- פרויקט אמת אחרת - http://www.emetaheret.org.il -

המלחמה בחופש המידע עולה מדרגה – פייסבוק וטוויטר יצנזרו ידיעות "לא מאומתות"

טבעת החנק על חופש המידע ברשתות החברתיות עומדת להתהדק עוד בקרוב.

אתר YNET (שהוא כמובן אות ומופת להגינות תקשורתית ומידע אמין ומבוסס) פרסם ידיעה [1] על כוונת פייסבוק וטוויטר "למגר את התופעה של ידיעות מזוייפות ברשתות החברתיות".

איך בדיוק הענקיות יעשו את זה?

פייסבוק וטוויטר הודיעו על שיתוף פעולה שקורם עור וגידים עם רשת First Draft [2] , קואליציה של יותר מ-30 רשתות חדשות וטכנולוגיה אשר משתפות פעולה כדי לנסות ולמגר את "תופעת הידיעות המזוייפות" שמתפרסמות ברשתות החברתיות מדי יום.

קואליציית FIRST DRAFT מונה כ-30 רשתות תקשורת כאשר הבולטות הן: Facebook, Twitter, YouTube, the New York Times, BuzzFeed News, the Washington Post, CNN.

לרשימה המלאה ראו כאן [3].

בדף המידע של הקואליציה ניתן לקרוא על חזונה:
First Draft is dedicated to improving skills and standards in the reporting and sharing of information that emerges online, including eyewitness media and fake stories.

פירסט דראפט חרתה על דגלה את שיפור הכישורים והסטנדרטים של דיווח חדשותי ושיתוף של מידע שמקורו ברשת, כולל מידע מעדי ראיה וסיפורים מזוייפים.

על-פניו, צעד מבורך. כמות הסיפורים המזוייפים או הלא מאומתים שמתפרסמים ומשותפים ברשתות החברתיות הוא אדיר. כל שיתוף או ציוץ יכול להוביל לאלפי אנשים שמאמינים במה שפורסם מבלי לבדוק או לאמת את הידיעה בעצמם. הבלבול שנוצר מונע מידיעות אמת חשובות להגיע לציבור. לכן, צעד כזה נשמע בהחלט הגיוני ונכון. אך כשמסתכלים קצת מעבר לערפל התקשורתי, יכולים לראות גם כמה שוניות חדות האורבות באופק.

נתחיל מזה שמי שיקבע אם ידיעה היא אמיתית או מזוייפת הן חברות הקואליציה, ואם נכנסתם כדי לראות מי הן, אתן יכולים להתחיל כבר לזוז בחוסר נוחות. רשתות תקשורת ההמונים האמריקניות נשלטות ברובן המוחלט על-ידי מספר קטן של טייקונים ותאגידי ענק.

ב-1983, כ-90 אחוזים מרשתות התקשורת האמריקנית היו בבעלות ושליטת 50 חברות שונות.

ב-2011 כ-90 אחוזים מרשתות התקשורת האמריקנית נמצאות בבעלות ובשליטת 6 חברות ותאגידי ענק. כך לפי אתר Business Insider. [4]

אשליית הבחירה או חופש המידע מעולם לא היתה חזקה יותר.

כוחה של המילה בשינוי המציאות או הדוגמות המחשבתיות היה ידוע כבר מראשית המצאת הכתב, או אפילו לפני.

על בסיס כוחה האדיר של המילה והמסר נבנו הדתות הגדולות.

כחרב פיפיות, כוח זה יכול לשמש לבניה ולהעצמה או לשליטה והשתתת פחד. היכן כלי התקשורת ממוקמים היום על הסקלה הזו לדעתכם?

כבר ידוע שתפקידן של הרשתות החברתיות בעיצוב דעת הקהל הוא אדיר. פייסבוק וטוויטר שיחקו בעמדות מפתח במהפכות המשמעותיות שקרו בעולם בעשר שנים האחרונות.

facebook [5]

היכולת לסחוף קהל של מיליונים להאמין במסר או להביא אותם לפעולה הוא חלומו הרטוב של כל דיקטטור. אך לפחות עד כה, כוחו של היחיד, הפיון הפשוט, השתווה לכוחו של הטייקון, או "המלך". סטטוס אחד מרגש שנוגע בנימי נפשם של הקוראים יכול להביא לפעולה בלתי רצויה מבחינת הכוחות השולטים, ואף לעצב את דעת הקהל בכיוון הפוך ולהרוס עבודה של שנים.

אך פייסבוק הולכת כבר כמה שנים בנתיב שיביא אותה בסופו של דבר לידיהם החמדניות של קובעי המדיניות שלא מעוניינים בשינוי חברתי אמיתי.

ההחלטה לצנזר או למחוק ידיעות שכלי התקשורת הממסדיים יחליטו שהן אינן אמיתיות תהיה המסמר האחרון בארון הקבורה של חופש הביטוי, שכבר שנים גוסס. כלי התקשורת הממסדיים כבר מזמן אינם כלבי השמירה של הדמוקרטיה, הם הפכו להיות הפודלים שמשעשעים את מי שמושך בחוטים או את מי שמשלם להם לקפוץ לתוך החישוק.

חסימה מוחלטת או צנזורה מלאה של תכנים איננה אפשרית היום בעידן שבו לכל אחד יש מצלמה בכיס, ויכולת לשדר את התמונה בזמן אמת, אך גם אם 50% מהמידע יחסם או יצונזר, זו תהיה מכה קשה לחופש הביטוי והמידע ברשת האינטרנט.

אז חברים, התחילו לחפש חלופות אחרות לפייסבוק ולטוויטר. ייתכן שבקרוב מישהו יחליט עבורכם איזה מידע נכון או לא.