ראשי » תרבות / השראה » אתם כאן

שירת הסירנה: בידור, טירוף ומוזיקה מגויסת ב"אלחנדרו" של ליידי גאגא

עודכן לאחרונה: 12 בנובמבר 2014

אם מדונה הייתה מלכת הפופ הבלתי מעורערת של שנות ה-80, ה-90 וה-2000, הרי שסטפני ג'רמונטה, ליידי גאגא, היא ללא ספק הנסיכה המעורערת של 2010. רק בת 24, מצוידת בלבוש הזוי וחדשני וחיבה מוצהרת לגייז, he/she/it פרצה לתודעה לפני שנתיים ומאז הספיקה לכבוש את עולם הפופ בסערה עם להיטים כמו פוקר פייס, לאב גיים ופאפארצי. השיר Bad Romance שיצא בשנה שעברה הגיע למקום הראשון במצעדי 15 מדינות בעולם, שבר שיא אמריקאי כשהושמע 10,859 פעמים בשבוע אחד, ונחשב לקליפ הנצפה ביותר ביוטיוב בכל הזמנים (מעל 220,000,000 צפיות). בנוסף, גאגא כבר הופיעה בפני המלכה אליזבת בכבודה ובעצמה, יצאה לסיבוב הופעות עולמי (והופיעה גם בישראל), שיתפה פעולה עם אמנים מובילים כאלטון ג'ון, בריטני ספירס וביונסה, זכתה בשני פרסי גראמי ושלושה פרסי המוזיקה הבריטית, והגיעה למקום הראשון של מגזין טיים ברשימת האמנים המשפיעים השנה.

תמונה: בפגישה עם מלכת אנגליה, דצמבר 2009

די מדהים, נכון? אי אפשר להכחיש שיש לגאגא כישרון אמנותי ואיכויות ווקאליות של מצו-סופרן. על פני השטח, המוזיקה שלה מאוד קליטה וטרנדית (ועל כך יעיד צלצול הנייד בקירבתכם), והיא לא מפסיקה להמציא את עצמה מחדש. היא מגניבה, עוצמתית וסוחפת, ומשכיחה, לכמה רגעים, את השעמום שבחיים המודרניים. במבט יותר מעמיק, התכנים של המוזיקה שלה שליליים ומזעזעים. אז נכון שאלימות, מין ומוות, השילוש הקדוש בקליפים של גאגא, הם לא דבר חדש בתעשיית המוזיקה, ומוכרים כבר היטב למעריצי המטאל (אם אתם סטרייטים) או ההיפ הופ (אם אתם גייז/פליטי גלגל"צ). אבל החידוש של גאגא הוא בייבוא התכנים האלה אל חזית המיינסטרים הנגיש לכל, הפופ דאנס, פלוס ההקצנה הפרובוקטיבית שלהם באופן שיוצר לא פחות מהלם או בחילה בצופה ה"טרי", עד לכדי קבלה ואפילו אהדה בצופה שכבר מכיר, מכור, או משוכך.

התרעה: הפוסט הזה מכיל תמונות לא צנועות שעלולות לפגוע ברגשות הציבור הדתי, או במי שרגיש לכך.

לדוגמא, ב-11 במרץ 2010 שוחרר הקליפ ל"טלפון", הסינגל השני מתוך האלבום האחרון של גאגא, The Fame Monster. הקליפ מהווה המשך ישיר ל"פאפארצי", בו גאגא הושלכה מהמרפסת על-ידי החבר שלה, שברה את איבריה, עברה שיקום, ולבסוף הרעילה אותו.

ב"טלפון", הליידי מגיעה לכלא, מוצגת בעירום פרונטלי מלא, לובשת משקפיים שעשויים מסיגריות, מתנשקת עם טרנסקסואליות אלימות, ומשתחררת בערבות ע"י ביונסה כדי לעזור לה להרעיל את החבר שלה ושאר סועדים. לאחר ההרעלה הן רוקדות בזירת הרצח בלבוש הדגל האמריקאי, ואז נמלטות יחדיו.

בעוד שMTV, לוס אנג'לס טיימס, ניו יורק מגזין ורבים אחרים שיבחו את גאגא על ההשקעה המוסיקלית והויזואלית שב"טלפון", התכנים שלו גרמו לתרעומת ברחבי העולם. ארגונים שמרניים בארצות הברית טענו שמדובר ברעל למוחות הילדים וכי אינם רוצים להראות דברים שכאלה. העירום והגסות בקליפ הביאו לסגירתו ביוטיוב, עם אפשרות כניסה לגילאי 18+. המבקר ארמונד ווייט מהNew York Press תיאר את הקליפ כ"אכזרי ודוחה" וציין שהוא "התגלמות חוסר השפיות של הפופ המיינסטרימי העכשווי". לא שזה פגע בפופולאריות ובהערצה לגאגא, להיפך.

ב-8 ביוני 2010 שוחרר הקליפ ל"אלחנדרו", הסינגל השלישי באלבום, ושלושה ימים לאחר מכן כבר הגיע ל14 מליון צפיות בערוץ הרשמי של גאגא ביוטיוב. בראיון ל Fuse TV אמרה גאגא שהכוונה הבסיסית מאחורי השיר היא "להתאהב בחבר הכי טוב", ובראיון ללארי קינג הסבירה שהקליפ הוא "הומו-אירוטי צבאי. הוא חוגג את האהבה וההערכה שלי לקהילת הגייז, את ההערצה שלי לגבורה שלהם, האהבה שלהם אחד לשני ואומץ הלב שבמערכות היחסים שלהם".

גם אם אכן לכך התכוונה המשוררת, ואפילו שיבצה רמיזות אפשריות למדונה, אייס אוף בייס ואבבא (פרננדו?), אריאנה מלמד טוענת בynet שאין כל קשר אמיתי בין השיר לבין המקום, הזמן והעלילה של הקליפ. "אלחנדרו" מתחיל בצ'רדש מנוגן בכינור ומסתיים במותה של גאגא כנזירה/נאנסת, כשברקע רוקדים ונלחמים גברים שלובשים מדים בהשראה נאצית וגרבי רשת בהשראת "קברט".

לנוכח העושר והעומס הויזואלי, כמו גם העקביות של סמלים מסוימים שחוזרים על עצמם (כגון סמל הפנטגרם, התיש או העין האחת), קמים ברחבי הרשת אלו שטוענים שיש בקליפ מסרים נוספים, עמוקים יותר, מול אחרים שמבטלים טענות אלה כ"קונספירציה". אתר בשם The Industry  Exposed מציג את פרשנותו של הבלוגר Vigilant Citizen, הטוען, בעזרת הקבלות ויזואליות, שהסימבוליקה האפלה של גאגא לקוחה מארגון הבונים החופשיים. באתרים כדוגמת Conspil.com נטען גם שהארגון מקדם בסתר שלטון טוטליטרי גלובלי, או סדר עולמי חדש (New World Order) בסגנון 1984 ו"עולם חדש אמיץ", בו המגמה היא להפוך אזרחים לרובוטים ("דבורים פועלות") נטולי עצמאות מחשבתית או זהות מינית ברורה ע"י שימוש בטכנולוגיה פולשנית.

מנגד, מאיר עיני ממיוזיק פייג' לא חושב ששטן הוא כזה ביג דיל: "יש אופנה חדשה בעולם המוזיקה, שמנסה להשפיע על צרכני המוזיקה להאמין בתרבות אלילים, שטניזם, וסתם להסתער על הדיסקים ולגרום לגאגא, ג'ייזי וחברים להיות נורא עשירים". ב"טלפון לשטן" אייל דץ מוואלה! כותב ש"הקליפ… הוא עוד חוליה בשרשרת שמעידה כי ליידי גאגא חברה בכת שזוממת להשתלט על העולם. כך לפחות משוכנעים כמה בלוגרים מטורללים ברחבי העולם… חברה באחוות הבונים החופשיים, שליחה מסוכנת של האילומינטי, ארגון סתרים רב עוצמה שזומם להשתלט על האנושות, סוגדת לשטן – רשת האינטרנט טובעת בתיאוריות קונספירציה המנסות להתחקות אחרי דמותה המסתורית של הזמרת". הוא גם מצטט את עידו הרטוגזון, בלוגר ועיתונאי ש"לא מתרגש מ-328,000 התוצאות בגוגל לחיפוש "האם ליידי גאגא היא אילומינטי?". לטענתו, אותם בלוגרים ומאות אלפי הגולשים שבוחשים בשמועות, הם בסך הכול קורבן לניסוי מרתק שמפעילה הקבוצה שמאחורי המותג ליידי גאגא". בבלוג שלו, טכנומיסטיקה, הרטוגזון אף טוען בהערצה שהופעתה של גאגא בסצינת הפופ היא לא פחות מאירוע משיחי ושהיא אליל אנדרוגני שירד לעולם בני התמותה. הוא חותם במילים: "ליידי גאגא עשתה את זה בצורה מושלמת כל כך שהיא גורמת לי לרצות לעזוב את הכל ולהתמסר לרגע הזה. לריקוד. לשמחה. לאיפור. לאופנה אקסצנטרית. אפשר לעזוב את כל השאר. אין טעם להמשיך במשחק הזה. הגאולה הגיעה."

לנוכח ויכוח המחנות לגבי מי צודק ומי טועה, ברצוני להצביע על שלוש רמות אפשריות של פרשנות, או צריכה, לעבודתה של ליידי גאגא שאינן מבטלות אחת את השניה אלא מתקיימות במקביל, ברבדי עומק ועקביות שונים.

הרמה הראשונה והשטחית ביותר היא, כמובן, בידור. גאגא שולטת, על כל המשתמע מכך (עושר, עוצמה, מלתחה יוקרתית ובלתי נדלית, נתינים רבים). הקליפים שלה מקוריים, מפתיעים, גרנדיוזיים וסקסיים. כולם רוצים מילים פשוטות, לא לחשוב יותר מדי, וזאת בדיוק המשמעות של המילה Gaga ואולי גם של מילות השיר "אלחנדרו": היא אוהבת את החבר שלה, הוא לוהט כמו מקסיקו, אבל היא מבקשת שלא יקרא לה, שלא יחשוב שהיא הבייבי שלו. מה היא כן רוצה? לעשן סיגריה בשקט. ברמה הזאת המילים לא יותר מדי הגיוניות או חשובות, יש רק כאן ועכשיו בלי שם ואחר כך. אבל מה רע לנו? למה לקנא או לחפור? פשוט נהנים מהAle-Alejandro, מהתפאורה הלא שגרתית, מהמילים החוזרות ומהקצב. מכיוון שהרשת עמוסה לעייפה בכתבות על גאגא ברמה הזאת לא נתמקד בכך כאן, אלא נתבונן מעט יותר לעומק.

ניתן לזהות רובד עמוק יותר במוזיקה של גאגא אם וכאשר מוכנים להרפות מהנאה שטחית ואטומה, ולהודות שגם אם נקבל את מוטיב ההערכה לגייז לא ממש נמצא הגיון עקבי שמצריך את כל מה שמוצג לפנינו.

אז מה בעצם רואים ב"אלחנדרו"?

חלק 1: פתיחה

 

 

 

בתחילת הקליפ נראים חיילים בבגדים תחתונים במועדון. "מדים בהשראה נאצית, גרבי רשת בהשראת קברט". כל החיילים ישנים, מלבד אחד, שצופה במבט קפוא. במיקום אחר מופיעה קבוצת אנשים/חיילים בתספורות "פטרייה", לצד מה שנראה כשתי פירמידות. אחד מהם אוחז במגן דוד לא סימטרי, או פנטגרם, עם סורגים. אחרים מחזיקים שני חישוקים ומשולש. כמה מהם בכיסוי פנים, צועדים קדימה ו"מפנים דרך", בעוד השאר באים בעקבותם ומבצעים כוריאוגרפיה צבאית.

חלק 2: הלוויה

גאגא מופיעה ולראשה מתקן עתידני המכסה את עיניה. נשמעת נגינת כינור, וגאגא נושמת בכבדות. היא מוקפת בשומרים. (בחזיונה?) היא נראית צועדת בבגדי אבל בראש הלוויה ונושאת לב כבול בצורת האות A. נראה חייל/שוטר קפוא בעל קסדה דוקרנית שסוגרת את פיו ואקדח צמוד למפשעתו המחוברת לחוטים. גאגא אומרת, במבטא ארופאי, "אני יודעת שאנחנו צעירים ושאתה אולי אוהב אותי, אך אני לא יכולה להיות איתך כך יותר, אלחנדרו".

חלק 3: צפייה

גאגא מסירה לחלופין את הכיסוי מעיניה וצופה בחיילים/רקדנים בשלג. החיילים מבצעים כוריאוגרופיה צבאית, "מאחדים כוחות" ונלחמים לרקע סרט שחור לבן המראה מבנים וצלבים נשרפים.

חלק 4: דת/מין

גאגא לבושה כנזירה, אוחזת במחרוזת תפילה ומתפללת לאלחנדרו שיתן לה ללכת. לאחר מכן היא מופיעה ללא התלבושת על מיטה לצד גברים הנקשרים בחבלים. היא רוקדת איתם והם מציגים קיום יחסי מין. לבושה של גאגא משתנה לגלימת כוהנת עם צלבים הפוכים. היא עומדת במרכז החיילים/רקדנים מהחלק הקודם, והסרט שהוקרן קודם הופך לצבעוני. החיילים רוקדים מסביבה, אוחזים ומניפים אותה כלפי מעלה. על הגלימה שלה, באזור המפשעה, ישנו צלב הפוך/סמל פאלי. היא מכניסה את מחרוזת התפילה לפיה.

חלק 5: קברט

גאגא מופיעה בשחור לבן בלבוש המזכיר את סאלי בולס מקברט. גם היא כעת עם תספורת "פטרייה". מצטרפים אליה חיילים נשיים, וישנם פיידים רבים. היא מרימה את ידיה. הסצינה משתנה לצבעונית, עם חיילים שרוקדים לצידה. לחזייתה מחוברים רובים.

חלק 6: הופעה

גאגא שרה במועדון של סצינת הפתיחה בפני חיילים ישנים. גם היא לובשת מעיל עור, ומאחוריה יש צלב עץ. הסצינות הקודמות של הקליפ מופיעות בשחור לבן. החייל/קצין הער מסצינת הפתיחה נראה בצבע. הוא מביט מהצד/מפקח על החיילים והכוהנת. החיילים מתנשקים בפריימים קטועים ומקיימים אינטראקציה אלימה עם הכוהנת, שמנסה להתנגד להם. ברקע נראות שריפות (מופיע גם המבנה הבוער שהוקרן לחיילים בחלק 3, רק בצבע). ישנו המון מתפרע ושוטרים עם קסדות ואלות.

חלק 7: הסוף

החלקים הקודמים מופיעים שוב ומגיעים לסיומם. הנזירה מופיעה בחטף והקצין מסיר את כובעו. הכוהנת מסירה את היד מעינה. תמונות הפתיחה וההופעה מוצגות בשחור לבן וגאגא מסירה את משקפיה. חלק הקברט מסתיים בתנועות חיכוך ידיים (אש?) ועמידת "צלב". הכוהנת נזרקת מצד לצד ע"י החיילים, ולבסוף מתפשטת ושוכבת איתם. תמונת הסיום מציגה את החייל/שוטר המחובר לחוטים מתחילת הקליפ לצד הנזירה, שפניה/דמותה נשרפים. הסוף.

אימג'רי לא מתקיים בוואקום. יש לו השלכות והשפעה על צופיו, במיוחד במדיום כה נגיש לכל גיל כמו מוזיקת פופ. מול התפיסה השטחית של "אלחנדרו" כאומנות חסרת השלכות, או סתם שיר מגניב, בחינה איטית ומפורטת יותר שלו מעלה תחושה לא קלה, וככל שמתעמקים הרושם הכללי שמתקבל הוא של חוסר הגיון קיצוני, או טירוף, מילה לא פחות קשה ממה שרואים בקליפ. האווירה היא אפלה ומנוכרת, כך גם התפאורה, התלבושות והמחסור בהן. הוא גדוש בניגודים לכל אורכו: עובר משלג (אירופה, נגינת כינור) לאש (מקסיקו, קצב לטיני), הוא מהבהב ורציף, צבעוני ושחור לבן (הווה מול עבר?), מכיל חיילים שאמורים לייצג כוח אך משדרים פגיעות חשופה ונשיות (בתספורת אנדרוגנית, גרבי רשת ונעלי עקב), ומחבר אזורים פגיעים כמו שדיים או מפשעה לכלי נשק פוגעים. נראית בו נזירה בבגדי לטקס (המשמש גם בתעשיית המין), וכוהנת שלובשת צלבים הפוכים על גלימתה ואיבר מינה. מתערבבים בו תכנים קשים של אלימות (חיילים במדים נאצים או שוטרים מכים בהמון), אונס קבוצתי ומוות.

הקליפ מושקע, מדויק ומתוכנן בקפידה, וקשה להאמין שהדימויים בו הם מקריים או שרירותיים. בהנחה שיש משמעות למה שאנו רואים, מיהם החיילים לפניהם מופיעה גאגא במועדון, ומדוע הם ישנים? האם זוהי מטאפורה לקהל בפניו היא מופיעה, שגם כן אינו ערני לתכני השירים שלה? ואם כך, מיהו החייל הער? מהו הלב אותו נושאת גאגא, ומדוע הוא כבול? האם החיילים בתחילת הקליפ מתאמנים מול סרטון השריפות, אותו הם יוציאו לפועל בחלק 4 כשוטרים? מדוע החיילים משדרים נשיות, ואם כך, למה גאגא שוכבת איתם? ועוד בהקשר דתי? ומה פשר הצלבים הנשרפים וההפוכים?

על אף התחושה הקשה שעולה מהדימויים, עדיין אנו נותרים ללא תשובה ברורה למשמעות הקליפ, והעקביות היחידה שנמצא ב"אלחנדרו" היא חוסר ההגיון הויזואלי שהוא חולק עם שאר הקליפים של גאגא, כמו גם חזרתם של סמלי התיש, הפירמידה והעין האחת. כך הם מופיעים בעבודותיה.

היינו יכולים לחשוב שמדובר אולי בגימיק כלכלי ייחודי לגאגא, אבל מסתבר שסמלים אלו מופיעים בצורה רחבה בתעשיית המוזיקה:

אם כך, ישנה עקביות ויזואלית מסוימת. נוכל להחליט שמדובר בסך הכל בטריק שיווקי שנועד לקדם מכירות, ואז נניח לעניין, בלי לשאול את עצמנו למה דווקא סמלים ספציפיים אלה יותר רווחיים מאחרים. האפשרות השניה היא שנשאל למי סמלים אלה רלוונטיים מחוץ לעולם המוזיקה. והתשובה היא: לארגון הבונים החופשיים, ונגזרותיו המאוחרות (כ"מסדר השחר המוזהב" והאילומינטי)

ייתכן שהכתבה הבאה, שהתפרסמה בעיתון דבר (ראשון) ב8 במאי 1996, תעזור לענות על השאלה למה דווקא סמלים ספציפיים אלה יותר רווחיים מאחרים:

בכירים בישראל נוהגים לקיים פולחנים של הבונים החופשיים

יעל פישביין

"ארגון העל של הבונים החופשיים, הנקרא אילומינאטי, החל בחודשים האחרונים לקיים טקסים פולחניים בישראל. אתמול חשף הערוץ הראשון בטלוויזיה דירת מסתור של הארגון בתל אביב. אנשים מהצמרת הפוליטית והכלכלית בישראל נוטלים חלק בטקסים, הכוללים הדלקת נר בתוך גולגולת והתקשרות לכוחות חיצוניים. "לדבר ראשון" נודע, כי עד החודשים האחרונים  נהגו חברי האילומינטי בישראל להשתתף בהתכנסויות פולחן בלונדון מדי שלושה חודשים. הבונים החופשיים ידועים כארגון צדקה, שמקיים שלוחות בכל העולם. חבריו אינם קשורים לטקסים. בתת-הארגון של הבונים החופשיים, האילומינטי, חברים נבחרים, בינהם בנקאים, פוליטיקאים ואנשי כלכלה בכירים מכל העולם. שמו של בנקאי יהודי ידוע הוזכר כאחד מהם .אילומינאטי מבקש ליצור מעין ממשלה עולמית. הטקסים נועדו ליצור קשרי אחווה בין חברי הארגון, שאמורים לממש חזון זה…"

על פי אתר קונספיל, עיתון "דבר" נסגר באותו חודש בו פורסמה הכתבה. האתר גם מפרט שאת סמלי הבונים החופשיים (כגון הפירמידה עם העין) ניתן למצוא במקומות רבים בארץ, כולל בתל אביב, ואפילו על גג בית המשפט העליון בירושלים, אשר נחנך ב-1992 ומומן בידי קרן רוטשילד (אולי אליו התכוונה הכתבה במילים "הבנקאי היהודי המפורסם"?)

מבנה בית המשפט העליון הוא מאוד אוקולטי, ומי שרוצה יכול לקרוא עליו עוד כאן.

לאור הנזכר לעיל, ראוי לשאול האם השימוש של גאגא בסמלי הבונים החופשיים הוא בסך הכל גימיק שיווקי. ואולי, בעצם, הגימיק השיווקי האמיתי הוא השימוש של הבונים החופשיים בגאגא? השאלה הזאת מאפשרת רמת פרשנות נוספת לשיריה, זו של מוזיקה מגויסת, בה המוזיקה הנראית על פני השטח איננה המטרה הסופית, אלא אמצעי שמשרת מטרה נפרדת וסמויה יותר. מכאן אשתמש בניתוחו של Vigilant Citizen ל"אלחנדרו" [קישור למאמר באנגלית], כמו גם בתרומותיהם של משתמשים אחרים מרחבי הרשת, כדי לבדוק האם נקודת מבט שלישית זו תגלה בגודש הויזואלי של גאגא סיבתיות ועקביות רבה יותר.

על פי Viligant Citizen, הסימבוליזם שבקליפ מתאר טרנספורמציה דתית בהקשר של מדינת משטרה אלימה. המוטיב העיקרי הוא זריקה או דחייה. גאגא עוזבת את אלחנדרו בתחילת השיר:

I know that we are young
And I know you may love me
But I just can’t be with you like this anymore,
Alejandro.

היא צועדת בראש לוויה. משהו מת בתוכה ונראה שזאת אהבתה לאלחנדרו. אבל מי זה אלחנדרו? בחור גיי שאיתו היא לא יכולה להיות? או מישהו אחר שהיא בוגדת בו עם רוברטו ופרננדו? האפשרויות יכולות להיות רבות, כי מילות השיר לא ממש מספרות לנו. הסמלים שבקליפ, לעומת זאת, מספרים לצופים שקיימת אפשרות למשמעות עמוקה יותר.

הלב אותו היא נושאת, אשר כבול באות A, מזכיר את סמל "הלב הקדוש" של ישוע הצלוב, דימוי מפורסם בנצרות: [תמונה]

האם A מסמל את Alejandro? האם בשם זה מתכוונת גאגא לישוע?

לאחר מכן היא נראית שוכבת בתלבושת נזירה עם מחרוזת תפילה בידה, מביטה למעלה, מרימה את ידיה ומתפללת לאלחנדרו שיתן לה ללכת: [תמונה]

בשלב זה ניתן לשער שהשם אלחנדרו מתייחס לאלוהים או לעיקרון דתי כלשהו.

גאגא שרה:

She hides true love
En su bolsillo.
She’s got a halo ’round her finger,
Around you.

ההילה מסביב לאצבע היא טבעת נישואין, וההילה מסביב לאלחנדרו מצביעה על היותו "קדוש". טבעת הנישואין מסמלת את איחודה הדתי של גאגא עם אלוהים, אבל היא עכשיו מתביישת בקשר הזה, ומחביאה את הטבעת בbolsillo, כיס בספרדית. למה ההתייחסות לרוברטו ופרננדו? האם גאגא מתייחסת לעיקרון השילוש הקדוש בנצרות? גולש אחד קישר זאת לאטימולוגיה של השמות:

ALEJANDRO = "מגן האנשים" (אלוהים)

FERNANDO = "כמה לשלום וגבורה" (ישוע)

ROBERTO = "בהיר וזורח" (רוח הקודש)

חם יותר ממקסיקו = גהנום

Don’t call my name don’t call my name Alejandro (God)

I’m not your babe, I’m not your babe, Fernando (Jesus)

Don’t call my name, don’t call my name, Roberto (Holy Spirit)

[In the English Bible, “babe” = “child”. Exodus 2:6]

אם כך, גאגא רוצה לעזוב את אלחנדרו, אלוהים. היא מחליטה לאמץ דת חדשה. מנזירה היא הופכת לכוהנת בגלימת צלבים הפוכים: [תמונה]

VC מסביר שבמאגיה שחורה ושטניזם הפיכת אובייקט מקודש מסמלת חילול של מה שהוא מייצג: [תמונה]

כאשר הצלב ההפוך מופיע על מפשעתה של גאגא הוא הופך לסמל פאלי, והצירוף רומז לאנדרוגניות ושילובם של הניגודים, מוטיב מרכזי בתורות האוקלוטיות.

טרנספורמציה

על ידי בליעת מחרוזת התפילה, גאגא מטמיעה בתוכה סמל של התקדשות דתית כי: א) זה יוצר הלם וישיג תשומת לב תקשורתית, ו-ב) ההתחרות באלוהים היא מוטיב עיקרי בשטניזם, וVigilant Citizen טוען שבליעת המחרוזת מסמלת את נסיונה של גאגא להשיג כוחות מיסטיים. בסצנה אחרת היא חוזרת שלוש פעמים בידיה על "סימן הברכה", [תמונה] אשר שמור לקדושים בנצרות.

בהמשך הקליפ היא נדחפת באלימות בידי הרקדנים המקיפים אותה. בתחילה היא מנסה להתנגד, אך אחר כך נכנעת ומסירה את לבוש הכוהנת לחניכה ופולחן מיני. [תמונה]

בדומה לצלבים, בסוף גם גאגא נשרפת כנזירה על ידי אש פנימית (VC: פירוש שמו של לוציפר הוא "נושא האור"). סצינה זו מסמלת את הכחדת הישן, ואת הפיכתה של גאגא למשהו אחר.

מדינת משטרה אלימה

הטרנספורמציה של גאגא מתרחשת ברקע צבאי קודר ואופרסיבי. VC טוען שתעשיית המוזיקה מלעיטה את הציבור בדימויים צבאיים משולבים במיניות, כדי להוריד את רמת הרגישות שלנו ואף לצור הקשר תת-הכרתי ששלטון צבאי הוא דבר רצוי. קחו למשל את ההופעה של ביונסה השנה בטקס פרסי הגראמי, בה היא שרה את השיר If I were a boy מוקפת בצבא עתידני, בלי שום קשר ולו הקלוש ביותר לשיר עצמו. וכך גם עם ליידי גאגא ב"אלחנדרו". לצד מוזיקת פופ קליטה אנו רואים ברקע אי-שקט חברתי, בניינים נשרפים ושוטרים רצים עם אלות. לו היינו רואים את זה בחדשות סביר להניח שהיינו מאוד מוטרדים, אולי אפילו עושים משהו בקשר לזה. אבל השילוב של התכנים האלו בתוך שיר קליל יוצר אצלנו הקשר תת-הכרתי מרגיע ומאשר, וייתכן שאחרי צפיות רבות לא מודעות, גם אם היינו רואים את התכנים האלו בחדשות כבר היינו מספיק חשופים אליהם בשביל לא להתנגד.

הוידאו מתחיל בקבוצה שצועדת לקצב צבאי. לחלקם כיסוי פנים (אסירים?). אחד מהם בתוך מבנה דמוי פירמידה והשני אוחז בהקסגרם/פנטגרם עם סורגים. האם זהו דימוי לאזרחים הנושאים בידיהם את סמלי הדיכוי של השלטון? גאגא נצפית בעמדת כוח, לובשת מבנה ראש (כתר?) שחור ומואר (Illuminated) ומביטה בחיילים/אסירים המופיעים מולה. על פי VC, חשיפת העין האחת לסירוגין מלמדת על מקור עמדת הכוח שלה.

בהמשך גאגא לובשת חזיית רובים, בהתאם לנסיון לשלב בין אימג'רי מדכא למיני וכך להפוך אותו לנחשק או נסבל. רקדני הליווי שלה לבושים בתלבושות המזכירות דיקטטורות כשל היטלר, סטאלין ומוסוליני. דיכוי פוליטי הוא אכן ס… אה, בעצם רגע… הוא בניגוד מוחלט לכל מה שדמוקרטיה אמורה להיות, אומר VC. [תמונה]

האם יש לכך השפעות מחוץ לתעשיית המוזיקה? הפסקת פרסומות קצרה (מיד נשוב)

אל אלחנדרו, רוברטו ופרננדו מצטרף גם כוכב המונדיאל כריסטיאנו רונאלדו, מהכדורגלנים העשירים בעולם, שנכון להיום מרוויח 11.3 מיליון ליש"ט בריאל מדריד, [כאן] בפרסומת לארמאני הלבשה תחתונה. האם הפרסמות משדרת מין או אג'נדה? (שימו לב לעין, בטח בדיוק גירד לו בגבה).

והנה רומי חנוך, הבת של שלום, בגיליון "את", יוני 2010

מזכירה לכם מישהי? סתם אופנה שלא משפיעה על אף אחד? או אולי צירוף מקרים?

רותם סלע, בגיליון מאי

ומילי אביטל, בגיליון אפריל…

וחזרנו. המוטיב האחרון בניתוח של VC נקרא עבדי שליטת מוח. בסצינה סימבולית (שפותחת ומסיימת את הקליפ) נראה חייל מחובר לחוטים, כמו מריונטה. ממבטו הקפוא לא נראה שהוא שולט על תנועותיו, או בכלל מסוגל לזוז, והוא מצמיד אקדח למפשעתו (עוד שילוב של נשק ומין): [תמונה]

לאחר מכן, במקום הדומה לבית מעצר, מחנה אימונים או כליאה, גאגא קושרת את חבריה הגייז ואונסת אותם: [תמונה]

בסוף הקליפ מופיעה גאגא מחוברת לחוטים. האם גם בה שולטים? האם כך מסתיימת הדרך שהיא מציעה? [תמונה]

אולי כך גם מוסברת דמותו של החייל הער. האם הוא ייצוג לאנשי האילומינטי, המכוונים ומפקחים על המתרחש, ערניים למסריה האמיתיים של גאגא, בעוד כל שאר הקהל בהופעתה ישן?

נסיים את סקירת מאמרו של VC בהופעתה של ליידי גאגא עם "אלחנדרו" בתכנית אמריקן איידול. בצפייה ראשונה לא נראה שיש כל קשר בין ההופעה לקליפ. רואים שם מלאך עם כנפיים (ישוע? הילל בן שחר?) אשר אש יוצאת מראשו ("נושא האש"?) בכל פעם שגאגא אומרת "אלחנדרו". בסוף ההופעה, גאגא מורמת על ידי הרקדנים שלה כלפי ה"מלאך", כאשר נוזל אדום כדם זורם ממנו. בחנו את עצמכם: לפי דעתכם וביחס לקליפ, איזו משלוש נקודות המבט מאפשרת את הפירוש העקבי ביותר למה שרואים בהופעה?

"אלחנדרו" כביטוי הערכה לגייז

ליידי גאגא נחשבת לגיי אייקון עולה, ובשנתיים האחרונות הספיקה לספר פעמים רבות בתקשורת על תמיכתה בגייז, הכריזה על עצמה כביסקסואלית, והופיעה במספר ארועי גאווה. בעצרת מצעד השיוויון הלאומי (National Equality March)  לזכויות הקהילה הלהט"בית, שנערך בוושינגטון באוקטובר 2009, טענה גאגא שהשתתפותה במצעד [תמונה] "היא האירוע היחיד החשוב ביותר בקריירה שלה". היא סיימה את נאומה במילים: Bless God and bless the gays, באופן דומה בו הקדישה לשניהם את זכייתה חודש קודם לכן בטקס הMTV Video Music Awards, בו "דיממה" על הבמה.

שוב, על פניו (או שאולי נגיד, מנקודת ההסתכלות הראשונה), לא נראה שיש בעיה עם התמיכה של גאגא בגייז. עוצמה גלובלית היא ללא ספק נכס מושך לשכבות מדוכאות, ואם היא עוד מבטיחה שבלי לחשוב נהנים הרבה יותר, אדרבא.

מנקודת ההסתכלות השניה, שלוקחת לא רק את איך שהשיר נשמע אלא גם את מה שהוא מכיל, בהחלט יש מקום לשאול האם מטרתה המוצהרת של גאגא בכלל הושגה, והאם קהילת הגייז מוצגת כעיקרון חיובי ומוערך באמצעות הקליפ? שאלה טובה.

אבל זאת האפשרות שמציעה נקודת המבט השלישית שבאמת מטרידה.

הומוסקסואליות ורדיפה דתית הם לא דבר חדש, וניתן למצוא אותם משחר ההיסטוריה ועד ימינו.

דוגמא מחו"ל ומהארץ: חרדים מפגינים נגד קיום מצעד הגאווה בירושלים,2007.

המאבק בין שני מגזרים אלה הוא בדרך כלל תוצאה של פנאטיות וכפייה דתית שנובעת מעיוורון רוחני, התייחסות אינטרסנטית לכתבים, ואי ההבנה שלשום דת אין מונופול על אלוהים, או על הקשר שלו עם כל ברואיו, הומואים או סטרייטים, אותם ברא באהבה שווה. ככלות הכל, זו הנשמה שאוהבת, לא הגוף.

בערות זו יצרה חיץ בין תרבות הגייז ובין הגדרה דתית כלשהי. כמובן שישנם ארגונים ואינדיבידואלים יוצאי דופן, אך התרבות ככללותה מצטיירת, במיוחד באירועי הדגל של הקהילה, כנהנתנית, כמעודדת אטרף תאווה חומרי, קצר, וחסר מחויבות, ולכאורה עם מעט מאוד רלוונטיות לאלוהים. ללא אלטרנטיבה ראויה שתצביע על הקשר האמיתי בין אהבה לאלוהים, נכנסת לתמונה ליידי גאגא.

אם גאגא אכן הייתה גימיק שיווקי בידי האילומינטי, או ציפוי מסוכר לקידום תרבות אפלה, שלטון מדכא ופולחן שטני, התמיכה שלה בקהילת הגייז הייתה כמו שימוש ציני של "הפרד ומשול" בין שני הצדדים, כאילו שבכלל יש שני צדדים נפרדים (God and the gays), וההבטחה שלה לעמוד תמיד לצידם הייתה שווה להבטחה של סוחר סמים שתמיד יגן על זכויותיהם של לקוחותיו לקנות ממנו חומר מטשטש. ומדובר בלקוחות רבים. האבסורד הוא שכשמנסים להצביע על התכנים השליליים במוזיקה של גאגא, רבים ממעריציה הגייז מזדעקים כחיילים נאמנים במחשבה שמישהו מנסה לפגוע במחאה שלהם (המוצדקת במהותה), ולא רואים את השימוש שגאגא משכילה לעשות בהם.

בכל מקרה, מעבר לרמה שבה נתבונן בקליפ (כבידור שטחי, טירוף מדאיג או כמוסיקה מגויסת המשרתת אג'נדה רחבה יותר), נראה שטענתה הראשונית של גאגא ש"אלחנדרו" עוסק בהערכה לגייז היא כמו לטעון שהסרט "אוואטר" עוסק בהגנה על זכויות החתול. במאי הקליפ, סטיבן קליין, אמר בראיון לStyleite ש"הסימבוליזם הדתי בקליפ לא אמור להביע שום דבר שלילי, אלא מציין את מאבק הדמות בין הכוחות השחורים של עולם זה לבין הגאולה הדתית של הנשמה". הוא כמובן לא ציין בגאולה של איזו דת מדובר, אך לנוכח הנזירה הנאנסת והצלבים הנשרפים אני לא אתפלא אם לא מדובר בנצרות.

לסיכום

אדם שומע שיראה שני חרשים מדברים בשפת הסימנים בדרך כלל לא יבין הרבה. גם ייתכן שלילד הדבר פשוט יראה  כתנועות ידיים מגניבות או מטורפות. לעומת זאת, אדם שדובר את שפת הסימנים ימצא בה קו מחשבה עקבי ומסר. הוידאו ל"אלחנדרו" הוא מאוד מורכב וסימבולי, ומאפשר פרשנויות רבות, בהתאם לרמת הידע והעומק של הצופה. אך בנוסף לכך, קיימים בו גם חלקים בהם הסימבוליזם הוא תמציתי וברור, ולא משאיר יותר מדי מקום לספק בנוגע למסר שמועבר. במהלך הקליפ ליידי גאגא עוברת טרנספורמציה, בה היא זונחת דרך דתית ומאמצת אחרת, רוויה באלימות, אונס ומוות.

האם השינוי של גאגא מסמל שינוי שמתרחש כיום ברמה הגלובלית? האם אנשי האילומינטי, הבילדרברג ודומיהם יוצאים מארון הקבורה וחושפים את אמונותיהם ותוכניותיהם הפוליטיות? ואם כך, האם גאגא משמשת להם כסירנה למלחמה המתקרבת?

אתר "אמת אחרת", כמו גם אתרי חדשות אחרים בכל רחבי הרשת, מספקים עדכונים שוטפים בנושאים אלו.

ייתכן שמוזיקה כדוגמת "אלחנדרו" מחדירה ל(חוסר ה)מודעות הקולקטיבית אוסף ספציפי של סמלים וערכים, שמתוכננים להשתלב בתרבות שלנו כחלק מאג'נדה גדולה יותר. במקרה זה, דמויות מוכשרות וכריזמטיות כליידי גאגא נבחרות כדי להציג מסרים מאוד קשים כקלילים וכיפיים. בטוח שלצופים רבים יש תחושת בטן שמשהו לא בסדר בשירים האלה, אבל לא ברור מה בדיוק. אני מקווה שמאמר זה מסייע בהבנת התוכן של מה שאנו נחשפים אליו במדיה. ככלות הכל, ידע הוא כוח, הכוח לעשות בחירות מודעות ולהנות ממציאות רחבה יותר בהכרה מלאה. אני מקווה גם שלפחות חלק ממעריציה של ליידי גאגא יחליטו שמגיע להם יותר מבידור זול.

כדי לשלוח את הפוסט הזה במייל, או לפרסם אותו בפורום, השתמשו בקישור הזה:
http://www.emetaheret.org.il/?p=3801
רוצים לעזור? יודעים איך לכתוב ולהתנסח?
פרויקט אמת אחרת זקוק לעוד מתנדבים בעזרה בכתיבת כתבות.
אז אם אתם אוהבים את מה שאנחנו עושים, מדוע שלא תצטרפו לעשייה?
שלחו לנו מייל עכשיו
הירשמו עכשיו בחינם וקבלו עדכונים על תכנים חדשים ישירות למייל! »

אהבתם? שתפו עם העולם...
הבהרה: התוכן המוצג באתר הינו למטרות לימוד ועיון בלבד. אין לראות במידע המוצג הנחיה או המלצה מכל סוג שהוא, במיוחד בכל הקשור לבריאותכם. בכל מקרה של החלטה הנוגעת לבריאותכם, שינוי תזונה או כל דבר אחר, התייעצו עם רופא מוסמך. כמו כן, אין לראות את המידע המוצג כאמת מוחלטת, אלא יותר כהצגת דברים מתועדת היטב הנשענת על ראיות והצלבת נתונים. זו אחריותכם כבני אנוש עם ראש על הכתפיים להמשיך ולחקור ורק אז להגיע למסקנות, בהתבסס על כל המידע הקיים.
הגבלת אחריות: אתר פרויקט אמת אחרת אינו אחראי לדיוק, שלמות או יעילות המידע או המוצרים המוצגים באתר. דעות כותבי המאמרים הנן של כותבי המאמרים בלבד. המידע המוצג באתר הנו למטרות של חינוך ובידור בלבד והשימוש במידע הנו באחריות קוראי האתר. אתר פרויקט אמת אחרת ומפעיליו לא ישאו בשום אחריות עקב שימוש במידע המתפרסם באתר.

86 תגובות »

הנחיות לכתיבת תגובות:

1. שמרו על שפה נאותה
2. כתבתם טענה או הבעתם דעה הפוכה? צרפו קישורים למידע נוסף שתומך בדעה שלכם. משפט כגון: "זו סתם תיאוריית קונספירציה מטופשת" איננה תגובה מתאימה.
3. גם אם משהו נראה לכם הזוי, אין זה אומר שהוא לא נכון. בכל פוסט יש קישורים למקורות המידע וקישורים למידע נוסף. קודם קראו אותם, עשו קצת מחקר ואז תכתבו תגובה.
4. כתבו את שמכם וגם את שם המשפחה, או בחרו בכינוי ייחודי, או (הכי טוב) הרשמו באתר, כדי שנוכל לדעת מי כותב את התגובה ולהתייחס בהתאם.
5. אם הנכם מגיבים חדשים או שצירפתם לתגובה שלכם יותר מקישור אחד, המתינו בסבלנות עד שתגובתכם תאושר.
6. חובה לקרוא את תנאי השימוש באתר לפני פרסום תגובה.
7. תגובות שכל מטרתן להשמיץ ו-או לזלזל באתר או במי מגולשיו לא יפורסמו
מנהל הפרוייקט שומר לעצמו את הזכות לערוך תגובות שאינן הולמות ו/או לחסום גולש מלהגיב...

השאירו תגובה

קבלו את התגובות ב RSS

שמרו על כללי פרסום התגובות בבקשה

כדי להוסיף תמונתכם לתגובות הרשמו באתר: Gravatar .

קבלו עדכונים בחינם למייל »

הרשמו בחינם וקבלו עדכונים פעם בשבוע על ידיעות חדשות מהאתר. תמיד תוכלו להסיר את כתובתכם בקלות ואנו מתחייבים לא למסור לגורם שלישי את המייל.
  • רגע אחד...
אמת אחרת בפייסבוק
 
כבר עשית לנו לייק בפייסבוק?

בעזרתכם נוכל להגיע ליותר אנשים עם המידע...

אל תציג הודעה זו שנית