- פרויקט אמת אחרת - http://www.emetaheret.org.il -

דור חדש של טורבינות רוח להפקת חשמל לצריכה ביתית

האם ייתכן שבקרוב נוכל לראות דור חדש של טורבינות רוח על גגות בנייני מגורים?

להב הטורבינות מפיק רעש בעצמה גבוהה ומשום כך ישנם אנשים החושבים שהימצאות טורבינות אלה על גגות הבניינים יפריע לדיירים.
בנוסף, יש הטוענים שתפוקת האנרגיה מן הטורבינות היא נמוכה בנוסף לרעש הרב ועל כן הרעיון אינו יעיל ואינו כדאי.

קבוצת חוקרים מרוטרדם שבהולנד ושמה " אר. אנד. די." טוענת שהם מתבססים על רעיונותיו של ארכימדס.

שם החברה אשר הקבוצה הקימה הוא "ארכימדס" וביום שלישי, החברה חשפה טורבינה חדשה הנקראת "טורבינת רוח עירונית מסוג ליאם אפ. 1".

סדרת טורבינות "ליאם" מובילה דור חדש לחלוטין של טורבינות רוח המיועדות לשימוש ביתי, מעוצבות עיצוב חדשני ויעיל.

החברה טוענת שטורבינות אלה מתאימות לגגות בנייני מגורים בדיוק כמו קולטי שמש (פאנלים סולאריים).

הטורבינות החדשות מסוג ליאם אפ. אחת מסוגלות לייצר בממוצע 1,500 קילווט לשעה, מהירות הרוח היא חמש אם./אס. אשר משתווה לכמות הזהה לכמחצית מכמות צריכת האנרגיה ליחידת דיור אחת.

בשילוב עם קולטי שמש על גג הבניין, יחידת דיור יכולה לספק לעצמה באופן עצמאי את כל כמות האנרגיה אשר היא זקוקה.

מנכ"ל ארכימדס, ריצ'רד רויטנביק הסביר: "כאשר יש רוח, אנו משתמשים באנרגיה המופקת על ידי טורבינת הרוח. כאשר השמש זורחת, אנו משתמשים באנרגיה המופקת על ידי הפאנלים הסולאריים."

בזכות העיצוב המיוחד, סדרת ליאם מפיקה רעשים בעצמות נמוכות במיוחד.

הממציא, מרינוס מירמנט, המנהל הטכנולוגי הראשי, המציא סוג של טורבינה אשר איננה גורמת לרעש כלל.

סדרת ליאם מבוססת על חוקי הטבע ותיאוריות של המתימטיקאי היווני ארכימדס.

צורת הליאם היא צדף נאוטילוס (סוג של חילזון ים). הטורבינה עוקבת באופן אוטומטי אחר כיוון הרוח ומסוגלת להפיק עד שמונים אחוזים מהמקסימום אשר ניתן להפיק באופן תיאורטי ומכאן שהטורבינה עובדת ביעילות ובשקט.

על מנת להסביר מדוע בחרו לעצב את הטורבינה בצורת צדף הנאוטילוס יש לקחת בחשבון את העובדה שמרבית טורבינות הרוח הקיימות כיום דורשות הפרש בין הלחץ בקדמת הטורבינה ואחורי הטורבינה והצד האחורי של להבי החוגה על מנת לעבוד ביעילות.

למרות זאת, פער זה גורם לאפקט שלילי. הטורבינות לוכדות אנרגיה קינטית של הרוח בגלל המהירות, גורמות לשינוי כיוון הרוח והפחתת עוצמתה לכמעט אפס לפני הפיכתה לאנרגיה מכאנית. על ידי כך אפקט מהירות הרוח (באנרגיה קינטית) ברוטור היא מקסימלית וניתן להשיג תנופה על ידי תאוצת הרוח על מישור הרוטור.

הארכימדס התחיל בשנת 2006, נוסד על ידי מירמנט ורוטינביק. ביום שלישי החברה הכריזה שהחלה גם בפיתוח טורבינות יחסית קטנות לשימוש על אניות, על עמודים של פנסי רחוב וגם טורבינות במים.

מקור: Phys.org [1]