצה שתפתחו את העיניים אפילו אם אתם לא רוצים לראות את זה !! הרבה ילדים סבלו מהבית ספר ואני אחת מהם והייתי רוצה שזה לא ייקרה לעוד ילדה \ ילד שקצת חסר\ת ביטחון . לי אישית לא היו חברות בכיתה אבל מחוץ לכיתה ומחוץ לבית ספר היו לי מלאאאאאאאא ולא רק חברות ! אני לא מסכנה – ואני לא ילדה שמחפשת להיות מסכנה אני ממש פגועה ואני מנסה למנוע פגיעה בבנות או בבנים אחרים שהקטע החברתי קצת קשה להם והכי אני רוצה שהמורים יפעילו את המח שאין להם!!!
תודה על דבריך.
.
רק עדויות כנות וכואבות כגון אלו יכולות לסדוק את חומת ההכחשה, של חלקות הלשון של של אותם אלו המפיקים רווח מקיום מוסדות הדיכוי.
.
שזה כולל גם את המציאות העגומה לגבי מצב התודעה הגזענית בישראל: דבריהם ומעשיהם של אותם ילדים כפי שתיארת אותם, מעידים על מצבה האמיתי של החברה שלנו, את המסרים שעולם ה"מבוגרים" מפיץ, את התפיסות האמיתיות שהוא מחזיק בהן. מצבנו עגום.
כל הכבוד לה והכל,
אבל המחשבה הראשונה שעולה לי בראש עוד לפני קריאת התגובות
זה
מה עם תעודת הבגרות? מה עם השכלה ומציאת עבודה בחיים הבוגרים שלה?
האם תעודת בגרות היא מפתח להצלחה?
האם מערכת החינוך הציבורית היא היחידה שנותנת לך השכלה?
כתבה נחמדה מכלכליסט דווקא על היתרון של מערכת החינוך
בישראל למי שהולך לעבוד בהייטק.
http://philoshit.wordpress.com/2009/09/28/59/
http://www.youtube.com/watch?v=51hD4xVlnX8
זה יכול להשלים את התמונה…
מאמר יפה על חינוך מאתר דור האמת.
http://dorhaemet.co.il/%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%92-%D7%93%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%AA/%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A-%D7%A9%D7%9C-%D7%90%D7%9E%D7%AA-%D7%9E%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%94-%D7%94-19-%D7%9C%D7%9E%D7%90%D7%94-%D7%94-21-%D7%93%D7%A7%D7%9C-%D7%93/
כול הכבוד!!! ילדה עם אומץ, אין הרבה כמוה, גם אפשר לראות שהיא לא סתם ילדה מופרעת או בעיתית היא ילדה חכמה…
בקיצור כול מי שבשדר החינוך צריך לנסות ללמוד בתיכון היום שלוש שנים ואז הכול ישתנה, הם שוכחים כמה קשה היה להם כשהם היו נערים ונערות בתיכון!
אשרי משכיל אל דל ביום רעה ימלטהו ה' , תהלים מא . אין עני אלא מדעת . אם המורים אינם משכילים איך יטעו דעת בתלמידים?
דור הילדים של היום הם נשמות יקרות שצריכים מורים דגולים לרתק אותם בחומרים נשגבים וראויים המסוגלים לעורר בהם חשק עצום להתפתחותם כבני אדם . כבר דנו לעיל בכל הסוגיות מיני המגיבים . כשאנו אומרים ערכים , למה אנו מתכוונים ???? יש ערך כביר אחד שאותו מסרסים , נוגחים , מקרטעים והוא היותינו העם היהודי – האור לגויים – . איפוא היהודים ואיפוא החברה ? !!! בפרקי אבות : אם אין קמח אין תורה – אך אם אין תורה אין קמח .
המורים של היום היו צריכים ללמד לדור הזה את פנימיות סתרי ספרי הזוהר על בוריים מגיל 6 וללמד מסיפוריו בגיל הגן שהם מוסר חברתי לאושיות של "ואהבת לרעך כמוך" . ספרי הזוהר ואחרים עשירים כמותם, מכילים את מטמוני איכויות הנשמה. הנשמות רעבות. לא נותנים להם מזונם ולכן הילדים מתפרעים ובצדק !!! אין הוראה ואין מורים . עבור הילדה החכמה הזו אני מאחלת שאלהים ינחנה על הדרך הנכונה לחתור ולמצוא דרכה ואפילו בעבודות עם ילדים קטנים , או זקנים כדי שתתהה על קנקני הנפש מדוע באו לעולם ומה תפקידם ותשכיל. אף אחד לא נותן דעתו על זה.
עד שלא יהיו מורים כאלה (יש כמה במגזר הדתי) – חבל על בזבוז המשאבים עד כה. חייב אדם לידע מהות האלהים ולחקור הקשר אליו. התפקיד האישי והתפקוד בגין כך . מה הוא רחום אף אתה היה רחום , מה הוא חנון אף אתה היה רחום . מאחר ואלהים הוא אין סוף , על כל אחד לעשות אין סוף התאמצות שיבוא לידי ביטוי ויכונן חברה מובחרת ובריאה. אלהים אוהב אותנו אהבה שאינה תלויה בדבר גם אם אנו "לא ילדים טובים " אבל הוא מצפה , מצפה, מצפה כמו אמא שלעולם לא מתייאשת שילדיה יעשו את התפנית ויגיעו אל התכלית .
יהי רצון , כעת לפני ראש השנה החדשה הבאה עלינו לטובה , שיתתהפכו הלבבות וישכילו הרצונות , ראו נכוחה לאן הגענו ….
שנה טובה וחכמה היא תשכיל, אמן. קחו עצמכם בידים עכשיו !
סבבה,רק למה אלוהים הרבה פעמים קשור בדת.
כל אחד יכול להחליט מה זה אלוהים בשבילו.
למומחה… אינך יכול ללמוד בשום אופן איך להיות בנאדם עם מידות נאות הגונות ישרות אם לא שתלמדם בעומקי התורה ותיישמם !!!. התורה היא לא סיפורים, הסיפורים הם רק הרובד הראשוני, או הדלת להכנס אל פ'שט (אותיות טפש) ר'מז ד'רש ס'וד, ראשי תיבות פרד"ס . חייבים לצלול לכל הרובדים במיוחד עד הסוד כדי להבין את הפשט !!! רבי שמעון בר יוחאי אמר תיפח רוחם של מי שחושב שהתורה היא סיפורים . אף אחד לא יכול לזלזל במילותיו . נכון לעכשיו אנו אפופים ועטויים שקר ושחץ מכל עבר.
צא ובדוק מה מחיה אותך, מה מזין את נפשך…יש לך השגה בכלל ? ראה את האתר הזה "אמת אחרת" שמנסה לראות האמת ולחשפה . על זה מגיע לו יישר כח גדול והלואי ורבים ילכו בעקבותיו.
הנה סיפור על האדם שחיפש את אלוהים מאתר בא במייל
היה היה אדם שחיפש את אלוהים
האדם לחש
"אלוהים, דבר אלי"
וציפור שיר החלה לשיר,
אבל האדם לא שמע.
אז האדם צעק
"אלוהים, דבר איתי"
ורעם הרעיד את השמים,
אבל האדם לא הקשיב.
האדם הסתכל מסביב ואמר
"אלוהים, תן לי לראות אותך"
אז השמש זרחה בעוצמה,
אבל האדם לא ראה.
אז האדם צעק
"אלוהים, תראה לי נס"
ונשמה נולדה,
אבל האדם לא שם לב.
אז האדם בכה מייאוש
"תיגע בי אלוהים, ותן לי לדעת שאתה כאן"
באותו הרגע, ירד אלוהים ונגע באדם,
אבל האדם העיף את הפרפר מכתפו והמשיך ללכת.
•
הסיפור הזה הזכיר לי שאלוהים תמיד סביבינו,
בדברים הקטנים והפשוטים שאנחנו לוקחים כמובן מאליו.
למומחה בקנוניות : אדרבא , מצא אותו אצלך !!!!
אז רציתי להוסיף עוד חלק לסיפור:
האדם בכה
"אלוהים אני צריך את עזרתך!"
ואז הגיע אליו מייל עם חדשות טובות ומעודדות,
אבל האדם מחק את המייל והמשיך לבכות.
אל תפספסו ברכה רק בגלל שהיא לא באריזה שחשבתם שהיא תגיע בה.
יש אנשים הזקוקים למסר הזה , העבירו להם .
מומלץ להסתכל ביוטוב על הקאוצ'ר אליהו שירי – דברים כדורבנות !!!
בבית הספר לומדים כל מיני מקצועות
לומדים על חלקיק שהצליחו לגלות
לומדים על איך לחשב את מה שחסר
איך לפתור חזקות שורשים וגם שבר
לומדים שפה של ארץ אחרת
לומדים גם איך השפה העברית עובדת
לומדים ה-מון דברים משמונה עד חמש
אני חוזרת הביתה רק בשעה שש
על החומר שלמדנו בכיתה אני מסתכלת שוב
ואז חושבת על היום שעברתי וזה נראלי עצוב
עצוב לי שמה שכל היום עשיתי
זה לעשות דברים שבכלל לא רציתי
לשמוע מורים מרצים על נושאים שמעניינים אותם
להעביר את הזמן בהבלים של עולם
מה עם תורה משפחה דרך ארץ?
אני שואלת את המורים ואין להם שמץ
בדיוק כמוני הם נולדו לאותה המציאות
והם בטוחים שאין מה לעשות איך לשנות
אולי אנחנו התלמידים צריכים לעשות את השינוי?
זו שאלה שבשבילי היא ממש עינוי
אבל אני חושבת שאני יודעת מה התשובה
ולעשות את השינוי אני כבר ממש רוצה
נהניתי לקרוא. בהצלחה