ראשי » היסטוריה ודת » אתם כאן

האמת האחרת מאחורי סיפורי התנ"ך

  • מאת אוולין כ"ץ כוהן-צדק | 16 בספטמבר 2014
  • 11,293 צפיות | 153 תגובות
עודכן לאחרונה: 20 בספטמבר 2014

האמת האחרת שמאחורי סיפורי התנ"ך

פער גדול קיים בין המאמינים בתנ"ך כדברי אלוהים חיים ואף כהתגלמות אלוהים עצמו עלי אדמות, לבין אלה הסבורים שסיפוריו אינם אלא אגדות מיתולוגיות. אך בשתי המאות האחרונות, עם התפתחות הארכיאולוגיה, התגלו ממצאים שמציגים את התנ"ך כספר הסטוריה לכל-דבר, המשקף בשפתו העתיקה את התרבויות ששררו בעולם לפני כארבעת-אלפים שנה ואף קודם. צריך פשוט "לתרגם" את הדברים לשפה בת-זמננו.

 

 

פרק ראשון: מה מגלים השמות

אדם

אדם היה, לפי התנ"ך, האדם הראשון עלי-אדמות, ואכן, לפי שמו הוא נוצר מן ה"אדמה", ומאחד את ה"אד" – הרוח, ואת ה"דם" – החומר. אך מסתבר, שבמיתולוגיה השומרית, שקדמה לתקופת-האבות – 2000 לפנה"ס – בכאלפיים שנה, כבר היה "אדם". שמו בשפה השומרית, שאח"כ תורגמה לאכדית – בבלית עתיקה – היה אדפה. ADAPA. בבל נקראה במקור "באב-אילו" – "שער האלים", וממלכת שומר שקדמה לה באותו האזור נקראה בתנ"ך "שנער" מלשון "שער".

"באב-אילו" – "שער-האלים" – בבל, קודם שנער

"באב-אילו" – "שער-האלים" – בבל, קודם שנער

לפי המסופר במיתולוגיה הבבלית שתורגמה מן השומרית, אדפה היה בנו של אחד משני האלים הראשיים שהגיעו מן ה"שמיים" – או החלל החיצון – בניו של אנו אל השמיים. ממש כמו שסיפר אפלטון היווני ב"קריטיאס" – הדיאלוג שלו העוסק באטלנטיס היבשת האבודה, הגיעו לכדור-הארץ שני אלים, שחילקו ביניהם את הארצות. זאוס קיבל את המזרח כולל יוון, ופוסידון אל הים קיבל את המערב כולל אטלנטיס שהגיעה עד איטליה ומצריים וגבלה ביוון.

גם כיום מספרים בני שבט הדוגון האפריקאי  – DOGON, על אלים שהגיעו מן השמיים – ליתר דיוק מאזור הכוכב סיריוס, שבני השבט ידעו לספר עליו שהוא כוכב כפול עם שתי שמשות הסובבות זו את זו, עוד לפני שגילה זאת מדע האסטרונומיה המודרני. לפי בני הדוגון, האלים האלה נחתו בים ויצאו מכלי-התעופה המסתורי שלהם כשהם לבושים כמו דגים.

כוהנים בתלבושת-קשקשים סוגדים לעץ-החיים מתחת לחללית

כוהנים בתלבושת-קשקשים סוגדים לעץ-החיים מתחת לחללית

והנה, במקרה אן שלא במקרה, גם האלים השומרים העתיקים נחתו במפרץ שבדרום-עירק ב"ספינות-מעופפות", ושני האלים הראשיים חילקו ביניהם את הארץ. אנו, אל השמיים הכל-יכול, העניק את אסיה לבנו  "אנליל", "אדון-הרוח", שהפך לאל הראשי של כדור-הארץ, ממש כמו זאוס, ואת אפריקה קיבל אחיו הבכור, אך בעל היחוס הנמוך יותר.

שמו השומרי היה "אנ-קי" – "אדון הארץ". באכדית נקרא "אנ-קי" בשם "א-אה" E-A, שפירושו "בית-מים" או "ביתו-מים", או פשוט – אל-הים, ממש כמו פוסידון. גם בתנ"ך מצא א-אה את מקומו כתואר לאלוהים – הלא הוא "יה". מקדשו נקרא "א-אבזו" E-ABZU– "בית-מי-התהום", והאל תואר בתמונות כששובל-מים משתרך אחריו, או כשהוא עומד עם רגל אחת על היבשה ועם השניה במים.

בתמונות אחרות תוארו האלים וכוהניהם כלבושים בגלימות-קשקשים עם כובעים שנראו כראשי-דגים – ממש כאילו התחפשו לדגים, או הופיעו בחליפות חלקלקות של אסטרונאוטים. א-אה, ממש כמו האלים היוונים העתיקים, תואר כחובב נשים ארציות, כמו שכתוב פסוק ב' בפרק ו' בספר בראשית: ".וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה, וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ." כך נולד לא-אה בנו אדפה, שהיה חצי-אל וחצי-ארצי. האלים, כמובן, היו "בני-אלמוות", או חיו לפחות אלפי שנים, אך חצי-אלים כמו אדפה ודומיו הרבים נועדו למות ממש כמו אחיהם הארציים.

אדפה חי בעיר ארידו שבדרום שומר כבן-אנוש לכל-דבר, והתפרנס מדייג.  יום אחד עברה במקום האלה נינ-ליל, גברת הרוח, אשתו של אנ-ליל, והפכה את סירתו. הוא אחז בכנפיה ופגע בהן, לכן נקרא לתת דין-וחשבון לאל-השמיים אנו, ששכן ב"מרומים", במין "גן-עדן" – או אולי בחללית-אם, או אף על כוכב-לכת סמוך, לפי תרגומו של השומרולוג והסופר הנודע סיצ'ין. מפחד שאדפה יטעם מן האמברוסיה והנקטר- מזון האלים – ויהפוך לבן-אלמוות, הזהיר אותו אביו א-אה לא לטעום דבר ממה שיוגש לו שם למעלה. אדפה "עלה לשמיים", התנצל עמוקות על פגיעתו באלה נינ-ליל, ואנו אל-השמייםאכן סלח לו והציע לו לטעום ממזון-האלים. אך אדפה התמים העדיף לציית לאביו בלי להבין למה, וכך "גורש מגן-העדן" על סירובו לקבל את המתנה הנעלה, ואיבד את הסיכוי להפוך לבן-אלמוות. בכל-זאת חזר לעירו כראשון לשבעת החכמים, האלים-למחצה, שנקראו בשומרית "אב-גל-לו" – "אנשי-מי-התהום-הגדולים",  והביא לאנשים הקטנים – בני-האנוש, את התרבות. זה היה "האדם הראשון" השומרי-בבלי, מקור-ההשראה לאדם התנ"כי.

אדפה משמאל, אביו האל א-אה או יה מימין

אדפה משמאל, אביו האל א-אה או יה מימין

בנו השלישי של אדם התנ"כי היה סת, שנולד אחרי שקין רצח את אחיו הבל. אך סת הוא גם שמו של אל-המדבר המצרי, שרצח את אחיו הבכור יוסיר, או אוזיריס ביוונית, כדי למלוך במקומו.

האבות העבריים

אבי היהדות, העברי הראשון, הוא אברהם אבינו. לפי המסופר היה אביו תרח יליד שומר-שנער שהיגר צפונה לממלכה שנקראה בתנ"ך ארם-נהריים, כי שכנה בין שני נהרות גדולים – הפרת והחבור, ובמצרית עתיקה מיתאני. אברם נולד בעיר חרן, ששכנה במרכז מיתאני סמוך לעיר-בירתה וואשוקאני. לפי התגליות הארכיאולוגיות סגדו המיתאנים לאלים ההודים אינדרא, וורונא ומיתרא, שנקרא גם סוריא. סוריא העניק את שמו למדינת סוריה, ארם לשעבר, או "שאם" מלשון "שמש". ממש כמסופר בתנ"ך, היגרו אבותיו של אברהם, בעקבות בצורות וסופות-חול, מהודו הרחוקה, דרך שומר, לצפון הפורה, והתיישבו באזור צפון-סוריה ודרום-טורקיה, דרומית לעם החוריים. לתרח היו מספר נשים. לכמה מבניו הוא העניק שמות חוריים – חרן ונחור, ולאחרים – שמות הודיים מובהקים. אברהם הוא פשוט "ברהמא", האל ההודי הראשי, ואף "בראהמין" – התואר של הכוהנים ההינדים בני המעמד העליון. תרח השיא את בנו אברהם לבתו מאישה אחרת, כלומר אחות חורגת של אברהם, שנקראה שרה. והנה, שמה של האלה ההודית אשתו של ברהמא הוא שרה-סוואטי. כלומר, אברהם ושרה נקראו על-שם זוג האלים ההינדים ברהמא ושרה-סוואטי.

bible 5 - brhama saraswati

זוג האלים ההינדים ברהמא ושרה-סוואטי

אך אברהם מאס בתפקידו כ"ברהאמין" – כוהן-דת הודי, שהיה חייב לדאוג לפסלי האלים, לרחוץ אותם, לשמן אותם, לסגוד להם ואף למכור אותם. הוא העדיף לברוח דרומה לכיוון אימפריה אחרת – מצריים העתיקה. הוא אף לקח אישה מצריה – הגר. זהו שם סמלי הנובע מן השורש" להגר", או בערבית "לעזוב", כי הגר נאצלה לעזוב את אבי-בנה ולהגר מביתה. במצרית עתיקה פירוש המילה "גר" GAR הוא "שתיקה", ואכן – הגר סבלה ושתקה.

לבסוף ילדה שרה את בנה היחיד בנסיבות מסתוריות, בגיל 90. לפי המסופר בתנ"ך היא קראה לו יצחק, כי חששה שהאנשים "יצחקו עליה". האם זהו שם מתאים ליורש שכל-כך ציפו לו? לא ממש. אך אברהם כלל לא דיבר בעברית של התנ"ך, שנוצרה רק לאחר מאות שנים. סביר להניח, שאם גר באזור כנען, שנשלט מרחוק ע"י המצרים, וביקר במצריים, ונשא אישה מצרית, הוא אכן שלט היטב בשפה המצרית העתיקה. והנה, בשפה זו פירוש השם "יצחק" הוא שונה לגמרי. "יס" פירושו "הביטו" – פתיח שגרתי למשפט ואף לשם. ו"חקא" פירושו "שליט", "מושל" –  מקור המילה העברית "חוק". כך מקבל השם "יצ-חק" את הפירוש "הביטו – שליט!" – המתאים יותר לתפקידו כיורש-העצר של השושלת שהובטחה לאברהם ע"י אלוהי-הכוכבים בברית-בין-הבתרים.

אך יצחק לא התחתן עם בת-המקום, אלא שלח את אלי-עזר, המאחד בשמו את האל הבבלי "אל" או "בל" – יורשו של "אנ-ליל" ואת "עזר" – "יוסיר", אוזיריס המצרי, לארץ-הולדתו של אביו אברהם. במיתאני פגש אליעזר את בתואל, בן-דודו של יצחק, את בנו לבן, את רבקה ואת לאה. השם "בתו-אל" מראה, שבתואל הלך בדרכו של הסבא-רבא תרח, וירש את אברהם כבראהמין, המשרת ב"בית-האל" – הוא מקדש-האלים. בנו "לבן" היה כנראה לבן-עור, בניגוד לאחיו הכהים, ובתו לאה "רכת-העיניים" היתה כנראה בהירה, אולי כחולת-עיניים, ואולי אף לבקנית. השם "רבקה", שאין לו משמעות בעברית, הוא במקורו הודי, ונובע משמות האלות-האמהות – "מט-ריקה", או "מט-רבקה", או אף משם-אמו של האל קרישנה – "דבקה" DEVAKA .

רבקה ילדה את התאומים עשיו ויעקב. גם שמות אלה, במשמעותם העברית, "שעיר" – שכלל אינו דומה בצלילו ל"עשיו", ו"אוחז בעקב אחיו", אינם ראויים ליורשי-עצר של עם חדש, כמו שקיווה אברהם לייסד. אך בשינוי ל"עשיף" ו"יעקוף" שני השמות מקבלים את הסיומת המצרית העתיקה "ף", שמשמעותה היא פשוט "הוא" או "שלו". "עשיו" ממש כמו השם "יוסף" פירושו "יוס-סא-ף" – "הביטו – בן-הוא", או פשוט "ראו-בן", כשם כנו הבכור של יעקב בדור הבא. "יעח-קא-ף" פירושו "ירח-נשמתו-הוא" – או בפשטות – "נשמתו-הירח", שם מצרי שגור. שושלת 18 המצרית נקראה לפי הירח – "יעח" במצרית, והיו בה כמה פרעונים בשם "יעח-מס" – "ילוד-הירח", או "הירח נולד".

משה רבנו ומשפחתו

משה כנסיך מצרי

משה כנסיך מצרי

מובן, שגם שמותיהם של משה רבנו ובני-משפחתו היו מצריים. "משה" נובע מן הסיומת המצרית "מס" או "מסס" – ילוד, נולד, צאצא, ממש כמו הסיומת של "רע-מסס"  – "נולד מאל-השמש רע". אביו של משה, עמרם, היה בעצם "אמן-רע" – שמם המאוחד הנפוץ של שני האלים המצריים הראשיים – רע אל-השמש הצפוני, ואמן הדרומי, שאת שמו מזכירים בסוף כל תפילה מסורתית. גם יוכבד, אמו של משה, היתה בעלת שם מצרי עתיק – "יעח-חותפ" – "הירח מרוצה", על-שם מלכה מאותה השושלת ה-18 האגדית,  אשתו של פרעה "יעח-מס", שהיתה גם בת זמנו של משה.

אשתו של משה "צי-פור-רה" היתה בעצם "תי-פר-רע", כמו "פו-טי-פר-רע" או "פו-טי-פר", שפירושו במצרית עתיקה – "לחם-בית-רע", כלומר לחם-הקודש – מנחת-הקורבן בבית-מקדשו של רע אל-השמש.

פירוש השם "יתרו" הוא "יאור". אביה של ציפורה נקרא ע"ש נהר הנילוס, המעניק חיים למצריים כולה. מרים, אחותו של משה, נקראה "מאריאת" – שפירושו במצרית עתיקה "אהובה", בניגוד למרירות ומרי – פירושיו העבריים של שם זה.

"רע-מסס מרי-אמן" – "בן-אל-השמש אהוב-האל אמן",- שלושת הצורות משמאל נקראות "מס-ס-ס" או בעברית "משה".

"רע-מסס מרי-אמן" – "בן-אל-השמש אהוב-האל אמן",- שלושת הצורות משמאל נקראות "מס-ס-ס" או בעברית "משה".

מגילת-אסתר

אך למרות ההשפעה המצרית העברים הם עם שמי. כך, כשכתבו את מגילת-אסתר המתרחשת בפרס, בחרו סופריה להנציח זוג אלים ממוצא שמי  – בניגוד לסביבה הפרסית העוינת – את מרדוק ואשתר הבבליים. מרדוק היה האל הבבלי הראשי – אל-המלחמה שהכניע את  הדרקונית תיאמת אלת-התהום ותרבת את כדור-הארץ הפראי.

האל הבבלי מרדוק מכניע את הדרקונית תיאמת

האל הבבלי מרדוק מכניע את הדרקונית תיאמת

אשתר, אשתו של מרדוק, היתה אלת-האהבה, שהפכה בגלגוליה השונים לעשתורת הכנענית ולאפרודת או אפרודיטי היוונית.

במגילת-אסתר הפך מרדוק למרדכי היהודי, ואשתר, שאחד מפירושי שמה היה "כוכב", הפכה לאסתר.

אלת-האהבה הבבלית אשתר

אלת-האהבה הבבלית אשתר

מגילת-רות

רות ובועז נפגשים לראשונה

רות ובועז נפגשים לראשונה

מגילה אחרת ששמות גיבוריה סמליים היא מגילת-רות. ברור, שאף אם שפויה בדעתה לא היתה קוראת לבניה "מחלון" – מלשון "מחלה" ו"כליון" מלשון" כלייה". סופרי-המגילה הם שכינו את בניה של נעמי, שכנראה אבדו שמותיהם ההסטוריים, בשמות שסמלו את גורלם. השם "נעמי" הוענק לאם עצמה כי היתה אישה נעימת-הליכות. "עורפה" נקראה כך כי הפנתה עורף לחמותה. השם "רות" נובע מ"רחמנות", והשם "בו-עז" נובע מן האומץ שהיה לבועז לשאת אלמנה ענייה בת לעם זר, ולהכניסה למשפחתו העברית המכובדת, רק מתוך אהבתו אליה. בסופו של דבר זכו השניים להימנות על אבותיו של דוד המלך.

אך השם "דוד" עצמו, שאין לו פירוש בעברית, הוא שם מצרי, ממש כשמו של הפרעה המפורסם "תות-ענך-אמן". "תות" נכתב "כ"דוד", אך הוא נקרא למעשה "תאוית", ופירושו – "דמות", השתקפות" – IMAGE. גם שם-אביו של דוד  המלך הוא מצרי, על-שם פרעה בשם "יזאזי" –  ISASI – בעברית "ישי".

שמשון ודלילה

בני-זוג נוספים ששמותיהם מייצגים רעיונות הם – שמשון ודלילה. שמשון היה "גיבור-שמש", שסימל בכוחו הפיזי, בשערו השופע כקרני-השמש ובעוצמת אהבתו את מזל אריה, הנשלט ע"י השמש. לעומתו סימלה דלילה את מזל דלי, שסממניו השליליים הם ערמומיות ובוגדנות.

על האסטרולוגיה בתנ"ך – במאמר הבא.

כדי לשלוח את הפוסט הזה במייל, או לפרסם אותו בפורום, השתמשו בקישור הזה:
http://www.emetaheret.org.il/?p=12674
רוצים לעזור? יודעים איך לכתוב ולהתנסח?
פרויקט אמת אחרת זקוק לעוד מתנדבים בעזרה בכתיבת כתבות.
אז אם אתם אוהבים את מה שאנחנו עושים, מדוע שלא תצטרפו לעשייה?
שלחו לנו מייל עכשיו
הירשמו עכשיו בחינם וקבלו עדכונים על תכנים חדשים ישירות למייל! »

אהבתם? שתפו עם העולם...
הבהרה: התוכן המוצג באתר הינו למטרות לימוד ועיון בלבד. אין לראות במידע המוצג הנחיה או המלצה מכל סוג שהוא, במיוחד בכל הקשור לבריאותכם. בכל מקרה של החלטה הנוגעת לבריאותכם, שינוי תזונה או כל דבר אחר, התייעצו עם רופא מוסמך. כמו כן, אין לראות את המידע המוצג כאמת מוחלטת, אלא יותר כהצגת דברים מתועדת היטב הנשענת על ראיות והצלבת נתונים. זו אחריותכם כבני אנוש עם ראש על הכתפיים להמשיך ולחקור ורק אז להגיע למסקנות, בהתבסס על כל המידע הקיים.
הגבלת אחריות: אתר פרויקט אמת אחרת אינו אחראי לדיוק, שלמות או יעילות המידע או המוצרים המוצגים באתר. דעות כותבי המאמרים הנן של כותבי המאמרים בלבד. המידע המוצג באתר הנו למטרות של חינוך ובידור בלבד והשימוש במידע הנו באחריות קוראי האתר. אתר פרויקט אמת אחרת ומפעיליו לא ישאו בשום אחריות עקב שימוש במידע המתפרסם באתר.

153 תגובות »

הנחיות לכתיבת תגובות:

1. שמרו על שפה נאותה
2. כתבתם טענה או הבעתם דעה הפוכה? צרפו קישורים למידע נוסף שתומך בדעה שלכם. משפט כגון: "זו סתם תיאוריית קונספירציה מטופשת" איננה תגובה מתאימה.
3. גם אם משהו נראה לכם הזוי, אין זה אומר שהוא לא נכון. בכל פוסט יש קישורים למקורות המידע וקישורים למידע נוסף. קודם קראו אותם, עשו קצת מחקר ואז תכתבו תגובה.
4. כתבו את שמכם וגם את שם המשפחה, או בחרו בכינוי ייחודי, או (הכי טוב) הרשמו באתר, כדי שנוכל לדעת מי כותב את התגובה ולהתייחס בהתאם.
5. אם הנכם מגיבים חדשים או שצירפתם לתגובה שלכם יותר מקישור אחד, המתינו בסבלנות עד שתגובתכם תאושר.
6. חובה לקרוא את תנאי השימוש באתר לפני פרסום תגובה.
7. תגובות שכל מטרתן להשמיץ ו-או לזלזל באתר או במי מגולשיו לא יפורסמו
מנהל הפרוייקט שומר לעצמו את הזכות לערוך תגובות שאינן הולמות ו/או לחסום גולש מלהגיב...

השאירו תגובה

קבלו את התגובות ב RSS

שמרו על כללי פרסום התגובות בבקשה

כדי להוסיף תמונתכם לתגובות הרשמו באתר: Gravatar .

קבלו עדכונים בחינם למייל »

הרשמו בחינם וקבלו עדכונים פעם בשבוע על ידיעות חדשות מהאתר. תמיד תוכלו להסיר את כתובתכם בקלות ואנו מתחייבים לא למסור לגורם שלישי את המייל.
  • רגע אחד...
אמת אחרת בפייסבוק
 
כבר עשית לנו לייק בפייסבוק?

בעזרתכם נוכל להגיע ליותר אנשים עם המידע...

אל תציג הודעה זו שנית