- פרויקט אמת אחרת - http://www.emetaheret.org.il -

מסרים תת הכרתיים בפרסומות ובטלוויזיה

כולנו חווינו את זה בזמן כזה או אחר.
אנחנו יושבים בקולנוע. פרסומת לקוקה קולה מופיעה. קוביות הקרח משקשקות בכוס הזכוכית והנוזל הענברי נמזג בהילוך איטי לתוך הכוס.
בלוטות הרוק והטעם מתחילות לעבוד, הפה מרייר, ואנחנו רצים לקנות את המשקה.
ההשפעה הפסיכולוגית של הפרסומות ידועה וחברות הפרסום מנסות כל טריק פרוידאני כדי לשכנע אותנו שרק את זה אנחנו צריכים, ועכשיו.
אם זה דרך שימוש במין, בעירום, בצילום ללא פגמים ואסטטי, במוזיקה שמשפיעה על התת-מודע, בצבעים מסויימים ועוד ועוד,
מוחנו נחשף באופן תדיר להשפעה חיצונית המכוונת לגרום לנו לצרוך יותר. דברים שאנחנו לא באמת צריכים ושלרוב גם מזיקים לנו.

בשנות ה-60 של המאה הקודמת (המאה ה-20), נעשו ניסויים רבים על ההשפעה הפסיכולוגית של מה שקרוי – Subliminal Influences.
ובתרגום – השפעות תת-הכרתיות.
נבדקים רבים נחשפו למסרים תת הכרתיים שהוסווו בפרסומות ובתשדירי הטלוויזיה, בעיתונות וברדיו.
התגלה שפרסומת מוסווית משפיעה הרבה יותר מאשר פרסומת גלויה.
אחת מהסיבות העיקריות לכך היא שהמודע שלנו מקבל מידע דרך החושים רק שניה וחצי אחרי התת-מודע.
במילים אחרות, תת-המודע מקבל את המידע החושי ראשון ורק לאחר מכן המידע עובר אל רמת ההכרה המודעת.

דבר זה חשוב מבחינה הישרדותית. כאשר אנו נמצאים במצב של פחד שבו אנו צריכים להגן על עצמנו, יש חשיבות מכרעת למהירות התגובה. אם נגיב באיטיות נמות.
תת המודע חשוף לכל המידע שמתקבל דרך החושים. רמת ההכרה המודעת מקבלת את המידע מסונן, על-פי תבניות התנהגותיות שנקבעו דרך התנייה חוזרת ונשנית.
חשוב להבין זאת. התבניות שנוצרו במוחנו הן אלו שקובעות איך נראה את המציאות ואיך נגיב אליה.

נחזור למאה הקודמת.
אחרי שהתברר כי מסרים תת-הכרתיים בפרסומות יעילים הרבה יותר מפרסומות רגילות, החל שימוש הולך וגובר בסוג זה של פרסום.
חברות רבות עשו שימוש תכוף במסרים תת-הכרתיים שכלל לא היינו מודעים להם, וכך השפיעו עלינו לקנות את המוצר.
אחרי זעקה ציבורית שקמה, נאסר בארצות הברית, על-פי חוק, השימוש במסרים תת-הכרתיים.

כמובן שזה לא הופסק. והמסרים רק הפכו יותר ויותר קשים לגילוי.
היום, לא ניתן לדעת אם מסרים כאלו חבויים בפרסומות ובתשדירי הטלוויזיה.

למרות שבארץ אסור להשתמש בפרסומות תת הכרתיות, חברת אורנג', חברת פלאפון וערוץ הספורט הן בין החברות שעשו שימוש [1] בפרסומת תת-הכרתית וחבויה, בניגוד לחוק.
פרסומת תת-הכרתית מוגדרת בכללי האתיקה של הרשות השנייה כ"פרסומת שבה מועבר מסר פרסומי לצופים בלי שהם מודעים לכך באופן מלא, בתמונות חטופות או בצורה אחרת".
החברות שעברו על החוק, קיבלו התרעה בלבד, הן לא נקנסו ולא ננקטו נגדם צעדים משמעתיים.

מסרים תת-הכרתיים בפוליטיקה

במערכת הבחירות באמריקה שבה התמודד ג'ורג בוש הבן נגד אל גור, עשו הרפובליקנים שימוש במסר תת-הכרתי שהבזיק לשבריר שניה על המסך בזמן שאל גור הוצג.
נסו לצפות קודם בסרט ואז לקרוא את המשך הפוסט.


סרט הפרסומת המקורי של הרפובליקנים.

למשך שבריר של שניה הבזיקה המילה חולדות / RATS ויצרה בתת הכרתו של הצופה הקשר בין המילה חולדות והמשמעות השלילית שלה לבין אל גור ומה שהוא מייצג.
למי שלא הבחין במילה, היא מופיעה אחרי 25 שניות.